Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Arrows WB
Taggad: racing
-
Arrows WB
Publicerad av the_novice på 19 december, 2004 vid 13:35Har ett arrows WB 8.4 som är himla gott men har lite problem med camber rotationen, när man ryckt över lattorna så ligger cambersen kvar lite åt lovart. Går ju att boxa över dom närmast bommen men det är ju lite bökigt, är det ngn som ngt bra tips, tex silicon spray på masten (är det ok för materialet i masten)?
Gör inte Arrows ngr race segel längre förresten, det finns inget på deras hemsida?stang svarade 20 år sedan 5 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
-
Hmm, det dom visar minskar ju på trycket från cambern och och då finns det ju risk att seglets egenskaper ändrar sig?
Får ta och kika på din variant istället… -
Det finns en “Trickvariant” för att fixa problemet också: Skota ut så du får backvind i seglet och ta ett rejält pumptag.
En annan sak jag har märkt är att om man gippar riktigt bra så får man inte det här problemet. Jag har en 9,7:a som beter sig på det där viset, nedersta cambern behöver en rejäl spark för att rotera. Så en dag gjorde jag en sån där riktigt klockren gipp där seglet kändes alldeles viktlöst och landade snällt i händerna på nya bogen så jag bara behövde segla iväg, och se på fan, visst hade understa cambern roterat!
-
Problemet är att när jag fått över cambersen med ett ryck i seglet så är dom forfarande inte helt över på rätt sida och det har jag aldrig haft problem med tidigare. Det är mer som om rullarna inte ligger an mot masten utan istället så ligger de yttre delarna emot som indikerat på bilderna ovan.
Nästa problem; hur kommer man åt cambersen utan att sprätta upp sömmen till mastfickan?
Det finns inga öppningar som det alltid fanns på äldre segel vid cambersen? -
Vilken mast använder du? Den verkar inte passa seglet riktigt.
Kanske skulle du prova med en annan mast?
Frid.
-
Har en Arrows Lance 60, är väl inte optimalt men vad jag vet så har inte arrows dropshape på ngn av sina master så det borde inte vara det?
-
Jag har haft ett liknande “problem”. Det är precis som om dom bara slår över 95% så att säga. Så om man trycker till lattorna så hoppar dom över fullt ut. Men jag tycker inte att det är något större problem för när man får fullt tryck i seglet så löser det sig av sig själv och kan inte säga att jag ser någon skillnad i segel formen.
-
Nu var jag väl lite underriggad och visst glider dom väl över till slut men jag tycker det tog himla lång tid. Inte så kul att ha full planing och ett segel som drar konstigt för att cambersen inte vill gå över hela vägen…
Att boxa över dom närmast bommen är inte så kul i längden heller om det blir korta kryssben.
När dom väl är över så funkar det bra och seglet känns himla gott, i byarna så acc. man bara iväg utan att dragpunkten ändrar sig.
Fattar fortfarande inte hur man skall få ut cambersen, dom verkar sitta fastsydda? -
Mmmm det där problemet med att seglet drar halvtaskigt kan jag inte säga att jag hade. Jag kunde som sagt inte se någon större skillnad på seglet före och efter. Jag märkte det genom att jag hörde att lattorna smällde till efter ett liten stunds seglande på den nya bogen (dvs när man fick ordentligt drag).
Logga in för att svara.