Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Åsså en till superX bräda…
-
Åsså en till superX bräda…
Posted by dr-masse on 18 januari, 2005 at 19:07Det har ju drällt in en del superX brädor. Är de här för att stanna? Hög fart som fortfarande går att manövrera på kanske inte är så dumt, trots allt? Jag är väl inget fan av superX som gren, men det leder fram till en del intressanta brädor. Tycker den känns rättså lockande, faktiskt.
http://www.fanatic.com/en/hardware/summer/windsurf/hawk/hawk.php
steebe replied 19 years, 11 months ago 8 Members · 10 Replies -
10 Replies
-
Är det nån som kör såna här? Känns som ett alternativ vid nästa brädbyte i 110l. klassen och i takt med att freestylebrädorna ser långsammare och mer extrema ut kan det mycket väl va ett bra alternativ för mig.
Idag kör jag en JP 113 -03 men byter nog inte den här säsongen. Nån som kört brädor som Jp super-x eller avantride sx och kan berätta lite om hur de är.
(Skulle jag köpa ny stor bräda idag hade det kunna bli allt mellan freestyle och slalom – viktigt vägval så det är tur att jag måste köpa en mindre först.) -
Det skulle vara intressant att veta skillnaden mellan Triple X och Hawk (och även mellan freeride och Super X brädor från andra märken). Jag har från tidigare (lästa) tester fått för mig att Super X brädorna är mer åt slalomhållet och freeridebrädorna är mer lättgippade osv. Antagligen för att farten ändå är det viktigaste i en SuperX tävling, tricken kan en duktig seglare sätta även på en mer slalominriktad bräda (antar jag…).
Någon som testat Hawk eller läst mer om den någon annastans? -
Instämmer, det är väll mer som slalombrädor men mer lättgippade. Men det låter som en snabb freeride helt enkelt…
Vore skoj att prova iaf. -
För att få grepp om vad det kan vara för skilllnad, kolla Starboards produktsidor, t ex: http://www.star-board.com/products/stype.asp
Om supercrossbrädan S-type skriver de:
# Compared to the Carve range [freeride], the S-Type boards offer a more slalom-style ride and a more “locked-in” high-speed stability feel. The boards are shorter for more top end control and responsiveness, at the expense of being more technical to ride. The Carve range would be more suitable if the user is looking for more jibing fun, user-friendliness and maneuverability.
# Compared to the F-Type range, the S-Type boards have a higher reaching speed, capable of powerful jibes within a windier range of conditions. The S-Type boards are also more maneuverable than the F-Types. The F-Types would be more suitable if the user is looking for a bigger sail range, lighter-wind performance, more upwind ability and a more Formula-racing feel.
# Compared to the Sonics [slalom], the S-Type boards have a better jibing performance, more maneuverability and are more comfortable. They also have inboard footstrap positions for better accessibility and Supercross abilities. The construction of the S-Type boards is also stronger than that of the lightweight Sonics. -
dom behöver inte bara vara bättre på att gippa med utan också på att göra spocks och sånt.
-
Jo, men spocka superXbrädor är kanske inget gemeneman gör. Då köper man nog hellre en freestyle. För superXbrädor är ju trotts allt mest byggda för fart som det verkar.
Ola_H: Jo det var som jag trodde. Men jag har dock fått intrycket av att (speciellt förra året) vissa märkens superXbrädor låg mer åt freestylehållet.
-
Jo, super-X brädorna ser bra mycket snabbare ut i år. Klämde på en JP super-X -05 i helgen, och den ser mycket snabbare ut än -04. Helt klart nästa bräda för mig…
Hur ser ni på materialval i just denna typ av bräda? Dom lite tyngre (och billigare) materialen, håller dom bättre? Finns det nån anledning att lägga 2 tusen extra?
-
Jo, men kolla på AHDs FuRy, den ser fortfarande “freestylig” ut. Men det beror kanske på att Kalui är mer åt trixhållet…
-
Boardseeker skriver lite om Hawken:
http://www.boardseekermag.com/equipment_reviews/equipment/fanatic_hawk_05.htm
/Stefan
Log in to reply.