Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ÅSA igår! Vem fn parkerade nere i hamnen??!

• ÅSA igår! Vem fn parkerade nere i hamnen??!

Posted by above_the_law on 1 augusti, 2009 at 04:30

Grrrrymt fina dagar nu, MEN;

OBS! OBS! OBS!
    Man åker ALDRIG ner med brädor och utrustining ända ner i hamnen vid Åsa stenudde.
    Det är ju egentligen inte ens tillåtet att köra ner på grusvägens första del och risken är ju att det blir totalförbud om vi kör ända ner. Har ju alltid varit en oskriven lag att inte göra det sedan tidigare klagomål!
    Man parkerar istället på båtuppläggningsplatsen till höger strax innan och försöker vara så disktret och trevlig mot infödingarna som möjligt…

Igår var det ett gäng (en buss med en massa syliga brädor), som åkte ända ner och stog där ett bra tag och genast var det flera båtägare som började gnälla inkl han som äger marken. Dom hotade dessutom med att det tyvärr kommer att bli efterföljder p g a detta:-(.

När jag sa till och förklarade läget så sa dom att dom att det var vindsurfare som ägde bussen och att dom bara packade ur, men inte fn flyttade dom på sig sedan för det…
    Fattar inte hur någon kan äventyra en så unik spot i vårat vågfattiga land!

Tror inte det blir svårt att få ihop en “lynch-mob” mot den som ev är orsak till att Åsa Stenudde stängs av helt med bommar och stängsel (som t ex längst ute på Onsala/Draget…:mad2:

jon-ass replied 15 years, 4 months ago 25 Members · 44 Replies
  • 44 Replies
  • skipper_

Member
    1 augusti, 2009 at 06:31

Låter väldigt vettigt detta. I Stenudden är de inte ovanligt att folk blir sura även när båtägare parkerar nere vid piren av någon anledning. (Egen erfarenhet). Uppställningsplatsen brukar dock funka bra.

• ola-h

Member
    1 augusti, 2009 at 06:51

Fy faaaaaaan vad idiotiskt. Hur lat och hur dum får man vara? Hoppas syndaren ger sig tillkänna. Det har funkat OK i Åsa i många år nu, men det är precis en sådan sak som kan göra att det blir grind med lås till hamnen. Då är det många vindsurfare och surfare som inte blir glada.

Kanske är det läge för att förövaren åker ned till markägaren och ber om ursäkt eller nå’t.

• mikaels

Member
    1 augusti, 2009 at 07:23

Hade bussen inget regnummer? Då är det ju bara att kolla vems den är…

• jogge

Member
    1 augusti, 2009 at 08:39

jag sa till en kille i en pajero som började köra ner,kör inte ner för markägarna blir sura.fick då tillsvars att han redan surfat o skulle bara titta eller nått.orkar man inte gå ner varesej för titt eller särskilt surf e nog inte stenudden ett ställe att surfa.spolningar o ström kan bli jävligt mycke jobbigare en att gå från parkeringen med utrustning.jag tycker det eallas skyldighet som surfar där att säga till dom som kör ner.nästagång får vi väll stå framför bilen tills dom backat tillbaks.grrrrrrrr….

• davo

Member
    1 augusti, 2009 at 08:46

Jävla rikspucko! Bra inlägg Nicco.

• basse

Member
    1 augusti, 2009 at 10:12

Jag sa till några norrmän och fick till svar att “Vi vet att man inte får”. Blev lätt missnöjd med svaret faktiskt! Det tar 2 minuter att gå ner och kolla förhållandena!!

• tws

Member
    1 augusti, 2009 at 10:41

Enig i at det er dumt å kjøre ned til havnen. Jeg gjorde det en gang om kvelden og fikk eieren på nakken. (Ikke meg denne gangen.) En stor kar som blev fysisk da jeg hotade med å ringe politi da han råkjørte og stengte bilen min inne med sin bil. Inne i Åsa fortalte beboerne at mannen var gal og at han ikke hadde Åsa-beboernes støtte.

Å løse problemet er enkelt: Sett opp en bom rett nedenfor parkeringen. Båteierne har kode/nøkkel og da kan ingen gjøre noe uintentionellt galt som å kjøre sin bil ned til havnen.

Som det er nå tycker jeg dere overreagerer litt. Ikke skrem seilere med overivrige innlegg 😉 Vi har det samme problemet i Norge overalt men det løser seg alltid.

