Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Åsa 061007
-
Åsa 061007
Publicerad av ola-h på 8 oktober, 2006 vid 22:23Nu finns några bilder från kvällsseglingen i Åsa i lördags på min webbsida. Vi drog dit vid ca 16 och kanske var på vattnet vid 17. Rätt bra timing, för vinden vred till vsv från ssv precis då. Det var inte toktryck direkt och rejält glest mellan vågorna, men kul segling i alla fall. Som vanligt i Åsa, kan man säga. Det blev snabbt tämligen mörkt, därav den sunkiga kvaliteten på bilderna (det mesta är ISO 3200). Ola P fotade.
http://www.olah.se/Windsurfing/
Klicka på ”Magnus Andersson, Jonatan and Ola H sail Åsa. Photo Ola Persson”
jonatan svarade 18 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Kan du inte ordna så det blir rätt med svenska tecken? nu måste jag manuellt gå in å ändra till utf-8 i webbläsaren… Noterade att jag ofta satte fokus på vågen framför, du får visa hur man flyttar fokuspunkten nästa gång..
Jag fick iaf lite segling igår, riktigt najs var det…
Jonatan plåtade lite när jag var ensam kvar på vattnet.
Klantigt av mig att ladda så långt ner i vind (=motljus)… :p
Dom och ytterligare en bild finns i fullformat i jonatans galleri
-
Fasen vad fint det ser ut. Grymt ladd av alla Olor!!
/Jesper B
-
Ola_P wrote:Kan du inte ordna så det blir rätt med svenska tecken? nu måste jag manuellt gå in å ändra till utf-8 i webbläsaren… Noterade att jag ofta satte fokus på vågen framför, du får visa hur man flyttar fokuspunkten nästa gång..
Jag fick iaf lite segling igår, riktigt najs var det…
Jonatan plåtade lite när jag var ensam kvar på vattnet.
Klantigt av mig att ladda så långt ner i vind (=motljus)… :p
Dom och ytterligare en bild finns i fullformat i jonatans galleri
Webbsidorna är någon slags automatgenererade grejjor (Aperture). Har irriterat mig själv på kodningen men inte kommit på hur man ändrar? Tips?
Fan att barnkalaset hindrade mig från att få segla ”inre” på söndagen. Det ser grymt bra ut.
-
Bra fråga, för meta taggen säger ju utf-8, men safari försöker ändå med iso-8859-1… Tror jag, hittade inte så mycket med en snabbis på google heller..
Inre vart riktigt trevligt, drog dit efter en stund då det var väl trångt på yttre.
-
mycket fin cutback av Ola P. bland det basta jag sett fran sverige.
/m
-
Ola_P wrote:Bra fråga, för meta taggen säger ju utf-8, men safari försöker ändå med iso-8859-1
Nu funkar det plötsligt för mig. Har fört över indexfilen igen med lite nya inställningar i ftp-programmet. Konstigt nog verkar alla andra sidor också se bra ut. Funkar det för dig?
-
Härliga bilder!!!
Även söndagen levererade fantastisk segling i Åsa! Hörde hur det knakade och byggde vågor utanför bussen hela natten. Vi var väl ute strax efter 8 och fick några timmars riktigt bra segling på yttre revet under morgonen och förmiddagen. Perfekt vinkel och vågorna höll i förvånande länge trots att det vred upp ordentligt. Förmodligen min bästa dag på Åsa yttre – underbart och riktigt riktigt kul!!!
-
Shit! Vilken cutback!! Ola, ni regerar, bägge två! Ola H’s vågridning i lejjet i lördags var också mycket imponerande.
/jeppo
-
Jepp, nu lirar det. Fast varför aperture inte kodar om åäö till html motsvarigheten är lite konstigt, då hade man ju eliminerat risken för just det strulet…
En gissning är att du fick rätt character encoding inställning i ftp programmet varpå servern skickar rätt encoding i mime informationen, eller nått sånt…Det syns att det var mörkt på slutet, har du gjort någon kompensation i konverteringen? Drog ner exponeringskompensationen för att hålla upp tiderna något på slutet…
-
Ola_P wrote:Det syns att det var mörkt på slutet, har du gjort någon kompensation i konverteringen? Drog ner exponeringskompensationen för att hålla upp tiderna något på slutet…
Jag har dragit lite i exponering, brightness, contrast etc på alla bilderna men fick dra lite extra i de sista. Det var ju rejält mörkt på slutet och det är imponerande att det över huvud taget gick att ta bilder. ISO 3200 är dessutom redan en slags mjukvarumässig inställning. Sensorn förstärker upp till ISO 1600 och så sköts resten vid råkonverteringen, typ. En variant hade varit att plocka bort konvertern så man fick upp bländaren till 2.8. Det gör en hel del.
Jag har inte gått på med någon speciell brusredigering. Det kan hjälpa en del, men jag orkar inte jobbar med det. Skojigare att få ut bilderna.
Hoppas vi får några fler sköna Åsa-seglingar i höst.
-
Absolut.. bilder är roligt…
Fint tryck Jonatan har i sista cutbacken…
Efter denna sommaren så har man väl förtjänat ganska många bra höstdagar, eller?
-
Fina bilder.. Jag tycker de sista är imponerande fina med tanke på ljuset.
Logga in för att svara.