Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Att åka billigt till surfet
-
Liten bil = mindre träffyta = säkrare =)
Så argumenterade jag när jag köpte mig en hundkoja för ett par år sedan 😉
En bra grej vore att blanda i 10% etanol i all BF95, det skulle minska växthuseffekten en del.. Ännu bättre då om man kör småbil, vilket man bör göra =)
Appropå Prius, så finns det kit att köpa så att blien blir en “plug-in elbil” alltså man kan ladda upp den och köra typ 3-4mil på batteriet/batterierna..
Grym grej, men jag tror den är rätt dyr..
-
Henkish wrote:Är pengar jämförbart med ett liv?
… jag VILL INTE riskera min sambos liv, samt barn, så enkelt är det, så ta era miljökrav och…det handlar om pengar i 9 fall av 10! Så är det, och det kallar jag dumsnålt! ursäkta till den stckare som menar allvar, du är en av de 10!Ja, vet inte riktigt om jag ska säga nåt eller ej… lite undrande blir jag i alla fall… får se hur många som blir förbannade och hatar mig nu men nu öppnar jag käften på vid gavel:
Här kommer alltså killen som gjort en jätte grej av att han kör en gammal “försvars-offroad-häck” som KAJT-BIL med otillåtet förstora däck och som dessutom är ägare till en XC90 (som jag personligen tycker är det yttersta beviset på ren och skär dumhet) och kallar folk som tar ett miljömässigt ansvar för dumsnåla. Är du “rik-dum” då eller för dum är du i alla fall enligt min bok.
Jag ser ingen som helst logiken i vad du säger och hur du agerar.
Du kör alltså stora, överviktiga, högbyggda, törstiga och iallafall en av dem, dyra bilar som inte nog med att de är extrema miljöbelastningar i både tillverknings, drift och skrotningsskedet även är rena “mördarmaskiner” vid kollision med andra “normala” bilar. Dessa “mordredskap” skiter i om det är en Nissan Micra som du kör över eller om det är en Volvo V70. Med så hög vikt och hög deformationszon dödar du allt.
Trafiksäkerhet är alltså ett relativt begrepp vilket inte verkar gått in i huvudet på SUV-köpare. SUV:en är säker så länge du inte välter med den eller frontar med en långtradare eller en annan jätte-miffo-SUV eller dyligt. Säkerheten som du förespråkar är alltså på andras bekostnad, de som du eventuellt kolliderar med.
Att ta storleken, vikten och höjden som intäkt för säkerhet och förespråka detta som säkerhetstänkande samt kalla andra dumsnåla och uppmana dem att köpa större och tyngre leder ju bara till “kallt krig i storbilsköpande”. Vi alla få väl ta sikte på att åka till ICA och handla i en 24-meters långtradare eftersom att vi vet att vad man än smäller med på vägen dit så är det dom som dör och inte jag.Fan alltså, när jag ser hur mycket jag skrivit börjar jag misstänka att jag behöver gå och avreagera mig eller nåt.
I morron eller på söndag, eller kanske båda, blir det ju SURF!!!Sorry att jag snodde din tråd lite Micke, men som kompensation vill jag tillägga här att jag apploderar ditt bilval. Jag tycker det är helt rätt med liten och energisnål bil.
/feg (som vågar köra Skoda Fabia, 0.57 bladad, trotts alla “mördarbilar”)
-
Kan rekomendera Skoda fabia kombi .. en liten kombi men ändå last vänlig. kostar ny ca 100000 .. la till lite för rails (så man kan ha på brädan) och metallic så det gick lös på 115000 . men jag e helnöd med den bilen och ta i trä så har den inte strulat nått än (1500 mil bara iofs). Den drar inte såvärst mycket heller eftersom att motorn är så svag men det är inget man känner av i daglig körning.
-
Tack för komplimangerna!
Du missade poängen..
Mvh Henkish
-
Underbart engagemang! 🙂
Apropå olycksrisk och dödrisk så är anledning nr 1 till detta Hastigheten. Så det absolut enklaste man som normalbilist kan göra för att öka säkerhetsstatistiken är inte att köpa en större bil utan att hålla hastighetsbegränsningarna. I hastigheter över 70 är sannolikheten gigantisk att dö oavsett vilken bil du kör i.Har för mig att att dödsorsak nr 2 är alkohol. Så om vi kör nyktra och lagligt så är det lugnt, dessutom drar ju bilarna ofantligt mycket mindre bränsle i 90 än 110 med tanke på de andra människomiljonerna.
Jag kör just nu en gas/bensin VW buss men min nästa blir nog en med liten dieselmotor då det tyvärr totalsaknas gasmackar häromkring. Gasbilarna är för övrigt det bäst Volvo lyckats åstadkomma på länge. Fläsk V8 bilarna är bara sååå katastrofdåligt! 🙁
/Magnus
-
På vilken plats på listan över risker kommer snodd bil? Såvitt jag förstått saken så är stulna bilar kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken.
Vidare så vill jag minnas att när det gäller dödsolyckor så är det några procent som hinner skriva avskedsbrev innan “olyckan”.
Och att fart dödar har ju trummats in i åratal men det är bara sant i vissa avseenden. Rent energimässigt så är det sant. Ingen bil håller för en kollision i 70 km/h och häller inte bilen så håller inte de åkande, men för det mesta hinner de inblandade bromsa såpass att krocken äger rum i mindre än 50 km/h.
