-
Att åka fort
har alltid intresserat de flesta, oavsett om det gäller i bil, flyg, till häst eller vad som helst med rörelseenergi framåt. Och nu i den bästa av alla intressen växer just grenen speed med rasande hastighet, till min och en del andras stora glädje och lycka. För vi som ville åka fort med surfprylar var nog ett utrotningshotat släkte till förmån för vrickafotenurled seglarna, vi sågs som lite efter, stela gamla gubbar som inte kan röra sig. Men ack så fel, att speeda är det absolut jobbigaste jag känner till i surfing, och det med 30 säsongers erfarenhet i baken. Den som tvivlar kan själv försöka få upp en köraskitenurallt utrustning i 30+ och sedan hålla den där……jag lovar det tar!
Men nu finns det väl en hel del surfare där ute som undrar hur man kan åka fortare, vad är det som gör att det går fort osv. Ska nedan försöka, med risk för att det blir långt ge lite råd och tips för den oinvigde blivande speedaren hur man kan få ÄNNU roligare surfing.Materialet spelar stor roll. Om man är ute efter att nå toppar på 30+ krävs det i princip cambers, samt ett fullblod till bräda (jaja, vet att några har åkt fort på annat osså)med rätt fenor och ett sjudjävla mod. Sen återstår bara plattvatten, ruggigt mycket vind och en godkänd GPS.
Vi börjar med brädan…..för här finns det en hel del att gotta sig i. Vad jag syftar på är att gamla slalombrädor från slutet av 90 talet och framåt duger bra för att göra bra resultat. Och hur många sådana ligger det inte och dammar i garagen runt omkring. Bra grejer från den tiden som fortfarande står sig är RRD:s avantslalomlinje, där troligen de vita var snabbast men de röda något mer lättseglade, vilket i sig kanske ändå gör dem snabbast i slutänden. F2 Thommen, de gula håller minst samma prestanda som RRD och är riktigt riktigt bra, om man hittar någon! Enligt mitt tycke var dessa brädor top of the line men det finns säkert fler som är riktigt vassa.
Dagens fortåkabrädor (förutom de renodlade speedbrädorna) är egentligen slalombrädor, ofta lite mer förlåtande än de äldre (läs mer lättgippade och mer kontroll) och det gör att misstagen blir färre och slutresultatet för oss vanliga dödliga som inte har någon kanal att speeda på, faktiskt blir lite snabbare. I princip har nästan alla tillverkare av brädor en slalom linje idag, men tyvärr av ganska skiftande karaktär. Vissa har byggt riktiga fullblod och andra anser att en freerace är en slalom/speed bräda vilket kanske inte riktigt är helt sant.
Vad man dock ska ha klart för sig är att den icke speedvane seglaren troligen inte kommer att segla fortare på värsta grejerna än på freerace, värt att tänka på…..Avdelningen fenor kan göras hur stor som helst, men vad som är den huvudsakliga riktlinjen är: Raka, tunna, stenhårda och tyvärr en liten sanning här, desto dyrare desto bättre. Tråkigt men sant. Freeracefenor och annat lull lull hör inte hemma här, dom bromsar på tok för mycket och kan förstöra de bästa förhållanden totalt.
Att storleken har betydlese vet vi ju, men här är ekvationen tvärtom, ju mindre desto bättre. Vad man ska eftersträva är alltså att köra med så liten fena som möjligt i förhållande till övriga förutsättningar som vindstyrka, segelstorlek, vatten mm. Det i sin tur gör att man ofta får kryssa 4-5 ben för att få på den däringa tokdjupa slören och pressa upp grejerna i maximal hastighet. Kan vara irriterande men vad gör man inte för ett speedåk…..Segel…..nu är det bara en sak som gäller, cambers och 100% kol i bom och mast…dyrt men ballt!
Min känsla av segel är att om man håller sig till de stora och välkända tillverkarna så är det bra grejer. Neil Pryde, North, Gaastra är erkänt bra och utvecklar ständigt sina produkter samt att man har teamseglare av världsklass som hjälper till att utveckla. Jag resonerar här nu om segel som serieproduceras och går att hitta i butik.
När det sedan seglas har jag själv lagt märke till att väldigt många kör för små segel. Ska man speeda så är det bara att lägga på segelyta så resten av stranden tror att man är en superman. Att få upp höga farter kräver fullt tryck och lite till. Rätt size brukar vara ca 1-2kvm större än freerajdarna. Definitivt minst 2kvm mer än freestajlarna. Jag ser själv inget behov av racesegel under 5.5-6 kvm. och jag tror det gäller de flesta som vill speeda. När det blåser mer än så sätter ändå vattnet stopp för bra resultat såvida vi inte kan surfa på Göta Kanal .Själva tekniken då, ja det skiljer sig markant från övrig surfing och är också mycket individuell. Den tänkte jag komma till längre fram…Just nu går jag oroligt fram o tillbaka och väntar på den däringa styva kulingen för att kunna slå 34.5 knop……
Logga in för att svara.