-
Att åka billigt till surfet
och alla andra ställen.
I dessa tidevarv med X antal rapporter och varningar angående växthuseffekter och dess påverkan globalt kanske det skulle vara för en del läsvärt att få ta del av vad vi införskaffat i vår familj.
Med två stycken riktiga miljöbovar i garaget satte vi oss ned för ett år sedan och resonerade vad vi skulle göra åt situationen. Den gamla bruksbilen var då tio år och behovet av en ny och bensinsnålare/miljövänligare variant var det enda alternativet, samt med bra garantier och serviceavtal.Så vi gjorde en amatörmässig analys “vad behöver vi”?
Ganska snabbt visade det sig att vi minskat på bilåkandet, det mesta sker med kollektivtrafik samt att vi lärt oss att planera körningarna, flera flugor i en smäll så att säga (måste bli så när man flyttat ut på landet). Som vi bor resonerar de flesta att man “måste” ha två bilar i familjen, vilket inte alls stämmer ansåg vi. Därför inköptes även en fyrtaktsmoped för min färd till arbetet…….när vädret tillåter ska tilläggas.
Så prio blev en liten, bränslesnål, låga övriga kostnader, tillräcklig för två samt att det ska fungera att göra en längre resa någon gång ibland. Prio låg alltså inte på att surfgrejerna skulle med jämt.
Valet föll till slut på en Kia Picanto, lite tveksam till asiatiska bilar såg jag väl lite snett på affären men min fru tyckte den var söt….(har aldrig fattat hur en bil kan vara söt, tuffa bilar finns men inte söta)
Ganska snabbt ändrade jag uppfattning om den lille skiten, hur trevlig som helst med automatlåda och den utrustning som behövs i en bil såsom AC och lite annat. Billig i alla hänseenden att äga, låg försäkring, oförskämt låg bensinförbrukning, slitdelar som ex däck är billigaste dimensionen.
Bensinförbrukningen ligger nu på landsväg 0.52, blandad här hemma 0.6 med dubbdäck och automat! Enligt uppgifter från tillverkaren ska det sjunka ännu mer när bilen körts ca 2500mil (nu har den gått 1600mil)
Ett par resor har gjorts till Torkelstorp och Öland från Sthlm med grejer på taket. Förbrukningen har då varit ca 0.7-0.8 beroende på motvind eller ej samt AC. Påpekar också att det var tre brädor på taket samt stor segelbag.Baksätet som är uppdelat i två delar är helt fällbart och golvet blir plant och huxflux har man hur mycket plats som helst, trots det yttre lilla skalet. Vi har inte haft några som helst problem med att få in min mega stora surfväska, kylbox, stora kattburen samt all annan packning. Utrymmet håller större mått än ett bagageutrymme på coupe bilar.
Servicekostnaden är pyttelåg, 1500kr per 1500 mil, en krona milen! Första större dyrare servicen kommer vid 12000mil och då lär inte jag äga bilen längre.
Tre års nybilsgaranti, vilket jag fått använda mig av en gång. En remskiva som lossnade och drog med sig lite grejer. Men vad gjorde det när Kia har fri hyrbil i fyra dagar, blev en resa till Torkelstorp med den och nytt personbästa på en nautisk mil…
Hemmavid får jag in min Falcon 91 samt Exocet warpspeed, 6.7 och 7.2 segel, 460 och 490 OCH två bommar inuti bilen för den korta turen till Fituna….helt otroligt när man tittar på bilen att det ska gå.Sammanfattningsvis kan jag bara konstatera att det är fanimej den bästa bil jag haft, trots antal Volvos dessförinnan! (Trodde ni inte va att en yankeebilsfantast skulle tycka om en asiat)
Efter ett års ägande är det bara att krypa till korset, det blir en ny igen om två år……….och dom betalar mig inte ens för att säga det!Så för dig som går i tankarna att köpa en ny småbil, släng ett öga på Kian. Och ska du köpa beggat, glöm det, köp en ny Kia Picanto istället, blir billigare än beggat.
Logga in för att svara.