Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Åsikter/erfarenheter av F2 Stoke 107 -05
-
Tjaa, sammanfattningsvis så känns det som om Stoken kanske inte kanske är det optimala valet… kvar finns ju då Triple-X, JP Super-X, samt Syncron… och kanske även SB S-type kanske… (fast dom kör väl tuttleboxar? Skulle ju vara ekonomiskt mer försvarbart att ha samma system….)
Jani, det är inte bara lätt det här… 😉
-
Jag funderade också på dom där brädorna när jag förra året skulle införskaffa en bräda för 6.0 – 7.5 segling. Det slutade med att jag köpte en Tabou X-Rocket 64 (115 liter). Jag har kört den med 5.3 – 7.5 både inomskärs och på mer öppet hav (med 30 + 36 cm fena). Jag är överlag nöjd med den, den känns snabb, hyfsat lättplanad och tar bra höjd. Den relativt korta längden (245) gör också att den känns enkel att manövrera även om det blir lite vågor (obs inte rida vågor utan bara segla bland dem). Det jag reagerade på i början var hur mycket man måste “tvinga” brädan runt i gipparna, men då ska jag nämna att jag var van vid att endast äga en vågis tidigare.
Sammanfattningsvis är jag alltså nöjd med brädan men det skulle vara kul att jämföra den med andra brädor i samma klass. Tidigare i vintras testade jag en 100 liters freestyle och blev rätt imponerad av manöverbarheten på den. Efter det har jag börjat fundera på om jag kanske skulle ha en 115 liters freestyle istället… fast då hade jag kanske klagat på speed och höjdtagning istället 🙂 -
Istället, med tanke på tråden, för Fanatic Triple-X skulle jag rekommendera Fanatic Hawk 110. Vet flera som är grymt nöjda med den, jag kämpar själv med att hålla emot ett köpsug på den plankan…
-
Hawken, well, den verkar ju vara en drömbräda om man tittar på egenskaperna på Fanatics hemsida, väldigt brett användningsområde…
Dock så lästa jag att den är en aning bräcklig (http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=36162), så jag kanske avvaktar någon säsong innan jag pytsar pengar på en sån modell. Jag menar, som noob så kommer nog grejerna att plågas lite ett tag ännu…
Hållbarhetsåsikter om Fanatic Triple X vs JP Super-X vs Mistral Syncro? (och Hawken också förstås om nån till vill uttala sig…) F-n vet om jag siktar på för avancerade modeller för en nybörjare…? T ex hur står sig JP Xcite i förhålladne till dessa? Jag vill ju inte gärna ha något som jag bara kan använda några dagar i året…
Det svåra ligger ju iatt jag ännu inte vet exakt vad jag är ute efter… Har som tidigare nämnts enda bräda F2 Max2Air 115liter, som jag kört en säsong (första efter “pråmtid”…) Hittills är det ju bränna fullt fram o tillbaka (chop+platt) o lära sig hantera grejerna, skall träna på vattenstart o gipp så fort säsongen börjar… eller kanske just vattenstarten får vänta tills det blir liiite varmare iaf…;) under vintern skall jag träna med epoxi o spackel… 🙁
Har väl också gjort något nästan-trick av misstag nån gång… Så, jag tror att jag vill ha något som:
-går fort 🙂
-jag kan börja trixa lite med
-jag kan hoppa med
-jag kan prova på i lite vågor, här blir det väl max 2 meter stora… -
sode wrote:Har väl också gjort något nästan-trick av misstag nån gång… Så, jag tror att jag vill ha något som:
-går fort 🙂
-jag kan börja trixa lite med
-jag kan hoppa med
-jag kan prova på i lite vågor, här blir det väl max 2 meter stora…Kolla på Exocet Cross, här en test av den från Windsurf UK magazin:
http://exocet-original.com/testresults/testdetail.asp?Number=94
Logga in för att svara.