Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Att åka billigt till surfet

• Att åka billigt till surfet

Publicerad av getwet på 23 november, 2006 vid 16:10

och alla andra ställen.

I dessa tidevarv med X antal rapporter och varningar angående växthuseffekter och dess påverkan globalt kanske det skulle vara för en del läsvärt att få ta del av vad vi införskaffat i vår familj.
    Med två stycken riktiga miljöbovar i garaget satte vi oss ned för ett år sedan och resonerade vad vi skulle göra åt situationen. Den gamla bruksbilen var då tio år och behovet av en ny och bensinsnålare/miljövänligare variant var det enda alternativet, samt med bra garantier och serviceavtal.

Så vi gjorde en amatörmässig analys “vad behöver vi”?

Ganska snabbt visade det sig att vi minskat på bilåkandet, det mesta sker med kollektivtrafik samt att vi lärt oss att planera körningarna, flera flugor i en smäll så att säga (måste bli så när man flyttat ut på landet). Som vi bor resonerar de flesta att man “måste” ha två bilar i familjen, vilket inte alls stämmer ansåg vi. Därför inköptes även en fyrtaktsmoped för min färd till arbetet…….när vädret tillåter ska tilläggas.

Så prio blev en liten, bränslesnål, låga övriga kostnader, tillräcklig för två samt att det ska fungera att göra en längre resa någon gång ibland. Prio låg alltså inte på att surfgrejerna skulle med jämt.

Valet föll till slut på en Kia Picanto, lite tveksam till asiatiska bilar såg jag väl lite snett på affären men min fru tyckte den var söt….(har aldrig fattat hur en bil kan vara söt, tuffa bilar finns men inte söta)

Ganska snabbt ändrade jag uppfattning om den lille skiten, hur trevlig som helst med automatlåda och den utrustning som behövs i en bil såsom AC och lite annat. Billig i alla hänseenden att äga, låg försäkring, oförskämt låg bensinförbrukning, slitdelar som ex däck är billigaste dimensionen.
    Bensinförbrukningen ligger nu på landsväg 0.52, blandad här hemma 0.6 med dubbdäck och automat! Enligt uppgifter från tillverkaren ska det sjunka ännu mer när bilen körts ca 2500mil (nu har den gått 1600mil)
    Ett par resor har gjorts till Torkelstorp och Öland från Sthlm med grejer på taket. Förbrukningen har då varit ca 0.7-0.8 beroende på motvind eller ej samt AC. Påpekar också att det var tre brädor på taket samt stor segelbag.

Baksätet som är uppdelat i två delar är helt fällbart och golvet blir plant och huxflux har man hur mycket plats som helst, trots det yttre lilla skalet. Vi har inte haft några som helst problem med att få in min mega stora surfväska, kylbox, stora kattburen samt all annan packning. Utrymmet håller större mått än ett bagageutrymme på coupe bilar.

Servicekostnaden är pyttelåg, 1500kr per 1500 mil, en krona milen! Första större dyrare servicen kommer vid 12000mil och då lär inte jag äga bilen längre.
    Tre års nybilsgaranti, vilket jag fått använda mig av en gång. En remskiva som lossnade och drog med sig lite grejer. Men vad gjorde det när Kia har fri hyrbil i fyra dagar, blev en resa till Torkelstorp med den och nytt personbästa på en nautisk mil…
    Hemmavid får jag in min Falcon 91 samt Exocet warpspeed, 6.7 och 7.2 segel, 460 och 490 OCH två bommar inuti bilen för den korta turen till Fituna….helt otroligt när man tittar på bilen att det ska gå.

Sammanfattningsvis kan jag bara konstatera att det är fanimej den bästa bil jag haft, trots antal Volvos dessförinnan! (Trodde ni inte va att en yankeebilsfantast skulle tycka om en asiat)
    Efter ett års ägande är det bara att krypa till korset, det blir en ny igen om två år……….och dom betalar mig inte ens för att säga det!

Så för dig som går i tankarna att köpa en ny småbil, släng ett öga på Kian. Och ska du köpa beggat, glöm det, köp en ny Kia Picanto istället, blir billigare än beggat.

jester svarade 16 år, 10 månader sedan 21 Medlemmar · 83 Svar
  • 83 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    23 november, 2006 vid 16:35

Hur är den att köra? Jag antar att den är ganska lätt, så att hästkrafterna som finns känns fler än de är? Eller är du en sån där förståndig förare som har vett att köra lugnt och fint?

Jag läste nånstans att man har gjort tester som visat att undermotoriserade bilar är bra för miljön på papperet men inte i praktiken eftersom de flesta förare tenderar att köra väldigt mycket på fullgas om de upplever bilen som slö. Bensinsnål men tillräckligt stark verkar alltså vara bäst för miljön. Plus förstås flexibel vad gäller vilka bränslen den accepterar.

