Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Åsikter om Naish Hybrid FreeWave 2005
-
fotat av C_C http://www.surf.exponering.se.På plattvatten är den rätt lugn pga veet, dock är det ingen räserbräda, det är en vågis.
/adde
-
Judo-Freddan wrote:Ja det där känner jag igen. Min EVO74 beter sig likadant. Stubbysar är helt enkelt ingen höjdare att slogga genom monstershorebreak i kass vind med. Men man lär sig..:tongue:
Märkligt. Jag tycker precis tvärtom, att det är mycket enklare att stå och guppa med en stubbie och BETYDLIGT enklare att ta sig igenom skumvallar på vägen ut. Som sagt dock, oavsett bräda måste man ju vara van vid volymfördelningen för att vara maximalt guppeffektiv.
På min EVOsar kan jag för övrigt lätt stå och guppa med båda fötterna kvar i stropparna.
-
Jag var ute med Hybriden och ett Boxer 5.8 i Apelviken i söndags. Det är absolut inga problem att köra med så stort segel. Hade en JP 255 Wave innan och den funkade inte alls med den storleken tyckte jag. Att ta sig ut genom vågor och specieltt vitvatten tycker jag är betydligt enklare med stubby. Det enda som är lurigt är nosen som sagt. När jag blir tvungen att gå fram på brädan så safear jag med bakfotan långt bak så att jag snabbt kan parera upp nosen.
Det absolut bästa är de otroligt tighta svängarna och att den inte sjunker igenom. Gäller väl stunnies genereltt men jag har mycket roligare i vågorna nu! -
Vilken fena kör du Erik?? Något annat än standard? Har du och Mattsson labbat något med mastfotsplaceringen eller kör ni också typ 1/3 från framkant? Intressant för de intresserade att veta.
-
Basse wrote:Detta med att stå och guppa är snarare en vanesak än att Stubbysar inte är bra på det. Vi seglar ju aldrig på det sättet här men är du ett tag på exempelvis Maui så kommer du få den typen av segling och man lär sig det snabbt. Det är iaf min erfarenhet av guppandet. Ta sig över vitvatten i guppfart klarade iaf Adde strålande på Maui med Hybriden. Jag körde då en AmiGu på ett par cm längre men det var helt OK.
Stancen är som Oscar säger helt olik vid guppandet dock. Jag tycker man står med mycket mindre mellanrum mellan benen än på en traditionel vågis och du kan inte sätta framfoten mycket längre fram är precis framför fotstroppen. Det kommer man också in i rätt snabbt men med den vindstatistik vi har just nu kommer det ju att dröja!! 🙂
Viktigt är var du sätter mastfoten men det har väl Adde redan berättat.Jo, lite fick jag väl den känslan när jag testade (för det har jag bara gjort 2 ggr bör kanske tilläggas) att visserligen fanns det ingen ”nos” som på en trad när man guppar men också att det förmodligen var en vanesak. Tilläggas bör väl också att jag tyckte resten av egenskaperna var sååå trevliga jämfört mot traddar.
-
Precis som Basse säger, jag drog på en 21cm sideshore fena. Brädan blir mycket roligare, mer lättsvängd.
För övrigt så drog jag även på en sten med 21cm fenan
-
Har visserligen seglat hybriden i ettåetthalvt år men nu med fyra dagar i streck förra veckan så funderade jag lite mer på HUR jag seglar, ffa hur jag tar vitvatten och gupp-seglar, med tanke på denna tråd.
När jag tänker efter är det två saker som jag ändrat, visserligen inte oberoende av varandra och antaglien hade dessa ändringar gjort min segling bättre även på en traditionell vågis.
Det ena är att jag flyttat bak tamparna och framhanden, numera seglar jag ”på gränsen till kastfall”. Detta ger tidig planing och mera tryck på mastfoten. Detta kommer dels från tips från OlaH och dels från att ha studerat duktiga freestyleseglare (dom planar ju astidigt med småsegel). Det andra är att gå i stropparna tidigt och att bara stå precis framför stropparna annars.
Dessutom fick jag seglat 3.7,4.2,4.7,5.3 och 5.8 fyra dagar!!
/adde
Logga in för att svara.