Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallsurfare – vilka prylar

• adde

Medlem
    10 september, 2008 vid 08:03

Det är ju redan en del investeringar att återfalla vill man minimera men samtidigt maximera så hade jag satsat på 6.2/6.0 som går på 430 mast och sen 5.3 (430), 4.7 (400) och evt. 4.2 (som går ok på 400). En bom och sen en freewave på kring 100 liter såklart…

• doc

Medlem
    10 september, 2008 vid 08:34

Jag var i samma sits som du hösten 2003. Jag gick in i en surfbutik för att köpa på mig en vågbräda och blev utsatt för en lång övertalningskampanj att köpa en Freestylewave. Den skulle svänga i princip lika bra men vara mycket roligare på plattvatten. Sagt och gjort köpte jag en RRD FreestyleWave 85 eller 84 eller vad den nu var på. Fantastiska testresultat och många nöjda användare.
    Jag har aldrig ogillat en bräda så innerligt!
    Första dagen på vattnet planade jag mycket riktigt tidigt, men den breda aktern gjorde att den kändes jobbig att hålla på vattnet i skvalpiga förhållanden jämfört med mina gamla traditionella vågisar.
    En vecka i Klitmöller gjorde inte att jag ändrade mig. Med fullt tryck i 4.7 började den kännas för stor, 4.2 ska vi inte tala om och med 6.2 var den lite liten. Det var bara med 5.3 som jag hade någorlunda kul.
    Jag var tillbaka på Surfers efter en vecka o bytte mot en 80-liters vågis. Perfekt! Lugn gång, mer förlåtande för en återfallssurfare och svängde bättre. Även rakt fram i choppiga förhållanden gjorde den livet lättare. Den kändes helt enkelt mer lik vad jag var van vid vilket gjorde återfallet enklare.
    Den tog iofs bara 4.2-5.3 men då hade jag kvalitetssurf och kontroll i vågorna. Jag löste det hela genom att köpa en billig begagnad freestylebräda för plattvattenseglingen med 6.2.

Vad är min poäng?

Akta dig för att bara köpa argumentet att en FreestyleWave är perfekt. Nu, när jag surfat mer skulle jag nog ha riktigt roligt på en FSW, men som återfallssurfare var det helt fel.
    Kanske är det helt rätt för dig men kanske inte. Jag skulle verkligen rekommendera att försöka provsegla om möjligt för att slippa att köpa fel.

Om du ändå väljer en FSW, se till att skaffa en som är så ”vågig” som möjligt. Goya One har ju snudd på en egen fanklubb här på konfen, Fanatic FSW har jag haft kul på och Quatro FSW lär också vara mycket sväng i.
    Annars skulle jag råda till samma lösning som jag kom fram till. En begagnad vågis kring 85-90 liter så du planar någorlunda och en begagnad större FSW eller freestyle kring 110 liter för de lättare dagarna.

Jag skulle hellre spara in på ett segel och ha två brädor än ha full garderob och bara en bräda.

Detta baserat på hur det kändes att vara återfallssurfare i Apelviken o Klitmöller.

• oscar

Medlem
    10 september, 2008 vid 08:45

@Jester 498481 wrote:

Oscar: du såg att killen vägde 90 kg, va? Han lär *inte* plana i 8m/s med en 5.7 då… en 105 liters freewave borde klara segel upp mot 7 kvadrat? Tror nog inte att det är dumt att ha upp mot den storleken..

Njao såg det och jag väger själv +90. För freestyle och wave använder jag mest 5.3 och ibland 6.2 men saknar verkligen en 5.7a som skulle bli mitt mest använda segel i 8-9 m/s ska man igång vid 7-8 så kanske en 6.5 är att föredra.

För speed/slalom däremot kan det ju va kul med en 8.5a kvm i 8 m/s….:grin:

• jester

Medlem
    10 september, 2008 vid 09:24

haha.. har fortfarande inte använt segel mindre än 6.6 i år…

• woodleaflay

Medlem
    10 september, 2008 vid 09:47

Jag tror du ligger bra till med en +100l frestylewave/manouver/freewave/crossover. Jag kan rekomendera en mistral Syncro som det står reklam för redan. Fanatic freewave har jag också bara hört gott om.
    I Varbergsförhållanden tror jag det du skall titta efter är något som planar tidigt och sväger lätt. Då får man mest skoj.

• tobb

Medlem
    10 september, 2008 vid 09:55
    Jester;498513 wrote:
    haha.. har fortfarande inte använt segel mindre än 6.6 i år…

Din stackare:laugh:

• jester

Medlem
    10 september, 2008 vid 11:53

Håller 6.6 en bit över 15 m/s… 😀

• sinker

Medlem
    10 september, 2008 vid 11:54

Oavsett vilken typ av bräda du väljer vill jag slå ett slag för Köp&Sälj här på konfen. Det är en fantastisk/mördande begagnatmarknad på bra grejor sendan några år tillbaka.

Om du läser på lite (tester i tidningar, sök i forumet, Recensioner på konfen, mm) och bestämmer dig för några alternativa modeller kan du med lite is i magen hitta riktiga klipp. En stor vågbräda i fint skick, 2 år gammal kan ligga på 4.000-6.000 jmf med 10.000-14.000 ny. Segel finns för halva priset efter ca 2 säsonger. Frakt brukar lösa sig bra med tex Bussgods eller någon schysst medsurfare som ändå skall åka.

/sinker

• stream

Medlem
    10 september, 2008 vid 14:03

Svåra grejjer det här. Jag vill ju inte att brädan ska kännas som en pråm som jag inte orkar trycka ned railen på trots 90 kg och 45 i skor. Kanske får ställa in mig på att på sikt ha två brädor, om jag blir riktigt hookad på seglingen.

Tack alla kunniga för tips och reflektioner! Det är verkligen en djungel jämfört med 1989…

• andersbq

Medlem
    10 september, 2008 vid 19:57

Akta dig för att köpa för stor bräda. Jag har en Naish Global Wave 98, och den är helt OK för bump & jump, mesiga freestyleförsök och gubbspeed. Men som stor vågbräda är den cirka 10 liter för stor.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallsurfare – vilka prylar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.