Själv funderar jag på om inte en surfbuss skulle räcka för mig, att köra bil härinne i stan känns mest bara dumt och onödigt och så är p-platser här dyra. En surfbuss ståendes i garage i nån förort känns som ett mycket bättre val, när jag väl behöver bil är det knappast hela världen att åka ut till bilen. Nån som provat nåt sånt?

• getwet

Medlem
    23 november, 2006 vid 17:08

Jag har redan åkt fast för fortkörning med den…….

Den är helt ok att köra och känns på intet sett trött. Naturligtvis går den inte som Corvetten…:wink:

Lagt märke till att jag inte längre kör lika fort med bilen som med de tidigare. Minns vår chippade V70 turbo, den gick ganska ofta över 200km, inte bra, lite klokare idag. Med dagens bötesbelopp för fortkörningar är det nog läge att hålla hastigheterna.
    Och den lille skiten har inga som helst problem med att hålla motorvägsfart och betydligt mer därtill om man så vill, fast man inte får!

Det enda som jag kan märka av är att den gärna vill växla ned ett hack från överväxeln på automaten i uppförsbackar när surfgrejerna ligger på taket.

Det som jag saknar är eluppvärmda backspeglar och farthållare.

• jester

Medlem
    23 november, 2006 vid 21:07

Jag var ytterst nära o byta in min Ford Fonus till en Picanto i slutet av sommaren. Testkörde den, och tyckte den var väldigt trevlig att köra (går ju naturligtvis inte o jämföra med Focusen, men ändå). Det hela föll på att jag fick skambud på Forden. Trist, men så är det.
    Får la se vad som händer till sommaren. Dock har jag då lyckats betala Focusen, så det kanske lönar sig o behålla den ett tag…

Har faktiskt kikat lite på nya Skoda Roomster. Ser ut o vara en fins surf-kärra den med, även om den inte är lika ekonomisk som Kian…

• fastforward

Medlem
    23 november, 2006 vid 21:34

Men vad får man för pengar för Kian när man säljer den efter 3 år? Andrahandvärdet på billiga småbilar brukar inte vara så upphetsande.

Håller däremot med om att det är vettigt med en liten bensinsnål bil. Köpte en Seat Ibiza -03 för snart ett år sedan och tycker den funkat fint som surfbil.

Drar 6.5 blandat och 5.7 under långfärd med en bräda och sessionbag på taket. Det fina är att jag får in tre segel, två bommar och två master (max 490) samt packning och surfprylar i bilen samtidigt som jag har plats för en passagerare bakom föraren OCH fri sikt till höger. En freestyleplanka går säkert in också. Att jag sedan lyckades få ett bra pris gör att jag skulle kunna sälja den med 5000:- i vinst idag.

• styret

Medlem
    23 november, 2006 vid 22:00

Kör vid bättre tillfälllen päronens mitchubitchi (eller hur det stavas) Carisma hatchback 00a.

Grym bil kan jag lova. den är inte liten. Sitter lätt 4 pers bekvämt i den.
    Hatchbacken gör ju att man får in hela kittet (4 segel, två brädor och all annan junk i den med en passagerarplats bak. om jag fäller båda baksätena så är längden inte mycket mindre än på 245an, fast lägre såklart, väldigt lik s40.

och så bensinen då. har kört den på 0.63 under långfärd med prylar på taket. blandad körning (öländsk sån, mest landsväg iallafall) omkring 0.7.
    stor bil med lite soppa är bättre än liten bil med lite soppa.

• getwet

Medlem
    24 november, 2006 vid 06:54
    fastforward wrote:
    Men vad får man för pengar för Kian när man säljer den efter 3 år? Andrahandvärdet på billiga småbilar brukar inte vara så upphetsande.

Håller däremot med om att det är vettigt med en liten bensinsnål bil. Köpte en Seat Ibiza -03 för snart ett år sedan och tycker den funkat fint som surfbil.

Drar 6.5 blandat och 5.7 under långfärd med en bräda och sessionbag på taket. Det fina är att jag får in tre segel, två bommar och två master (max 490) samt packning och surfprylar i bilen samtidigt som jag har plats för en passagerare bakom föraren OCH fri sikt till höger. En freestyleplanka går säkert in också. Att jag sedan lyckades få ett bra pris gör att jag skulle kunna sälja den med 5000:- i vinst idag.

