Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Åsa
-
Brutala vågor! Skulle gärna se de andra bilderna, men det är nåt knas med Kulingvarning/Junkshop. Glömt att betala domänen eller bytt ISP?
Thomas
-
@Poopzilla 514952 wrote:
Brutala vågor! Skulle gärna se de andra bilderna, men det är nåt knas med Kulingvarning/Junkshop. Glömt att betala domänen eller bytt ISP?
Thomas
Var det bara temporärt? Annars så vet jag att IE brukar krånglar i samband med KV. Kör Firefox om du inte redan gör det.
-
Som sagt, hyfsat bra size i Åsa idag. Förutom FJ var även David S där och fotade med min kamera. (Bilder finns på http://www.olah.se/Windsurfing/Asa_081110/
Jag värmde upp med ett par timmar i Lejet med överriggad 3.7 och körde sedan 3.7 även i Åsa. Vinkeln var rätt OK under någon timma, men den sydliga riktningen på vågorna gör att det är väldigt svårt att få till ridningen. Jag tror ni ser av bilderna att de var lite lurigt – många ambitiösa bottensvängsinledningar…
…som slutade i intet eller möjligen någon slags pseudotillbakasväng
eller en konstig krasch..
Men som ni ser nedan var det masthögt…
Rolle fick ett par fina vågor
Själv missade jag som sagt det bästa efter att i första riktiga vågen ha brutit mastförlängaren. Den gick inte direkt av, men sprack liksom upp och koppen fläktes ur. Det var dock en rätt speciell situation och jag är glad att jag fick ur fötterna ur stropparna precis innan. Jag kom upp på en fin våg med för dålig fart och grävde liksom ned mig i toppsvängen.
Det blev ett vildigt intimt umgänge med vågen. Jag försökte dra mig ur, men läppen plockade med sig brädan ned som ni ser på de två tidigare postade bilderna.
Det blev en rejäl simtur, trots att man seglar rätt nära land. Riktigt utströmt. Det var lite av ett äventyr att få med sig seglet genom det på sten tungt dumpande 1.5-meters shorebreaket. Jag kom iland, typ här:
Brädan hade jag inte sett till och tänke att den kanske var förlorad, men intressant nog låg den på land EXAKT där även jag och seglet kom in. Så det var bara att springa in och hämta en ny mastfot. Men jag missade den bästa tiden. När jag kom ut var det dålig vinkel och rejält underriggat med 3.7:an. Men jag körde ändå rätt länge till. Det var ju trots allt vågor, även om jag inte lyckade utnytja dem så bra.
Som sagt, dessa bilder och några till ligger på http://www.olah.se/Windsurfing/Asa_081110/. Och igen, tack David S (och FJ) som fotade.
-
Strongt gjort att komma in med hela grejer i det shorebreaket,ser nästan ut som att du är på väg att surfa in sista biten på seglet!.
Dyningen var mäktig idag,vågorna bröt stort men tyvärr lite för mycket onshore,själv lyckades jag mest med några tokspolningar på inre,tur att man inte har så nya prylar:-). -
Najset…. kommer just nu inte åt kulingvarning.nu dock. Väntar med spänning!! 🙂
-
Det tekniska ordnar sig, dock inte genom mig, haha Mycket fina bilder David och Ola – jag missade tyvärr dig Ola genom incidenten – anars e du min favoritkrokiartist på Åsa. SF görs sig på bild kan tilläggas. Fantastiska förhållanden, kan nämna att en av de rollande supervågorna skall innehålla Rolle, som lustigt nog inte lät påskina sin närvaro genom utstickande mast bom eller kroppsdel, han blev äten hel. Tror det var den publicerade ovan.
Over
Fredrik
-
Grymma bilder! Kul att se. Kan meddela att det var fler spots som gick av på västkusten. Här kommer en liten redovisning:
Kom fram till Vilshärad strax innan solen hade gått upp i hopp om brutala vågor och fin riktning. Men vad möttes jag av, i princip plattvatten. Vinden låg på sydost och vågorna hade ej hunnit bygga. Jag väntade en stund tills Andy kom och han var mer positiv. Man såg dock att det blåste ordentligt en bit ut. Andy riggade 4.1 som jag var osäker på men det visade sig vara ett bra beslut. Vi gick båda i med 4.1 och vinden var side off med knähöga vågor som rullade in emellanåt. Bara en sån sak, att köra side off i Sverige!! Ja ja, vad hände då sedan… Vinden vred upp till ren sideshore (inte svensk sideshore som många tror, dvs. när det blåser side on, utan vi pratar ren sideshore). Bra sula i 4.1 och vågorna började pumpa in och blev tillslut “vilshäradsklass”. En fantastisk dag och bland de bättre jag haft i sverige och vilshärad. Tyvärr finns inga bildbevis, ingen som ville ställa upp kl 8 på morgonen, dessutom så regnade det (så ovanligt på sydliga vindar…).
Ville bara skriva av mig lite, och glöm inte… säsongen har bara börjat, och som den har börjat! Veckan ser lovande ut, ut och rocka gott folk!
-
@Borje 514989 wrote:
Grymma bilder! Kul att se. Kan meddela att det var fler spots som gick av på västkusten. Här kommer en liten redovisning:
Kom fram till Vilshärad strax innan solen hade gått upp i hopp om brutala vågor och fin riktning. Men vad möttes jag av, i princip plattvatten. Vinden låg på sydost och vågorna hade ej hunnit bygga. Jag väntade en stund tills Andy kom och han var mer positiv. Man såg dock att det blåste ordentligt en bit ut. Andy riggade 4.1 som jag var osäker på men det visade sig vara ett bra beslut. Vi gick båda i med 4.1 och vinden var side off med knähöga vågor som rullade in emellanåt. Bara en sån sak, att köra side off i Sverige!! Ja ja, vad hände då sedan… Vinden vred upp till ren sideshore (inte svensk sideshore som många tror, dvs. när det blåser side on, utan vi pratar ren sideshore). Bra sula i 4.1 och vågorna började pumpa in och blev tillslut “vilshäradsklass”. En fantastisk dag och bland de bättre jag haft i sverige och vilshärad. Tyvärr finns inga bildbevis, ingen som ville ställa upp kl 8 på morgonen, dessutom så regnade det (så ovanligt på sydliga vindar…).
Ville bara skriva av mig lite, och glöm inte… säsongen har bara börjat, och som den har börjat! Veckan ser lovande ut, ut och rocka gott folk!
Visst fan var Vilshärad fantastiskt igår på morgonen, Jag, Börje och Endy var ensamma de två första timmarna. Episk vågridning som tyvärr slutade med en knäckt mast för min del och kanske lite sprickor i revbenen…men det var det fan värt!
/M
-
Basse;514983 wrote:Najset…. kommer just nu inte åt kulingvarning.nu dock. Väntar med spänning!! 🙂
Kulingvarning.nu ligger nere tillfälligt men det håller på att styras upp. Ska snart få upp Fredrik bilder. Här är några bilder jag tog igår från min lilla spotcheck längs kusten. Slutsatsen är att det inte är tillfälligheter att vi seglar på spots som Åsa och Lejet :smirk:
Logga in för att svara.