Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Åsikter om Simmer Freezone
-
Åsikter om Simmer Freezone
Publicerad av anonym-anvandare på 1 september, 2000 vid 08:25Tycker att det är misstänkt många Freezone till salu. Är det nåt som inte är bra, eller är det helt enkellt så många segel sålda?
ola-h svarade 24 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Modell 2001 är på intåg!
Tvärtom är dom så bra att så många har köpt dom iår.
Därför är det många till salu! -
Varför envisas alltid simmmer med att ha så mycket mastkurva? vad är fördelar resp nackd.?
-
Är det inte så att ju mer mastkurva man har desto längre fram i seglet hamnar draget och detta ger ökad stabilitet?
/Andreas F
-
Ehh, draget flyttades bak typ iom MK4..innan var buken långt fram..buken ska vara där för nonose!!
-
Freezone tvistar mkt bra. Med rätt nedhal håller man seglet STORT.
-
Jag är definitivt ingen expert på segeldesign och har inte funderat så mycket på hur man syr segel, så ta dessa ord med en nypa salt. Kanske har jag helt fel…
Jag tror att det är svårt att generellt säga vad med mastkurva gör. I moderna segel skapas shapen genom en kombination av insydd buk och mastkurva. Olika märken gör här olika kompromisser. En viktig detalj i ett vågsegels uppförande är vad som händer med buken när seglet är utan drag. Jag har en känsla av att relationen medllan mastkurvan och mastfickans bredd (givetvis tillsammans med spänningsfördelingen i seglet i stort) påverkar detta mycket. Om jag minns rätt brukas Simmerseglen vara av den typen att de utan drag blir rätt platta med mycket lattrotation runt masten. Med mindre mastkurva och bredare strumpa, som t.ex. North har, finns det inte lika mycket lattrotation och när seglet är utan drag tas liksom buken upp i mastickan. Man skulle kanske kunna säga att Simmer blir platta och hårda medan North blir platta och mjuka. Det finns hur mycket komprommiser emellan som helst och det är nog mest en smaksak vad man gillar.
Mindre manöverorienterade raf-segel är oftast designade så ett de behåller en del buk även när det inte är drag i seglet. Jag är inte säker, men det känns lite som att det är lättare att designa denna typ av segel om man använder mer mastkurva.
Man skulle nog kunna få en rätt bra lektion i segeldesign genom att i detalj jämföra NP Jet och NP Soul (2001). Seglen är väldigt lika i outline, men Jet lär ha en rejälare profil som inte lika extremt försvinner vid utskotning samt ett lite friare akterlik. Om man kan se varför dessa två segel får olika shape har man nog förstått en del segeldesign.
Ola H.
Logga in för att svara.