Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Arrows Impact vs Impact Gold
-
Arrows Impact vs Impact Gold
Publicerad av mawione på 24 februari, 2005 vid 09:06Ni som har kört Arrows Impact Gold.
Hur skiljer sig det seglet gämfört med tidigare årsmodeller av Impact?/Magnus
speedjanne svarade 20 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
2005:orna är mer low-end segel medan 2004:orna är mer high-end.
Jag gillar personligen 2004:orna bättre för jag gillar att ha draget i händerna pga att jag är överriggad, medan en som gillar mer onshore-segel och vill ha ett drag tidigt i vindregistret troligen gillar 2005:orna bättre.Jag bjuder på en förhandstitt på vad som kommer på http://www.surfdagboken.se senare i vår då vi lancerar sidan fullt ut med tester, reseberättelser etc.
ARROWS IMPACT 2004:
UPPLEVELSE PÅ VATTNET :
Då man riggar detta segel enligt instruktionerna ser det väldigt platt ut. Det är först då det fylls med vind som det får buk. Det såg lite klurigt ut första gången jag riggade det men jag mätte upp allt noga och kollade instruktionerna, och det var riktigt riggat. Man skall dra ganska lite nedhal och relativt mycket uthal. Fäst nedhalet först, dra sedan uthalet (jag drar som instruktionernas medelinställning eller en centimeter ytterligare då det blåser mycket) och dra till sist det sista i nedhalet. Detta sliter minst på seglet och gör även att ni enkelt ser hur mycket nedhal ni skall dra (släpp mellan latta ett och två men inte mer). Överdra absolut inte nedhalet, då dödar ni seglet! Hellre för lite nedhal än ett dött segel. Dra istället mer uthal om det blåser mycket.
En sak som jag la märke till då jag bytte från Impact 2003 var att jag fick flytta bak hängselelinorna mycket. Det beror nog inte bara på att 2004 års Impact har längre bommar (och kortare master) utan även på den helt förändrade shapen jämfört med året innan.På vattnet får seglet en fin buk och det har ett väldigt bra bottendrag för att vara ett utpräglat vågsegel. Man kan dock stänga av draget helt genom att skota ut, då ställer sig seglet platt, vilket är en fördel vid vågridning. Och seglet känns väldigt mjukt i sin hantering.
Seglet har ett fantastiskt vindregister, jag har seglat det underriggad med freestylebrädan och det har bra lättvindsegenskaper. Samma segel har jag sedan använt i Marocko för vågsegling i hårdvind och buken flyttar sig inte en centimeter! Man märker inte att man är överriggad mer än på att farten bara ökar och ökar… Balansen i seglet är väldigt bra!SLUTSATS :
Ett superbra segel. Hittills det bästa vågsegel jag seglat! Soft, stabilt, bra vindregister! Och i och med att man kan stänga av draget genom att släppa ut skotningen passar det lika bra till freestylemanövrar som vågsegling! Min varmaste rekommendation är : KÖP!!!ARROWS IMPACT GOLD 2005:
UPPLEVELSE PÅ VATTNET :
Dessa segel blev omtalade redan då de släpptes på bild på internet. De väckte uppmärksamhet med massa guld- och silverfilm. Då jag hämtade ut dem så skrockade Anders då han visade upp dem. Tja… Inte tycker jag de är snygga, men det är ju på vattnet det gäller!
De skall riggas likt 2004 års Impact med relativt lite nedhal och mycket uthal. Det första jag la märke till var dock att det var mycket tyngre att dra nedhalet på dessa segel om jag jämför med året innan, spänningen är högre i seglet trots att det inte släpper i akterliket mer än 2004:orna. Det är även svårare att se om man dragit lagom med nedhal på seglet då man riggar det, jag vet inte om det beror på silver-/guldduken eller om det är snittet på seglet. Uthalet dras som förr ganska mycket men jag upplever det som om det dras mindre i år än 2004:a.
