Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing återfallsrisk

  • återfallsrisk

    Publicerad av senomar på 22 april, 2012 vid 19:44

    jag tror att jag håller på att få ett återfall. har surfat hela fem gånger på de tre senaste åren varav förra året var bottenrekordet med absolut noll gånger på vattnet. Börjar få sådan allvarlig abstinens så jag sitter och kollar begmarknaden och funderar på att tvinga familjen till pozzo under mist två veckor i sommar.
    Behöver lite uppdatering på prylar och i allmänhet shoppa mig lite lyckligare från mitt arbetsmässigt miserabla liv och leverne. Har upptäckt att vågbrädorna nu har en hel skog av fenor under för at bromsa upp farten, vad ska man med alla dem till? Jag vill ha EN bräda som sväljer strax under sexnoll till fyrtvå, poppar upp tidigtpå vattenytan och inte har för många fenor, planar tidigt med en bredd på 56-59 och inte blir för stor när det börjar blåsa Pozzomycket. den ska dessutom fungera med gamla segel och bommar med typ tio år på nacken.
    Finns det något sådant?

    svenne svarade 12 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • fnassel

    Medlem
    23 april, 2012 vid 06:05

    Jag tycker du skall titta på en Quad eller 3 fenor i alla fall.
    Jag kör Quad sen 2 år tillbaka och gick med mina 87kg upp från singel 86l till Quad 92l. Den har hittills aldrig känts stor i mitt tycke och då har jag kört från 5,7 guppasegling till tokdrag med 4,5 och den känns alltid helt rätt!
    Visst det tar lite fart, men det är det värt då jag i stället har full kontroll.
    Min första känsla när jag klev upp på brädan var att “varför har man inte bygt brädor så här förr, det är ju så här det skall kännas” och det gäller fortfarande!
    Jag kan inte tala för alla flerfeningar men jag tror det beror på att man kan ha bra tryck på fenorna i mindre vind då man har föhållandevis stor fenarea, vilket ger tidig planing, och när trycket sedan ökar så är fenorna så korta så någon fenplaning blir det aldrig tal om.

  • dr-masse

    Medlem
    23 april, 2012 vid 07:37

    Det finns singel-fenor som klarar det där, twin och tri och quad också.

    En fördel som flerfenorna ger är, beroende på shape i övrigt såklart, att de är klart lugnare i mer vind. Du klarar dig dessutom väldigt långt med en fen-setup och behöver inte byta fena som på en singel för att få det att funka.

    Min nuvarande quad 91 klarar 5.8 till 4.2, bäst är den med 5.3 tycker jag. Den är 59 bred, men är såklart orienterad mot vågridning och är inte någon planingsraket även om den planar fullt tillräckligt tidigt för mina behov.

    Ser liten anledning för varför en modern bräda inte skulle funka bra med lite äldre riggar, så länge de inte är typ 15 år eller äldre.

    Eftersom du verkar gilla singel-fenor, så kanske en bräda som ligger nära de i känsla vore bra om du kikar på en fler-fening. Jag har bland annat kört en sväng på JP:s singlethruster och de borde funka kalas till någon som vill ha en modern bräda som både funkar som singel men även med tre fenor. Simmer (Freewave), Tabou (Pocket), Naish är några andra kandidater eller så slåru till på en Witchcraft Chakra eller någon Flikka eller Moo Custom…

    Tycker nog att det finns många brädor som klarar det du efterlyser, hoppas du hittar rätt och dyker upp på Stenstranden under året!

  • poppo

    Medlem
    23 april, 2012 vid 08:03

    ärligt talat, köp en bräda att ha hemma och hyr en bräda i pozo.
    det finns inte en bräda som är lika bra för 6.0 i hemmaviken som maxad 3.7 i pozo oavsett din vikt.
    happy hunting!

  • dr-masse

    Medlem
    23 april, 2012 vid 09:20

    Ja, där håller jag med helt. Skall du åka två veckor till Pozo – köp en liten beggad eller hyr en planka för två veckor.

    Jag hyrde bräda i Guincho vid kortare vistelser (två veckor) några säsonger, dels för att slippa brädtransport med familj, men även för att småbrädor får så liten användning här hemma…

  • larry

    Medlem
    24 april, 2012 vid 18:43

    Skönt att läsa. Du har saknats. Får du abstinens när det inte blåser kan du ju haka på lite skejt också. Rålis tidig morgon i helgen tex.
    /Larry still riding single

  • svenne

    Medlem
    24 april, 2012 vid 18:57

    6452904317_7fb81c0e41_z.jpg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing återfallsrisk

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.