Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Aspen
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Aspen
Publicerad av not100 på 7 april, 2008 vid 14:13Är det någon som vindsurfar i Aspen sjön .Den i närheten av Lerum Gbg ?.
Det kanske inte går . Men det såg då väldigt fint ut därniklas-g svarade 15 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
Jag har inte surfat där sen slutet av 80-talet. Lite byigt men om vindriktningen är rätt så var det väl OK.
På den tiden så var man inte ensam med surfbräda på vattnet men jag vet inte hur många som kör där idag./Walle
-
Woohooo! Nostalgitripp! Aspen är grym. Tog mina första vändor där ’90 och det stämmer att det kan vara lite byigt, men badet ligger nästan i rak sydlig-nordlig riktning, så vid västlig vind är det kanonbra.
Har genom åren, då jag bodde där, fått uppleva ett antal ruggigt klassiska dagar. Blåser det 4,0 går det att hoppa lika högt som hopptornet typ. På den gamla goda tiden, alltså under första mitten av 90-talet kunde vi ibland vara 10-15 pers ute.
Hur som helst, pröva Aspen. Riktigt bra för att vara en sjö, bra riggning, bra access, ganska långgrunt, bra riktning. Sköna repor mellan vassen (Kyrkuddens vass) och grundet utanför Säveåns mynning. -
Oregistrerad
Gäst8 april, 2008 vid 00:31Aspen
i mitten av åttiotalet åkte folk långväga för att surfa där och localsen var många tills de fick körkort.första cheeserollen sattes där redan 1988 av Matsen.
-
Good times! Minns hans gamla rollade Saab, hehe gick ut o sopade banan med sina slag-gippar o annat fränt.
Sedan dess har mängder av loopar, table tops och 360’s levererats. Dock inte så mkt freestyle jox som vissa kan göra nuförtiden. -
Oregistrerad
Gäst8 april, 2008 vid 21:28 -
Hehe…jaja, under första hälften av 90-talet, eller mitten av 90-talet då då. Jag blev väl alldeles till mig av allt nostalgitrippande.
-
@Davo 457131 wrote:
Good times! Minns hans gamla rollade Saab, hehe gick ut o sopade banan med sina slag-gippar o annat fränt.
Sedan dess har mängder av loopar, table tops och 360’s levererats. Dock inte så mkt freestyle jox som vissa kan göra nuförtiden.nostalgi ja! den saaben betalade jag 2′ för och pensionerade den 2 månader senare 92. det var fint med mattsvart rollad saab. 360 och duck jibe med handen i vattnet var hög nivå 85-87…
/martin
-
Appropå ämnet så var det visst en höjdpunkt häromdagen .
Läs mer i Lerums tidning
http://www.lerumstidning.com/visa_sportnyhet.asp?id=7206 -
Roligt att det händer något i lerum. Om det blir några tävlingar där någon gång så kan jag vara med (min farfar bor där).
-
Tja, vad ska man säga. Ens hemmavatten helt enkelt. Otaliga är de seglinstimmar man lagt på byiga Aspen. Stark inspirerad speciellt vid issläppet våren 1987 (88?) då Martin o Tobbe plockat ut sina nya Tiga o NP prylar – varsin slalombräda o en fet kossa därtill. Har för mig att Magnus (Johannison) och jag gick och strödde ut salt för att isen skulle släppa tidigare. Sen blev det åka av. Vintrarna som följde var mildare och ett par år i rad var det segling varje månad året runt. Matsens cheeseroll är och förblir klassisk. Tror det var 15 januari 1989 med de sköna North seglen. Martin på en Virvelvind och PS 3,7, Magnus på Combat 3,5, jag på World Cup Wave 3,4 och med rejält stukad fot. Sen har det gjorts rätt många försök på spin loops i sjön också, en del kom rätt långt redan i början av 90-talet.
Tror för övrigt jag är ensam om att ha seglat 3.0 med full planing, tidvis överriggad i Aspen. 25 februari 1990 – sol. Fina tider. Nostalgi helt enkelt. Otroligt mycket vind, speciellt för att vara på en insjö. Fina ramper. Lite Hood River känsla faktiskt i de vindstyrkorna, bara med avsaknad av pråmar, ersatt av lokaltåget som tutar förbi när det passerar Aspen station…
Den dagens new school kids, Anders o Carl, har sedan flera år passerat 30 sträcket idag och utvecklas ständigt. Syns flitigt i Varberg, Gislövs, Klitmöller när vinden kommer. Frågan är vad nya generationen gör på Aspen idag? Finns det några kids som är så bitna som man var själv på den tiden? Toppluva, strumpor, gummidojor, tejpade diskhandskar, en regnrock o en long john långt in på hösten. När steamern införskattats blev det året runt segling. Dacron segel, vandrande bukar, på sin höjd profilerade lattor, glasfibermaster, bommar som knäcktes om du seglade överriggad, hemmabyggen, polyetylen brädor och sunkiga våtdräkter…
Jag skulle betala för en hårdvindsdag på Aspen med det gamla gardet. Nostalgi.
/Haeger
-
Word!
Jag körde 2 timmar i Aspen förra året då jag hälsade på päronen, ensamt med ändå en känsla av nostalgi. 🙂
Jag är helt övertygad om att den byiga vinden har gjort oss gamla Aspenseglare rätt tekniska. 😉 -
Knatte
Gäst9 maj, 2008 vid 17:12@Billie 460663 wrote:
Appropå ämnet så var det visst en höjdpunkt häromdagen .
Läs mer i Lerums tidning
http://www.lerumstidning.com/visa_sportnyhet.asp?id=7206Var det inte Kona inblandat i denna artikeln också? De är bra på marknadsföring i alla möjliga håll och kanter. Bra om detta kan väcka liv i sporten på ett avsomnat spots:tongue:
-
Hej Johan,
Det var 87, ny Tiga Gun + courserace´, Warpspeed segel. Vill minnas att jag bytte slalombrädan efter några veckor pga skador från isen i Aspen.
Hemma i bokhyllan i Seoul ligger ett kort på oss från Öckerö. Du har just blivit uppspolad på holmen i Hummelviken och jag seglar (med Virvelvind bräda och PS segel) mot dig. Du syns knappt bakom ett vattenskynke från vågbrottet.
Det var väl bara du och Janne Ekman som brukade spolas upp där? Bra satsat på den tiden!Jag är hemma i Sverige på somrarna och tar gärna en nostalgiträff med gamla gardet på Aspen, i Varberg eller kanske Dalen2 (som är nära mig) när det brallar på. Vi, Matsen, Magnus, Anders T, Ola mm.
/martin
-
Tack för uppdateringen, så man fick året rätt. Tiga Gun, oj oj oj… NP Raf Slalom o Warp speed, ni hade ju “allt”!
Öckerö, ja, det där slipper man väl aldrig undan Martin. . . fina vågor med tryck närmast skäret den dagen men nyckfull vind. . .
En nostalgiträff vore suveränt, även jag drar mig till västkusten sommartid när det passar.
Hör av dig när du är hemma nästa gång så kanske vi kan få ihop något!
/Johan
-
Aspen och LESS satsar på brädseglingsskola med Kona
läs mera här http://www.konanordic.com/WebPage.aspx?id=47//Joachim
Logga in för att svara.