-
Åter från Dahab
Jag kikade runt ganska friskt på forumet innan jag bestämde mig för att åka till Dahab och ville därför vända tillbaka med mina intryck.
Eftersom inga charterbolag åker denna period (vi var där 31 maj-7 juni) blev det till att knåpa ihop ett paket själv. Vi tog oss med sas ner till Dusseldorf och bodde en natt på motell (400 kr/rum). Därifrån tog vi oss vidare med Condor till Sharm el Sheikh. Resan tar ca 4,5 timmar. Priset för flyget var 2ooo kronor per pers. Genom Club Mistral (http://www.club-mistral.com) bokade vi sedan hotel Dahabeya. Priset för en vecka med halvpension, transfer t o r samt visum kostade 3 000 kr/pers i dubbelrum. Hotellet var superfräscht, maten OK. Min kompis blev dock risig i kistan i mitten på veckan. Efter att ha legat 24 timmar ringde vi läkaren som kom och gav två sprutor – nästa morgon var det full rulle igen.
Harry Nass center 2 som ligger 10 meter från hotellet och 10 meter från strandkanten blev vårt val. Och det funkade perfekt. Helt nya JP-brädor (2007) nya NP segel och OK bommar. Du väljer mellan S, M, L för hängselelinorna och sedan vilket segel du vill ha. Så sätter de ihop det åt dig medan du plockar fram din bräda. För en vecka betalade vi 210 Euro för brädhyran + 25 Euro för försäkring.
Vi gick i ”skola” 5 dagar hos Rob Horn som håller till i HN center 1. Kan rekommenderas. Jag ville få till fullfartsgipparna och duck jibes och det var ett uppdrag han löste :-). Vi var mellan 2-5 elever och lektionerna var på 2 timmar per dag, oftast på förmiddagarna. Pris 150 Euro för 5 dagar.
Det blåste alla 7 dagarna. Körde på 5,6 – 5.0 i huvudsak. Valet av center kändes helt rätt med tanke på hur lätt det var att köra ut till Area 2 (plattvatten). Där ute blåser det lite mer och vinden är otroligt jämn. Inne i viken var det dock byigare. Brädorna vi körde på var Super-X 96 och FSW 93 vilket var lagom för oss.
Det var varmt som stryk (43 grader i skuggan) men väl ute på vattnet var det inget man tänkte på. Vattnet höll ca 25 grader. Några kvällar var det dock väl ljummet. Vi hade 38 grader kl 22 på kvällen.
Tyvärr, inga svar hittades.
Logga in för att svara.