Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Att åka billigt till surfet
-
För att plocka tillbaka denna tråd till ursprunget och återkoppla lite till Picanton så släpper Kia nu Cee’d. Den går i Golfklassen och har hela 7 års garanti. Ingen annan bil har den garantin.
Får mycket bra betyg i DN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=282&a=595881Vad tror ni om detta då ni som kör Kia idag??
-
@Rasmus_W 360831 wrote:
Jodå, bara den går 40-50 mil på en laddning så… Gärna om den kan snabbladdas eller det finns en infrastruktur som ser till att det går att byta till nya fulladdade batterier på tio minuter eller så.
Kan tillägga att verkningsgraden för en elbil inte alls är några 98 % om man inte är väldigt snäll mot elbilen. Själva elmotorns verkningsgrad kanske är så hög, men inte batteriernas, det är rätt stor effektförlust när man laddar ett batteri.
Däremot har elen så klart en stor principiell fördel: Energin produceras inte i bilen och energikällan behöver därför inte ha hög densitet för att vara praktisk. Energi som produceras i stationära kraftverk har betydligt större potential att vara miljövänlig. Det går att bygga kol- eller oljekraftverk som inte släpper ut nån koldioxid alls, men att åstadkomma en bensinbil som inte släpper ut koldioxid är knappast möjligt.
-
Tillägg till allt snack om växthuseffekt: Sånt här bidrar också till växthuseffekten: http://tinyurl.com/2ebvbb . För att ge proportioner på det hela: den avskogade ytan på bilden motsvarar ungefär en fjärdedel av Sveriges yta.
Nu ska man väl inte glömma att vissa påståenden om regnskogsskövling är rejält överdrivna, erfarenhet från naturkatastrofer (främst våldsamma vulkanutbrott på isolerade öar) som helt jämnat regnskogar med marken visar att regnskogar är ganska bra på att återhämta sig och självläka, så det är nog bara en tidsfråga innan skogen är tillbaka. Problemet är väl mest det att det är illa nog även om regnskogen snabbt återuppstår, för även en snabb återväxt sker på en tidsskala i storleksordningen decennier.
-
Rasmus_W;361039 wrote:Kan tillägga att verkningsgraden för en elbil inte alls är några 98 % om man inte är väldigt snäll mot elbilen. Själva elmotorns verkningsgrad kanske är så hög, men inte batteriernas, det är rätt stor effektförlust när man laddar ett batteri.
Jag tänkte på motorns verkningsgrad, ska hela drivlinan med så är det förstås sämre, men då ligger en fossilare ännu sämre till.
-
@Svenne 361149 wrote:
Jag tänkte på motorns verkningsgrad, ska hela drivlinan med så är det förstås sämre, men då ligger en fossilare ännu sämre till.
Nåja. Jag räknade inte med förluster i växellåda och sånt, men om man räknar från “påfyllning” och framåt så sker inga förluster i bensintanken. Soppan ligger där den ligger och degenererar inte kemiskt i nån högre utsträckning. Så gott som alla förluster sker i själva motorn.
Med elbilen är det tvärtom: Förlusterna i motorn är försumbara, förlusten i batterier och vid laddning är stora. Batteriteknoligin är elbilarnas akilleshäl, och verkar vara så ett rätt bra tag till även om det antagligen inte är ett olösligt problem.
-
Tar upp traden igen eftersom jag hittade en sa bra text och beskrivning pa Folksams hemsida. Det har varit en del snack om SUVar i denna trad sa det passar val. Nedan foljer Folksams text direkt saxat fran deras sida.
Köp inte en stadsjeep
Terrängbilen, även kallad stadsjeep eller SUV (Sports Utility Vehicle), har blivit allt mer populär. Genom sin storlek och höga frontstruktur orsakar den tyvärr en kraftigt ökad skaderisk för motpartens passagerare.
Stadsjeepar väger ungefär dubbelt så mycket som övriga personbilar, men det är inte bara vikten som gör dem mer “aggressiva”. Den höga fronten bidrar också till att sätta den mindre bilens säkerhetssystem ur spel. Stadsjeepens design ökar också skade- och dödsrisken för oskyddade trafikanter såsom fotgängare och cyklister.
Resultat från verkliga olyckor i USA visar att dödsrisken är 3,4 gånger högre för personer i en vanlig personbil som krockar med en stadsjeep jämfört med om de krockat med en annan personbil i samma viktklass. Vid frontalkrockar är dödsrisken hela 6,4 gånger högre.
Falsk säkerhet
Stadsjeepens egensäkerhet är inte högre än för övriga personbilar, snarare tvärtom. I EuroNCAP:s krockprov får stadsjeepar generellt sämre resultat än vanliga personbilar vid frontalkollisioner.Stadsjeepens bättre säkerhet i en kollision uppnås alltså främst på bekostnad av motparten.
Singelolyckor står för över hälften av alla olyckor
Vid singelolyckor ska bilens egensäkerhet verka. Resultat från USA visar en högre dödsrisk i singelolyckor för stadsjeepar än för övriga personbilar. Det beror till stor del på den ökade risken för voltningsolyckor på grund av en högre tyngdpunkt. -
Mycket positivt att se att det finns data som talar ett så tydligt språk. Min (och andras) syn på dessa missfoster till fordon är alltså inte grundlös utan i högsta grad rättfärdigad.
Passar även på att berömma förskingringsbolaget Folkskam som faktiskt gör ett lysande jobb i sina uppföljningar av trafikolyckor. Att ta del av deras empiriska data från verkliga olyckor ger så mycket mer än krocktester som EuroNCAP.I ljuset av dagens rapporter om den ökade trafikdöden och vägverkets förslag till lösning som exempelvis mobila fartkameror, klippa märken i körkort vid förseelser osv, kanske även den disparata fordonsparken kan börja diskuteras. I denna diskussion bör även miljöfrågan ingå som en viktig komponent. Liten miljöpåverkan och tunga bilar är lika oförenligt som säkerhet vid kollision mellan olika stora och olika tunga fordon.
Min slutsats är som jag sagt tidigare. Stora och tunga bilar med hög marfrigång och stora hjul är helt obefogade om man ser till hur genomsnitts Svenson brukar sin bil. Svenson åker ju ensam på väl underhållna asfaltvägar i 9,9 fall av 10 alltså bör små, effektiva och energisnåla bilar dominera trafikmiljön.
/Jocke
-
Jester;349880 wrote:Jag var ytterst nära o byta in min Ford Fonus till en Picanto i slutet av sommaren. Testkörde den, och tyckte den var väldigt trevlig att köra (går ju naturligtvis inte o jämföra med Focusen, men ändå). Det hela föll på att jag fick skambud på Forden. Trist, men så är det.
Får la se vad som händer till sommaren. Dock har jag då lyckats betala Focusen, så det kanske lönar sig o behålla den ett tag…Har faktiskt kikat lite på nya Skoda Roomster. Ser ut o vara en fins surf-kärra den med, även om den inte är lika ekonomisk som Kian…
18 månader senare. Gick till samma affär, och fick *mer* pengar för fokusen än vad dom erbjöd förra gången. Så nu är även jag en Kia-ägare! Eller iaf i morron då jag hämtar min lilla bil.
Och mycket riktigt så tyckte en tjejkompis att bilen var söt när hon fick sen en bild… 😀
Logga in för att svara.