Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Åsa, kör inte ner till hamnen!
-
@Ola H. 417075 wrote:
Jag tycker vi dels erbjuder oss att hjälpa till att fixa vägen och dessutom gör en insamling till väg/hamnföreningen på goodwillbasis så man slipper det problem som dryftas på surfsverige.se som avgifter kan föra med sig.
Åsa är mitt favoritspot och jag lägger gärna en slant för att bättra på relationerna med “lokalbefolkningen”. Om någon tar kontakt och drar igång en insamling så lovar jag att auktionera ut någon trevlig pryl och låta pengarna gå till vägföreningen.
Jag kan också tänka mig att slanta upp lite. Och hjälpa till att pula väg om jag har möjlighet. Har ju tillfälligtvis flyttat till stockholm och har inte vägen om västkusten så ofta, tyvärr.
-
Undrar vd en båtplats kostar? Dels kan det ju vara intressant att veta för så ma får lite hum om omsättningen för det hela. Sedan är väl en sista utväg i händelse av bom att man helt enkelt köper en båt. Inte helt fel at knna ha en uppsättning prylar rgade på båten. Så kan man dra ut med hela skiten till Nidingen på lite expeditioner också. Förresten, varför inte bosätta sig permanent på båten och bara åka runt till rätt spot för dagen. Då böver man ju inte hamnplasten längre. Eller vägen. Man bara ankrar upp en bit utanför och hoppar i. Fast det är klart, varför skall man ha båten här på västkusten. Det verkar smartare att segla ned till Kap Verde och surfa runt där. Kanske blir det lite problem med jobbet dock, men jag bor ju redan 30 mil från min arbetsplats. Det finns ju satellittelefoner och bredband.
-
Det finns inte någon hamnförening. Både hamn och väg är privat.
Jag tror det här handlar lika mycket om att båtägare/hamnägare inte vill ha en massa löst folk “drällande” som eventuella skador på vägen.
Att erbjuda sig att hjälpa till med vägen kan dock vara ett utmärkt sätt att skapa en relation till ägarinnan. Hon bestämmer allt och det viktiga är alltså att på något sätt vinna hennes gillande. Vad jag har hört så kan hon vara en aning svårflirtad. Hon är i 60års åldern och är en mycket engagerad moderat kummunpolitiker med bestämda åsikter. Slapp skön surfattityd funkar nog inget bra i kampen om hennes sympatier.
-
Finns det ingen vägförening heller? Är den privatägd är det alltid stor risk för bom om någon surar till. De flesta vägföreningar ansöker om vägbidrag och kvitteras det ut anslag får inte vägen stängas av, men det kan likväl dyka upp P-förbudsskyltar och annat tråkigt. Så egentligen spelar det ingen roll om det är en privatägd väg eller inte – det går ju alltid att bidra med goodwill.
Med tanke på vad surfsprylar kostar och vad man behöver ha i månadslön för att ha råd med det här nöjet så lär det vara en majoritet med högstatusyrken som åker dit och surfar. Så det går nog att komma överens med tanten också. 😉
-
Lite kontaktuppgifter till ägarinnan av Stenudden (Hertz-brygga):
La Margareta Hertz
Stenudden 55
430 31 Åsa -
OK. Jag kan ta på mig att ringa henne. (Men det är kanske bra att ta bort persondata ovan, Anders). Av någon anledning anar jag att hon inte skulle gilla att hitta sin bild och adress här…
Logga in för att svara.