Andrahandsvärdet på en bil idag är av underordnad betydelse, eftersom den slår lika (eller lika dåligt om det ska vara korrekt) oavsett fabrikat. Om jag nu måste förlora pengar, vilket är ett måste vid bilköp, så förlorar jag hellre 60 000kr på tre år än 120 000kr.
    Enligt bilbranschen så halveras värdet på en ny bil de tre första åren. Att då köpt en ny småbil för pengar mellan 90 000-120 000 ter sig betydligt mer ekonomiskt än att köpt en för 200 000, värdet är ju ändå halverat. Många påstår att exempelvis Volvo står sig bättre på andrahands marknaden vilket är en felaktig uppfattning. Om man utgår från nybilspris så ser det likadant ut över hela linjen med fabrikat. Dom som tappar mest är bränsletörstiga fordon…..
    Det troliga däremot är att små bränslesnåla bilar kommer att ha en större efterfrågan om några år när svenskarna förstått varför övriga europa kör smått……Sverige har fortfarande 20% högre bränsleförbrukning än övriga europa per fordon i snitt. Och det beror på att vi har en fullständigt upp o nedvänd syn på tjänstebilar/förmånsbilar, eller har åtminstone haft.
    När bensinpriser stiger och miljöaspekterna tornar upp sig kommer den lille bilen (helst miljöbil)vara ett mycket attraktivt byte när den stora bilen gjort sitt.

• henkish

Medlem
    24 november, 2006 vid 07:15

Är pengar jämförbart med ett liv?
    Snackar krocksäkerhet…Har många vänner som köper en liten extra bil till frun o barnet..jaja, de ska ju bara köra lite i stan-Lite i stan? Det Är där de flesta olyckor sker. jaja, hon kör ju inte så ofta-desto större anledning att ha en bättre bil om man inte är så van chaufför. Jaja, kan du säga som tjänar deg-återigen handlar det om prioriteringar, jag VILL INTE riskera min sambos liv, samt barn, så enkelt är det, så ta era miljökrav och…det handlar om pengar i 9 fall av 10! Så är det, och det kallar jag dumsnålt! ursäkta till den stckare som menar allvar, du är en av de 10!
    Kom sen med dina argument om olyckan är framme, jaja, vi sparade säkert tiotusen, vad är det värt OM!?
    Köp volvo igen är du snäll! dessutom gör du ditt för att stärka den svenska ekonomin!

Mv men bestämda Hälsningar Henkish!

• getwet

Medlem
    24 november, 2006 vid 07:27
    Henkish wrote:
    Är pengar jämförbart med ett liv?
    Snackar krocksäkerhet…Har många vänner som köper en liten extra bil till frun o barnet..jaja, de ska ju bara köra lite i stan-Lite i stan? Det Är där de flesta olyckor sker. jaja, hon kör ju inte så ofta-desto större anledning att ha en bättre bil om man inte är så van chaufför. Jaja, kan du säga som tjänar deg-återigen handlar det om prioriteringar, jag VILL INTE riskera min sambos liv, samt barn, så enkelt är det, så ta era miljökrav och…det handlar om pengar i 9 fall av 10! Så är det, och det kallar jag dumsnålt! ursäkta till den stckare som menar allvar, du är en av de 10!
    Kom sen med dina argument om olyckan är framme, jaja, vi sparade säkert tiotusen, vad är det värt OM!?
    Köp volvo igen är du snäll! dessutom gör du ditt för att stärka den svenska ekonomin!

Mv men bestämda Hälsningar Henkish!

Att jag åker liten bil kan faktiskt rädda livet på din sambo och barn! Bra va?

• henkish

Medlem
    24 november, 2006 vid 07:42

Tacksamt, men tänk på din egen familj först o främst! Kan man både ha sambo och fru? bra ju, fler som delar på kostnaderna för volvon! Get wet, om alla kör liten bil så hade det varit bra, men det finns lastbilar o lyktstolpar oxå ju o bussar o träd o….dessutom så har ju vissa redan fått fortkörningsböter, vilket då innebär att inte går det sakta för att det är litet! vill inte vinna denna tråden, bara få folk att inte bara tänka ekonomiskt utan också använda lite sunt förnuft! Kan man rädda nån stackare så var det ju värt det , eller hur! =0)

• getwet

Medlem
    24 november, 2006 vid 08:11

Jag menade naturligtvis sambo och barn….det är ändrat nu till det rätta, kanske vore något förresten om man kunde ha både sambo och fru..

Självklart finns det en stor poäng i det som du påpekar vilket jag är fullständigt införstådd i. Och fortkörningsböter går faktiskt att få även i en liten bil, tom på en moped om man så vill.
    Och visst tänker jag på min egen familj, men jag tänker också på andra (tro det eller ej). Min tanke går så pass långt som till andra världsdelar där massvis med människor faktiskt dör pga växthuseffekten, vilket är direkt relaterat till förbrukningen av fossila bränslen. Jag sticker ut hakan en bit nu och hoppas på att ingen missuppfattar mig i det jag skriver nu. Men för mig är det av större vikt att rädda tiotusentals , ja kanske tom hundratusentals människor globalt än 20 i Sverige genom att köra bränslesnålare fordon. Det går även att påverka trafikmiljön radikalt för att rädda liv. Men vi människor har en oförtruten egenskap att alltid bryta mot de regler som är uppsatta för att spara liv och ohälsa i trafiken.