Seglet ser platt ut då det riggats upp men buken är, då de vindfylls, ganska djup. De har också ett mäktigt bottendrag ute på vattnet. Men passa dig för att dra för mycket uthal, detta är känsligare än tidigare modeller och det kan göra att seglet blir lite dött och ”vingligt” d.v.s. att de blir för plana. Men då man fått till riggningen drar de fint och tidigt, och de har en mycket bra toppfart. De är verkligen riktigt snabba!
Jag tycker att Impact seglen 2005 fått mer utpräglade egenskaper som brukar vara karaktäristiskt för onshoresegel, s.k. powerwave eller low-end segel. Lite lika gamla Northsails Style (som jag hade 2001) i känslan med ett bottendrag som heter duga men också sämre toppvindsegenskaper. Vissa gillar detta men jag hade hellre haft det tvärt om… Jag tycker ju om att segla överriggad och då gillar jag ett segel som klarar dessa hårda vindförhållanden hellre än ett segel som har lättvindsegenskaper.
Jag har testat lite olika riggningar, men då jag kollar i intruktionerna och pratar med pojkarna på Surfcompaniet så skall de dras såsom jag gör. Men jag har laborerat framförallt med nedhalet, men om drar mer nedhal så känns det som jag dödar seglet och det flexar inte och ger mig lika bra respons.SLUTSATS :
Arrows ville flascha på med guld och silver till 2005, och de arbetade om shapen som ser bra ut på bild. Någon har sagt till mig att de ser bättre ut, som Neil Pryde. (Är det bättre? Ja, ja, det var en formulaseglare som tyckte det). Men om jag får ge en personlig reflektion (vilket jag får) så tyckte jag bättre om seglen från 2004. Men en mer onshoreorienterad seglare tycker nog tvärt om…/Staffan
-
Jag pajade min DrX 5.0a i SA så jag var tvungen att köpa ett nytt,det blev då ett arrows impact gold 5.0.Jag har inte testat arrows impact 2004 så någon jämförelse med detta segel kan jag inte bidra med.Men en sak kan jag säga om impact gold seglet,har aldrig varit med om ett vågsegel som har ett sånt brutalt grunddrag i,om jag inte visste att det var en 5.0a så hade jag gissat på att det var en 5.5a.Detta är ju bra men jag tycker också att seglet pga detta känns rätt otympligt!…vilket är mindre bra.En anledning till att grundraget är så bra tror jag beror på att det är rätt lång bomlängd 5.0/175cm vilket är rätt mycket mer jämfört med de flesta andra seglen på marknaden.Nu tror jag iofs att det bara är en fråga om timmar på vattnet att lära sig bemästra detta otroliga grundrag,det är ju planing man vill ha ut genom vågorna!!.
Till våren ska jag jämföra med ett Ezzy 5.0a,ska bli intressant!.
anders -
Tack för utförligt svar. Nu blir jag dock än mer tveksam vilket segal jag ska satsa på. Kanske byta arrows mot något annat.
/Magnus -
Jag vet ju inte hur du seglar, men det är ingen tvekan om att Impact 2004 är det absolut bästa segel jag haft (har). Jag tycker det är så himla bra, otroligt bra balanserat med ett fantastiskt vindregister!
Jag lovar dig (utan att jag vet hur du seglar) att du absolut kommer bli hur nöjd som helst med Impact 2004!
Skulle du inte bli det köper jag dem av dig!/Staffan
-
Så här skriver de om 05:orna i senaste numret. Staffans mäktiga bottendrag verkar de inte ha hittat…
Verkar dock vara ett fint neutralt segel för manövrar och vågridning. Med helt OK planingsegenskaper. Och en ansenlig mängd tysk bakfolie för sådana som gillar sånt. -
Kongo!
Var Gaastra Manic med i testet? Köpte ett sådant i höstas så det skulle vara kul att läsa om det.Finns tidningen att köpa inne i Nordstan? -
Japp. de testade en jävla massa vågsegel och vågbrädor. Jag prenumererar så jag får nog tidningen några veckor tidigare än nordstan. Vet ej om den finns där än…
Grattis till ett bra köp. Manic verkar alltid få bra kritik i SURF. Väldigt mkt handling och kontroll på vågen, lite sämre bottendrag. Men så är det ju också ett side-segel.
Logga in för att svara.