• svenne

Member
    1 augusti, 2009 at 11:04

Det finns en liten skillnad i Sverige mot Norge, här är de flesta grusvägar samfällighetsföreningar. De har rätt att hävda att vägen är privat och att utestänga folk. MEN, om de så tar emot EN krona från Vägverket i bidrag är vägen allmän.
    Inte en tillräcklig anledning för att bli osams med byborna, men tillräcklig anledning för det inte ska gå att sätta upp en bom hur som helst. Å andra sidan, då har man rätt att köra ner till parkeringen…

• safesurfer

Member
    1 augusti, 2009 at 11:22

“Lynch mob” för felparkering är ju lite extremt tycker jag. Men självklart måste alla tänka på hur vi ställer bilarna och jag förstår att all extra trafik skapar irritation för de som äger vägen. Jag har sällan sett att folk parkerar nere vid vattnet men vägen blir ju lite sliten av all trafik. Det är lite av ett surf problem att alla ska vara på samma plats samtidigt.

Unge herr Herz är väl inte känd som den mest sympatiska heller.

• broderisak

Member
    1 augusti, 2009 at 11:45

Går inte det att ta redan på hos Vägverket??

Svenne;563157 wrote:
    Det finns en liten skillnad i Sverige mot Norge, här är de flesta grusvägar samfällighetsföreningar. De har rätt att hävda att vägen är privat och att utestänga folk. MEN, om de så tar emot EN krona från Vägverket i bidrag är vägen allmän.
    Inte en tillräcklig anledning för att bli osams med byborna, men tillräcklig anledning för det inte ska gå att sätta upp en bom hur som helst. Å andra sidan, då har man rätt att köra ner till parkeringen…
  • ola-h

Member
    1 augusti, 2009 at 13:36

Men TWS, det är helt enkelt onödigt att köra ned och reta upp ägaren. Jag tror faktiskt vägen är privat, det är bara en liten snutt och den leder inte till något annat än den privata hamnen. “Parkeringen” är egentligen bara uppställningsplats för båtar och det har tidigare varit en hel del knorr bara att vi står där. Att Åsaborna i allmänhet kanhända “inte står bakom” spelar antagligen mindre roll då de inte har något att säga till om i fråga om vägen.

• oden031

Member
    1 augusti, 2009 at 17:24

Kanske läge att vi går ihop o lägger nån hundring var, så vi kan bidra till vägunderhåll. Även om vi självklart inte ska parkera där nere, så kanske det kan bidra till att höja stämningen..? Något som kan gå genom Åsa surfclub kanske som borde ha bra kontakt med markägare där?…bara ett förslag…

• tws

Member
    1 augusti, 2009 at 18:19

Nå seiler jeg Åsa mest om vinteren og da er det ikke mye problemer 😉 Likevel, problemet finnes langs hele kysten både i Norge og Sverige, men skulle man bli like fornærmet hver gang en grunneier blåser seg opp så blir det liten tid til annet. Her flytter vi steiner og klipper låser på bommer meget enkelt. Skulle det bli bråk så skylder vi på polakker, sigøynere eller svensker. Det kan dere også gjøre. Si at en nordmann gjorde det, men kjøp en øl til ham efterpå. En sinna grunneier er alltid morro.

• ola-h

Member
    1 augusti, 2009 at 18:32

Visst går det att ge tillbaka med samma hårda mynt (dvs klippa lås mm) om det behövs, men det är ju helt enkelt onödigt att det skall behöva gå så långt. Så varför inte hålla så låg profil som möjligt och sköta sig så man irriterar ägare och andra i minsta möjliga grad så länge som möjligt?

Den typen av attityd som en del markägare och andra ibland har föder sig och växer sig starkare just av alla små skärmytslingar som de som beskrivs ovan. Så varför ge dem det “nöjet”? Nej, jag laddar hellre på vattnet än spelar rebell på land och har inte lust att behöva plocka med mig bultsax i surfpackningen.

• ola-h

Member
    1 augusti, 2009 at 18:32

Visst går det att ge tillbaka med samma hårda mynt (dvs klippa lås mm) om det behövs, men det är ju helt enkelt onödigt att det skall behöva gå så långt. Så varför inte hålla så låg profil som möjligt och sköta sig så man irriterar ägare och andra i minsta möjliga grad så länge som möjligt?

Den typen av attityd som en del markägare och andra ibland har föder sig och växer sig starkare just av alla små skärmytslingar som de som beskrivs ovan. Så varför ge dem det “nöjet”? Nej, jag laddar hellre på vattnet än spelar rebell på land och har inte lust att behöva plocka med mig bultsax i surfpackningen.

Page 1 of 3

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ÅSA igår! Vem fn parkerade nere i hamnen??!

You must be logged in to create new discussions.