Den dagen Volvo och andra storbilstillverkare kan ta fram en säker och stor bil med en betydligt lägre bränsleförbrukning (kolla in Toyotas forskning, hedersvärt, visserligen med vinsttanke bakom men det finns en vilja, varför kan inte Volvo och SAAB göra likadant?) så kommer även jag att lägga in en order på att främja svensk ekonomi. Men just nu tänker jag nog mer på en global ekonomi och hållbarhet.

• getwet

Medlem
    24 november, 2006 vid 08:44
    styret wrote:
    Kör vid bättre tillfälllen päronens mitchubitchi (eller hur det stavas) Carisma hatchback 00a.

Grym bil kan jag lova. den är inte liten. Sitter lätt 4 pers bekvämt i den.
    Hatchbacken gör ju att man får in hela kittet (4 segel, två brädor och all annan junk i den med en passagerarplats bak. om jag fäller båda baksätena så är längden inte mycket mindre än på 245an, fast lägre såklart, väldigt lik s40.

och så bensinen då. har kört den på 0.63 under långfärd med prylar på taket. blandad körning (öländsk sån, mest landsväg iallafall) omkring 0.7.
    stor bil med lite soppa är bättre än liten bil med lite soppa.

Jag tror det stavas föräldrar, inte päronen:wink: !

• jester

Medlem
    24 november, 2006 vid 08:51

men det finns lastbilar o lyktstolpar oxå ju o bussar o träd o….

Är ingen större nackdel att sitta i en mindre (och då lättare) bil vid krock med fasta föremål, då energin blir såpass mycket mindre vid denna typen av krock. Detta förutsätter såklart att dom små bilarna har samma typ av förstärkningar, säkerhetspryttlar mm som dom större bilarna.

Man kan ju faktiskt vända på det hela oxå, och hävda att dom som sitter i en stor fläskig volvo-suv, och frontar med en liten Kia är boven i dramat oxå. Hade bägge kört en liten bil hade skadan blivit mindre totalt sett.

Kan dock säga att om jag haft stålars i överflöd, så hade jag inte ens funderat på en Kia, utan då hade det stått en Svart Ferrari 575 på min uppfart utan tvekan… 😀
    Och definitivt nån fläskig surfbuss…

• adde

Medlem
    24 november, 2006 vid 09:26

Hatten av för engagemanget!

Själv kör jag en mondeokombi som för det mesta rymmer alla mina prylar, eller när vi är två så ligger två brädor på taket. Vi får ned den i 0.70-0.75 OM vi håller hastigheten! Stor skillnad att ligga i 100 eller 120! Vi försöker dessutom åka 2 i bilen så ofta det går.

Jag har kört en Prius endel via jobbet och det är riktigt imponerande – dessutom blir det ju lite av en tävling att dra så lite som möjligt… rekordet är Sahlgrenska Landvetter på 0.36L/mil. När kommer kombin?

• getwet

Medlem
    24 november, 2006 vid 10:10
    adde wrote:
    Hatten av för engagemanget!

Själv kör jag en mondeokombi som för det mesta rymmer alla mina prylar, eller när vi är två så ligger två brädor på taket. Vi får ned den i 0.70-0.75 OM vi håller hastigheten! Stor skillnad att ligga i 100 eller 120! Vi försöker dessutom åka 2 i bilen så ofta det går.

Jag har kört en Prius endel via jobbet och det är riktigt imponerande – dessutom blir det ju lite av en tävling att dra så lite som möjligt… rekordet är Sahlgrenska Landvetter på 0.36L/mil. När kommer kombin?

Prius var en av kandidaterna till bilköpet. Tyvärr är prislappen en del “fel” för de ändamålet vi använder bilen till. Men det är riktigt lockande. Och tänk om Priusen skulle kunna köras ex antal km på bara batteriet…..Och en liten sladd att koppla in hemma på parkeringen. DET skulle jag vilja ha och då skulle prislappen vara motiverad för mig!

• oscar

Medlem
    24 november, 2006 vid 10:13

Miljöbil kan vara ett bra investering. Min kompis fick tag på en Lupo 3L för 95000, sålde den en vecka senare till en sthlmare för 125000…

Håller med Getwet post nr 11! tragiskt men sant att vi är för många människor som belastar miljön. Vi kommer förmodligen ta död på oss själva…

Har också funderat på en ny mindre bil men kom på att det kanske är bättre att fortsätta köra i den jag har för köper jag en ny så blir tillverkningen av den i sig en miljöbelastning….

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Att åka billigt till surfet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.