Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att bära bräda och segel

• Att bära bräda och segel

Posted by sunkan_ on 10 oktober, 2002 at 11:41

När jag lärde mig vindsurfa så var grejorna så tunga (och jag så liten) att man alltid bar bräda och segel var för sig. Det har gjort att jag aldrig har lärt mig att bära både bräda och segel samtidigt..

Nu har jag typ hälften så stor bräda och mycket större segel som på dem gamla grejorna, men hur bär man sig åt när man skall bära alltihop på en gång? Det ser så lätt ut när någon annan gör det, men när jag själv ska försöka vet jag inte ens var jag ska sätta händerna…

Tips om detta eller att bära ett 8kvm segel i allmänhet vore mycket tacksamt smile.gif

anonym-anvandare replied 22 years, 2 months ago 7 Members · 12 Replies
  • 12 Replies
  • endy

Member
    10 oktober, 2002 at 11:50

Det beror ju på lite hur långt du ska bära utrustningen, vanligen från riggning till hav brukar vara 25-75m…
    Då sätter du ihop bräda och segel, tar tag i ena fotstroppen den högra ovan sett, sen greppar du bommen en bit in och lyfter upp sakerna, oftast får man gå lite snett bakåt för att få hjälp av vinden annars går det inte, blåser det mkt så hjälper vinden dig att lyfta riggen annars får du hjälpa lite genom att stödja det mot höften.
    Har på senare tid även provat att ha seglet på huvudet och brädan vid sidan, lite knixigare och man bör inte gå längre sträckor så här..allt beror ju på hur duktig man blir…
    Det kan synas pinsamt att få vinden rakt mot seglet och välta omkull…vilket det oxå är… grin.gif
    Men man lär sig ganska snabbt hur man ska kontrollera sakerna och få hjälp av vinden cool.gif

Edit: La till en ganska bra bild =)

• sunkan_

Member
    10 oktober, 2002 at 12:51

Jepp, det var en najs bild.. ser lika enkelt ut som vanligt.. men det blir väl till att prova nästa gång jag är själv på stranden wink.gif

• pete

Member
    10 oktober, 2002 at 13:41

I våras, när jag var yster som en vårkalv på grönbete, bar jag bräda & tung 9.0-rigg på detta sätt – och fick ett schysst ryggskott. Varning. (Kan iofs ha med åldern att göra… ej längre tonåring – snarare 2*tonåring…)

• s

Member
    10 oktober, 2002 at 16:23

Hej du!

Det som hittills visats är bra bärteknik i sidvind, här kommer ett tips om hur man bär i uppvind!!

Lägg undersida på bommen (invd masten) på axeln, ta tag i bakre fotstroppen, res dig upp.
    Nu bär du grejerna som en portfölj! Svinsmidigt! Speciellt är detta bra då man måste gå mot vinden, tex om man tappat höjd eller liknande. Det andra sätten är jättejobbiga att bära mot vinden, man måste nästan gå baklänges för att det skall funka – men detta är klockrent!

Kolla den bifogade filen då HP demonstrerar hur det går till. Här i Danmark, fiskfabriken. Lätt som en plätt!

Staffan

• sunkan_

Member
    10 oktober, 2002 at 17:36

Suveränt tips, måste jag också prova.. tycker alltid det handlar om att gå mot vinden. (jag håller mig oftast till pålandsvind eftersom jag inte har fått till kryssningen sjysst på mindre bräda)

• anonym-anvandare

Member
    10 oktober, 2002 at 19:11

Hur bär man ett 11 kvm segel? Jag har stora problem varje gång. Nu bör jag det på ryggen, ser ut som ett cp varje gång jag är på väg ner till vattnet.

• endy

Member
    10 oktober, 2002 at 19:51

Svar till:

Hur bär man ett 11 kvm segel? Jag har stora problem varje gång. Nu bör jag det på ryggen, ser ut som ett cp varje gång jag är på väg ner till vattnet.

[/ QUOTE ]

Jag hoppas inte du går för långt med seglet så….det är jobbigt nog om man har en 6-7 kvadrat…
    Har du provat bära det på huvudet? De borde funka om du inte ska gå en promenad tongue.gif
    Gå med mastfoten mot vinden och ena handen på sidan av masten och den andra i bommen…igen en vacker bild wink.gif

• mr-pink

Member
    10 oktober, 2002 at 20:07

Det där ser ju ursmidigt ut, fast funkar kanske inte helgjutet med racebom på tre meter? Tur man inte kör formula… (än…)

cool.gif

• skywalker

Member
    10 oktober, 2002 at 21:26

Har också provat som du Andreas att lägga seglet på huvet och ta brädan på sidan, men det går sådär. Blir inte klok på om jag ska ha bomnocken till vänter eller höger så ibland känns det bara omöjligt och ibland känns det sk*tlätt, men jag har tyvärr inte tänkt på hur jag gör när det går bra… blush.gif

• endy

Member
    11 oktober, 2002 at 06:40

Du måste gå med seglet så att vinden kommer in igenom buken alltså ungefär som nya bilden visar….(se pil)
    Och då kommer du känna att seglet lyfts upp av vinden..

• skywalker

Member
    11 oktober, 2002 at 18:38

Om jag förstår det rätt ska alltså vinden ta upp seglet, men då blir det ju samma sak om det är onshore vind. Då får man ju backa ut……..in är ju bättre smile.gif

• anonym-anvandare

Member
    11 oktober, 2002 at 22:48

Är följande. Koppla fast brädan och seglet, lägg sen brädan med stropparna neråt parallellt med masten in under bommen på seglets översida. Funkar bra med mindre prylar och det går bra att bära med både sidvind och rakt upp mot vinden.
    Var försiktig när du lyfter upp och balanserar in prylarna uppe på huvet. Tyvärr ingen bild! Var försiktig om du inte har stark nacke/rygg.

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att bära bräda och segel

You must be logged in to create new discussions.