Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Art vågsegel
-
Art vågsegel
Publicerad av anonym-anvandare på 27 mars, 2000 vid 11:57Hej!
Är sugen på ett art vågsegel rage eller peak någon son testat dem själv och kan ge en utförlig beskrivning om seglet.
Jag läste ett test där lovprisade dom draget men sa att du blev överrigad tidig samt att det skulle riggas med ENORMT mycket nedhal. Kanske inget för mig som gillar segel med mjukkänsla samt väger endast 72 kilo.
Har ni testat dem svara snälla!f-g-bengtson svarade 24 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
Ser mycket bra ut tycker jag och ART brukar göra bra grejer!
-
Vad grundar du detta på har du egna erfarenheter av Art?
-
Jupp, seglade en del ART under första halvan av 90-t. sen var det ju ingen som tog hem dem till Sverige under en tid. Race seglen var mycket bra och jag var mycket nöjd, tror de fortfarande håller god kvalitet. Kan Rush Randle segla Peak på hookipa så duger de nog även för dig 🙂
-
varför är artseglen så billiga jämfört med andra märken??
De ser ju mycket bra ut?…
Ronnie -
Jag har oxå seglat ART en hel del, även när de var helt “ute”.. Har alltid tyckt om dem även om modet sagt något annat.
-
Har seglat ART vid ett par till fällen, tycker att de har väldigt bra känsla
och bra drag.
Ser bra ut också, men känslan jag fick var att de var en aning sköra.Så jag upplevde att det tyvärr inte blir så billigt i alla fall.
MVH///J.S.
-
Varför är de andra så dyra kan du fråga dig istället. De enda segel jag hittills har tyckt levt upp till sitt rykte om kvalite är mina Naish. Hur kan då ett NP vara 1000:- dyrare.
-
Det kanske får bli ett eller två art segel inför våren då, ni verkar ju vara ganska positiva till dem och Luke Siver (eller hur det nu stavas) manövrar med dem i the Force var ju inte fy skam heller.
Tack för svaren -
hurdana är naish (eller art förstås) jämför med gaastra om man tänker på känslan i seglet?
Funderar på ett nytt freestyle segel och har genom åren blivit lite kär i gaastras “mjuka” känsla, men dom har ju blivit så dyra nu… -
Dyra???
Kolla på Surfmans sida innom kort!
Gaastra är fortfarande “billiga” om man jämför med tex North, Pryde, Simmer m.m.
Tex GTX och GTR ligger ca 1000kr under dom andra märkenas likvärdiga segel.
http://surf.to/surfman -
kanske är jag borstskämd med dom billiga priserna jag hittat hittills på mina grejor, men art är ju faktiskt tusenlappen billigare än gaastra. å gaastra har faktiskt blivit dyrare än dom brukar vara
-
Men du kommer nog få lite mer för dom när du ska sälja av dom om ett par år. Total flow seglena verkar ju inte vara värde materialet ens.
-
hmmmmm,
Att ART är billiga i sverige råder det knappast någon tvekan om och skälet är nog troligtvis att det är en glad själ som öppnat en shop i syfte att finansiera sin egen segling med vinsten.För ett par år sedan typ 94-95 så lyckades man ta död på ART med marknadsföring i stil med “KÖP VÄRLDENS DYRASTE SEGEL”. Att deras race prylar rockade då rådde det ingen tvekan om då flera toppseglare i Svenska cupen körde på ART, seglena var dessutom av högsta kvalitet då, likaså tillbehören, master, bommar och förlängare.
ART´s snabbkopplingsbom är i princip pappa till alla bra bommar som finns idag.
Jag satt och skummade igenom lite surfsiter häromdan och snubblade på den med ART-prylarna och blev milt sagt förvånad över att de är så billiga, frågan är om de kommer vara det nästa år eller kanske t.o.m året ut. Efterfrågan kommer nog att gå upp. (det börjar låta som smygreklam det här, men det är det inte) och därmed priset. De som var med förr är nog inte rädda för att skaffa ART-prylar.
Nä för fasen, vill du ha ett nytt segel som är billigt är det nog ingen tvekan, det bara att slå till på en linje ART-segel, Levi Siver och Rush Randle mfl kör på Peak och sparkar stjärt rätt ordentligt.
ha det
Bästa hälsningar
Frans. G. Bengtsson
-
En liten rättelse bara Levi Siver har inte kört ART utan har nyligen börjat i North teamet efter att slutat hos Neil Pryde !!
Logga in för att svara.