Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åsa, kör inte ner till hamnen!

• Åsa, kör inte ner till hamnen!

Publicerad av danielf på 20 september, 2007 vid 19:17

Hej,

Vi är många som vill surfa i Åsa, både våg och vindsurfare. Det är viktigt att vi kör försiktigt på vägen, ALDRIG kör ner till hamnen och respekterar de som bor och har sina båtar där. Såg t ex igår ett en bil med windsurfbräda tillfälligt parkerad där nere, detta irriterar många av de som är med och betalar för vägen och har sina båtar i hamnen.

En annan vågsurfare skrev detta efter helgen på surfsverge.se:

“Hej!
    På väg upp mot bilen igår så snackade jag med 2 gubbar från hamnföreningen. Dom var trevliga och så men förklarade att dom var trötta på vissa saker ang oss surfare.

Vill bara påminna om vissa regler som dom flesta vet och följer, men tydligen inte alla.

1. Kör ALDRIG ner i hamnen för att titta på vågorna el dyl. Ställ bilen på parkeringen.
    2. Kör försiktigt på vägen.

Dom frågade mig om vad jag tyckte om att få betala 500 kr per år för ett passerkort till en ev. bom som dom planerade att sätta upp till våren. Om vi sköter oss bra och visar lite välvilja så kanske vi slipper det. Dom förstår att vi bara vill ha kul men dom e trötta på att deras väg pajjar. För nåra år sedan drog jag ihop lite folk som hjälpte till med vägen. Kanske kan vara dags för nåt sånt igen?

Jag tycker inte man skall reagera med “ööh fan skit på dig gubbe jag surfar var fan jag vill”, för som den ene snubben förklarade så är det deras privata väg. Vi får försöka vara lite smidiga och tillmötesgående. Jag glömde att fråga om nåt sätt att kontakta dem men nån annan (Ulf?) som bor i åsa kanske vet mer…

Hoppas vi kan få fortsätta surfa där utan massa bekymmer även i framtiden.

Remo”

http://surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=21127&catid=2

Vi ses i vattnet och på parkeringen ovanför hamnen! 😉

ola-h svarade 17 år, 3 månader sedan 16 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • lars_k

Medlem
    20 september, 2007 vid 19:40

Vi måste se till att sköta detta! Senast i söndags stod det surfbilar igen nere vid hamnen. Sen kanske de borde skylta bättre om P-förbud, men tydligen har rötägg (surfare?) monterat ner skyltarna varje gång…
    En bom är det sista vi vill ha! Vi måste ha bra relationer med hamnföreningen. De äger vägen och kan göra vafan de vill! Och sommarens regnande har dessutom slitit hårt på vägen. Underhåll kostar.
    Skulle inte förvåna mej om det snart sitter en bom där…

• mats_o

Medlem
    21 september, 2007 vid 06:48

BRA!

Har de uppfattat oss som ett irritationsmoment MÅSTE vi bättra oss!!!! Brukar också känna att man “parkerar in” båtarna uppe på parkeringen om det blir mycket folk. Nämnde han något om det?

Har de en “fixavägendag” eller liknande varje år vore det kanon om representanter från oss (ink jag själv) kunde vara med. Tror en tråd med datum o tid här skulle ge en del resultat.

En kontakt med en representant för båtägarna och föreningen vore väl en bra början?

• danielf

Medlem
    21 september, 2007 vid 07:43

Ang. att parkera in båtar, så är väl nästan bara detta ett problem kanske under oktober när alla båtar tas upp och sen i maj när alla läggs i, då gäller det att vara vaken var man parkerar. Sen klart att många arbetar på sina båtar både höst och vår, så man får väl lära sig vilka av båtarna som frekvent besöks av sina ägare. Med ett leende och genom att vara tillmötesgående, kommer man långt.

Har vid flera tillfällen hjälpt båtägare med olika saker, som att hissa upp batterier, räcka vattenslang etc. En annan kille berättade om hur han hjälpt en av ägarna som trillat av från stegen. Vi är inte bara ett problem, vi tillför också någon form av säkerhet.

• oscar

Medlem
    21 september, 2007 vid 07:52

Satt och fikade förra året med en båtägare som var hur trevlig som helst. Jag är gärna med och hjälper till / betalar.

• johan_gbg

Medlem
    21 september, 2007 vid 09:03

Hur mycket kan det kosta att skrapa vägen med traktor 2gg per år?

