Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åsikter om Naish Hybrid FreeWave 2005

• Åsikter om Naish Hybrid FreeWave 2005

Publicerad av surfjohan på 11 maj, 2006 vid 09:35

Har redan trakasserat vår mest kända naishexpert, samt de flesta surfpolare och familj med frågor om den här brädan som jag funderar på att slå till på, men jag är ganska mesig när jag ska köpa dyra grejer så man vill liksom ha mycket info innan.

Alla ni som seglat den får gärna skriva några rader vad ni tycker om den? Vilka segel ni använt, ifall ni tror den skulle funka till en nybörjar-vågseglare, hur den funkar som ”bump-and-jump” på platt/shopp, om den är lätt att komma igång och köra med eller svår att få koll på m.m.

adde svarade 18 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • hstrom

Medlem
    11 maj, 2006 vid 13:45

Va faan johan… fundera inte så mkt… det e ju surfprylar!! Det kan man aldrig ha för mkt av… hehe

• adde

Medlem
    11 maj, 2006 vid 13:56

Jo, vi har ju redan snackat lite om detta. Kom dock på att jag skrivit lite om brädan, en bit ned i denna reseberättelse MAUI. Själv har jag för övrigt seglat den med 4.0, 4.2, 4.7, 5.0, 5.3, 5.8 och tom 6.2.

Mindre än 4.0 tror jag inte så mkt på, men den sväljer chop bra så även bränna-runt-med-4.0-i-Askim funkar bra.

6.2 gav ingen tidigare planing än 5.8. Så upp till 5.8 funkar fin-fint, 6.0 vet jag andra som seglar (men då har de 5.4 som nästa storlek och då ger såklart 6.0 bättre planing).

• surfjohan

Medlem
    11 maj, 2006 vid 14:08

Jo, det är sant Jonas 🙂

Ok Adde, då vet jag lite mer vad för segel folk kör på den.. känns ju som ett ganska brett register för en vågis och det är ju bra.. och vad gäller din reseberättelse från Maui så har jag läst den (några ggr hehe…)
    Det jag är osäker på är väl ifall den skulle kännas svårare för mig att köra än en traditionell vågis med samma volym, eller om man kanske istället skulle komma igång lättare med hybriden??? Sen funderar man lite på den ganska så smala tailen, om det är svårt när det blåser lite byigt och man sjunker igenom lätt och så.. sen om jipparna är svåra.. gaah.. man tänker väl för mycket, e väl bara att handla och ut och nöta.. verkar ju vara många som är nöjda med den så..

• oscar

Medlem
    11 maj, 2006 vid 15:03

OM den uppför sig på samma sätt som min Pocket wave så kommer du få justera stancen rätt mkt när du står och guppar. Har aldrig fått vattenstarta så mkt när det är taskig vind som när jag köpte pocketen. Detta pga att den är så kort och går upp i vind så fort man står still. En traditionell vågis är MYCKET lättare att stå och guppa på. Men på vågen får du utdelning!!!

• judo-freddan

Medlem
    11 maj, 2006 vid 21:01

Ja det där känner jag igen. Min EVO74 beter sig likadant. Stubbysar är helt enkelt ingen höjdare att slogga genom monstershorebreak i kass vind med. Men man lär sig..:tongue:

• basse

Medlem
    12 maj, 2006 vid 05:29

Detta med att stå och guppa är snarare en vanesak än att Stubbysar inte är bra på det. Vi seglar ju aldrig på det sättet här men är du ett tag på exempelvis Maui så kommer du få den typen av segling och man lär sig det snabbt. Det är iaf min erfarenhet av guppandet. Ta sig över vitvatten i guppfart klarade iaf Adde strålande på Maui med Hybriden. Jag körde då en AmiGu på ett par cm längre men det var helt OK.
    Stancen är som Oscar säger helt olik vid guppandet dock. Jag tycker man står med mycket mindre mellanrum mellan benen än på en traditionel vågis och du kan inte sätta framfoten mycket längre fram är precis framför fotstroppen. Det kommer man också in i rätt snabbt men med den vindstatistik vi har just nu kommer det ju att dröja!! 🙂
    Viktigt är var du sätter mastfoten men det har väl Adde redan berättat.

• surfjohan

Medlem
    12 maj, 2006 vid 09:35

Hittade faktiskt en recension av brädan på boardseekermag om det är fler än jag som är intresserade, http://www.boardseekermag.com/equipment_reviews/equipment/naish_hybrid_05.htm

Den verkar ju faktiskt passa grymt om man citerar artikeln: ”The board has been designed for medium to strong winds and at 85 litres, is well within the reach of sailors just learning to get into waves but who wouldn’t be happy on a sinker.”

• surfjohan

Medlem
    16 maj, 2006 vid 11:13

Ingen mer som seglat denna intressanta bräda och vill bidra med lite info ur sin synvinkel?

• basse

Medlem
    16 maj, 2006 vid 11:47

Den mår bästa av en mastfotsplacering som är 1/3 från framkant ungefär, men det har du väl redan hört av Adde!

• adde

Medlem
    16 maj, 2006 vid 11:49
  • surfjohan

Medlem
    16 maj, 2006 vid 12:34
    adde wrote:
    Har du sökt ordentligt på forumet?

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=36693

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=30738

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=28414

Read them all.. läst all reklam, alla tester jag hittat på nätet, allt jag hittat på det här forumet… vore najs med några engelska tester kanske.. satt med den tyska testen och översatte ord efter ord..

• basse

Medlem
    16 maj, 2006 vid 12:56

Peder drog på en liten fena (21) tror jag det var redan med 5.5 i söndags och han upplevde den som mycket trevligare då. Har själv inte testat men den blir nog lite livligare förståss…. frågan är bara hur mycket det gjorde på planingen men han sa att det inte blev nämnvärt sämre för det.

• surfjohan

Medlem
    16 maj, 2006 vid 13:07

ok.. kan vara bra att veta..
    ingen som kan posta lite bilder på folk som kör med den i vanliga förhållande? Hur är plattvatten känslan på en hybrid?

• endy

Medlem
    16 maj, 2006 vid 13:07

Surfjohan du verkar ju inte vara så intresserad av vad andra har för åsikter om brädor ändå, så varför fråga?
    Du har väl en bra bräda i dagsläget, eller?!

• jeppo_f

Medlem
    16 maj, 2006 vid 13:46

Det finns en del bilder på Peder och hans hybrid på http://navdev.appello.se/travel/marocko05.html,
    men jag vet inte om du blir något klokare för det.

Jag har lånat hans hybrid lite grand, och den känns annorlunda än ”vanliga” stubbysar. I luften känns det som att hoppa med en snowboard. Eftersom det inte är något vindfång eller vikt i nosen kan man veva runt med brädan hur mycket som helst! Ascoolt!

Jag tyckte den kändes lite skum, men jag körde som sagt bara med den 30 minuter. Det behövs längre tid än så för att köra in sig på den. Den var lite orolig på vågen, med det avhjälps säkert med en mindre fena. Bättre teknik hjälper nog också till 🙂

Du kommer förmodligen inte bli något klokare av varken mer tester, utlåtanden eller bilder, så det är bara att köpa. Lätt som en plätt!

/jeppo

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Åsikter om Naish Hybrid FreeWave 2005

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.