Däremot är det absolut inte självklart att det är bara farten som orsakar olyckan. Det är en jävla skillnad på att köra 150 på en bra motorväg och på att göra det på en gata i stan, eller för den delen att hålla exakt den fart som står på skyltarna fast vägen är krokig och det ösregnar eller är halt. Kör jag 70 genom en skarp kurva utan att röra bromsen på en 70-väg kramar ofta eventuella passagerare armstöden hårt, trots att en modern bil grejar en sån sak lekande lätt. Folk upplever det helt enkelt som läskigt. Blir sen väglaget sämre blir det plötsligt svårt och efterhand väldigt olämpligt att göra samma sak på allmän väg.
Och det här är trots allt Sverige. I Norge är det vad jag förstått inte ovanligt med vägar som är så krokiga att det kan vara rätt svårt att stanna kvar på vägen om man försöker hålla den fart som står på skyltarna i bra körförhållanden.
-
Rasmus_W wrote:På vilken plats på listan över risker kommer snodd bil? Såvitt jag förstått saken så är stulna bilar kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken.
Vidare så vill jag minnas att när det gäller dödsolyckor så är det några procent som hinner skriva avskedsbrev innan “olyckan”.
Och att fart dödar har ju trummats in i åratal men det är bara sant i vissa avseenden. Rent energimässigt så är det sant. Ingen bil håller för en kollision i 70 km/h och häller inte bilen så håller inte de åkande, men för det mesta hinner de inblandade bromsa såpass att krocken äger rum i mindre än 50 km/h.
Däremot är det absolut inte självklart att det är bara farten som orsakar olyckan. Det är en jävla skillnad på att köra 150 på en bra motorväg och på att göra det på en gata i stan, eller för den delen att hålla exakt den fart som står på skyltarna fast vägen är krokig och det ösregnar eller är halt. Kör jag 70 genom en skarp kurva utan att röra bromsen på en 70-väg kramar ofta eventuella passagerare armstöden hårt, trots att en modern bil grejar en sån sak lekande lätt. Folk upplever det helt enkelt som läskigt. Blir sen väglaget sämre blir det plötsligt svårt och efterhand väldigt olämpligt att göra samma sak på allmän väg.
Och det här är trots allt Sverige. I Norge är det vad jag förstått inte ovanligt med vägar som är så krokiga att det kan vara rätt svårt att stanna kvar på vägen om man försöker hålla den fart som står på skyltarna i bra körförhållanden.
Men skyltarna e ju faktiskt bara till föra tt berätta att det är den HÖGSTA HASTIGHETEN MAN FÅR KÖRA PÅ VÄGEN. Inte den hastighet du måste hålla!!!!! Sen är det väl självklart att olyckorna ökar med farten rent logiskt sätt. Om alla skulle köra runt hela tiden i 30 så skulle dödsolyckorna nog vara ganska sällsynta. Du säger att en som kör i 150 hinner bromsa så att själva olyckan igentligen sker i 50 visst, men om han istället hade kört långsammare är väl risken ännu mindre att det skulle hända något. För visst är det väl ändå ganska stor risk att råka ut för en olycka även om du hinner bromsa till 50 visst du kanske inte dör, men har du otur skadar du dig rätt bra iaf.
Jag vet själv av personig erfarenhet att det gör förbannat ont och man får skador som stannar kvar resten av livet även vid lägre hastigheter. Jag blev påkörd av en jätte jeep för 5 år sedan, hade den personen kört långsammare och haft en mindre bil hade jag sluppit alla dom skador som jag fortfarande får kämpa med! Dels för att en mindre bil inte e lika hög och robust och dels för att det blir bra mycket enklare för den som sitter i en liten bil att se personer som går eller cyklar då man e på samma nivå.
-
Mag wrote:Underbart engagemang! 🙂 … /Magnus
mm, sorry men jag blir så upprörd när idotbilsköparna försöker försvara sina irrationella bilval med säkerheten som argument.En “kul grej” med dessa SUV:ar, Jeep:ar osv är att de börjar få nedsmutsat rykte mu efter att ha funnits i trafiken några år.
I USA drivs rättsprocess mot GM och Ford av anhöriga till SUV-ägare som blivit grönsaker av skallskador som uppstått när SUV:en vält och taket slagit in. VOLVO XC90 används av de anhöriga som slagträ pga att VOLVO i sin reklam för XC90 hävdat förstäkta takbågar som försäljningargument vilket då alltså GM och Ford saknade. Jag tycker att VOLVO erkänner vältrisken i och med sitt val att utrusta bilarna med förstärkta takbågar, “sportbilshjulupphängning”, antisladdsystem osv osv. Hoppas att VOLVO bilarna är säkrare än jänkebilarna och att säkerheten består även när elektroniken fallerar.Hoppas att det går så långt att folk skäms att åka i sina kolosser och köper TRAMPBILAR!!! (bra Henkish, du börjar hajja)
/feg
-
I den bästa av världar så åker ju alla trampbil..givet!
Men om du inte köper bil ur säkerhets synpunkt så kanske man ur ett miljöperspektiv inte överhuvudtaget ska ha bil, utan trampbil, drar 0.06 cl svett/meter. -
Henkish wrote:I den bästa av världar så åker ju alla trampbil..givet!
Men om du inte köper bil ur säkerhets synpunkt så kanske man ur ett miljöperspektiv inte överhuvudtaget ska ha bil, utan trampbil, drar 0.06 cl svett/meter.Märkligt att du ska ha en sådan hånfull attityd till andra som har den globala miljön i siktet istället för statusprylar.
Man kan också vända på resonemanget och påpeka att om du nu är så otroligt säkerhets medveten kanske du och din familj inte ska åka bil alls……Att färdas på vägarna är enligt statistik bland det farligaste vi kan göra.
-
Helt rätt, kör när jag måste, Har inte du min vän oxå ett antal bilar i garaget?
Rätta mig gärna om jag har fel.
Logga in för att svara.