Jag skjuter gärna in en peng till en “Reparera vägen” fond.

/ Johan

• oaxen

Medlem
    21 september, 2007 vid 10:47

Varför inte starta en stödfond.
    Pröjsa X kr = “fondmedlemskort” som kan lägags i vindrutan.

Bättre att förekomma än att förekommas.

Nere i Gislöv brukar väl de flesta lägga en parkeringspeng till bonden som upplåter “parkeringsängen”.

Kör något liknande!

• svenne

Medlem
    21 september, 2007 vid 11:29

Ja, ta er tiden och sköt relationen med de som bor där nere.
    Flera ställen i Tokholmstrakten har numera P-förbud etc, mitt ute i skogen. 🙁

Att betala ett lass grus och be någon sladda/skrapa vägen är en toppenidé! De flesta vägföreningar har någon hustomte som brukar sköta det och de blir säkert glada över lite extragrus.

• kamaaina

Medlem
    21 september, 2007 vid 11:39

Jag har aldrig seglat i Åsa men hjälper naturligtvis till om de behöver köra ut grus för att fylla igen hål osv.

Bara att dra iväg ett meddelande då det skall ske.

• danielf

Medlem
    21 september, 2007 vid 11:49

Till saken hör den, samma dag som Remo pratade med hamnföreningen, så var det precis detta de gjorde, la ut grus för att fylla igen håligheterna i vägen. När det då står MÅNGA bilar där nere +4-5st i hamnen, så klart att de ser oss som ett problem.

Hör jag mer så slänger jag upp något här.

• basse

Medlem
    21 september, 2007 vid 11:54

Det samlades in ganska mycket pengar till Hamnföreningen i Torkelstorp om jag inte minns fel.

• jogge

Medlem
    21 september, 2007 vid 14:22

När vi börja segla i stenudden “Jag o jonas” var dom minst sagt irriterade och vi diskuterade varje gång med dom.då var det max två bilar på båtupplägningsplattsen.Det var inte bara det att vi parkerade där utan att vi var där överhuvud taget.redan då var vi rädda för bommar mm.Då var vi två tre pers,Nu e de ju knökat.Så allt vi kan göra för att underlätta vore bra.Vi får tapå oss att sägatill folk som parkerar där nere.Kan själv bli bättre på det.

• ola-h

Medlem
    21 september, 2007 vid 18:24

OK, vem tar kontakt med hamnföreningen? Daniel F? Jag kunde göra det själv men eftersom jag bor i Örebro så är det ju inte så at ja åker förbi bara…

Jag tycker vi dels erbjuder oss att hjälpa till att fixa vägen och dessutom gör en insamling till väg/hamnföreningen på goodwillbasis så man slipper det problem som dryftas på surfsverige.se som avgifter kan föra med sig.

Åsa är mitt favoritspot och jag lägger gärna en slant för att bättra på relationerna med “lokalbefolkningen”. Om någon tar kontakt och drar igång en insamling så lovar jag att auktionera ut någon trevlig pryl och låta pengarna gå till vägföreningen.

• danielf

Medlem
    21 september, 2007 vid 18:44

Njaee, men jag skall prata med Remo som tidigare fått lite surfare att hjälpa till med vägen och skall även prata med Ulf som ändå bor två stenkast bort, för att få lite tel-nr och så. Sen kan vi ta en fin helgdag utan surf som är solig att hjälpa till.

Det vi kan börja med, är att säga till de som kör ner till hamnen, sen att vi kör försiktigt på grusvägen, jag tror de flesta gör detta, men det är fåtalet som drar oss ner i träsket, som vanligt.

• mag

Medlem
    21 september, 2007 vid 21:01

Bra initiativ, jag stöttar gärna med en peng eller två. Har dock 25 mil dit så jag piper inte heller dit bara sådär, förutom när det är vrålkuling förstås. Fast då vill man inte fixa väg…

Har sagt till flera stycken friparkerare, med följd att man blir mindre poppis bland dem men vad spelar det för roll på vattnet.

Magnus

• surfan

Medlem
    21 september, 2007 vid 21:04
    Basse;416971 wrote:
    Det samlades in ganska mycket pengar till Hamnföreningen i Torkelstorp om jag inte minns fel.

ja vi fick i hop 4700:-

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åsa, kör inte ner till hamnen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.