Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att börja m. kite?

• anonym-anvandare

Member
    18 december, 2002 at 09:27

Hej!

Jag tycker med att debatten e bra. Jag har arbetat med dykning som instruktör i 3 år i Australien, och vill börja med att säga att riskfaktorn är mycket hög. Att det sedan händer relativt få olyckor är just på grund av utbildning (TROR JAG!). Men, i Sverige är vi lite VÄL noga med allt, vilket i min mening dödar lite av spänningen. Jag tog en kurs på 2 timmar i hur jag sätter ihop all utrustning, sen var det bara ut och åka. Jag slog mig blodig ett par gånger, men lärde mig av erfarenhet. Klart att en personlig instruktör i en vecka kanske hade sparat mig blodet, men inte det roliga i att klara ngt själv! Kör hårt med säkerheten på Habo, men glöm inte att det skall vara kul för nya och äldre åkare att komma dit och experimentera med! Jag tror ni hittar en bra balans.

Stay surfin!

/Xristian

• anonym-anvandare

Member
    18 december, 2002 at 11:21

Jag tror inte vi som är här nu behöver oroa oss för cert-krav. Det kommer ta tid att ta fram regler för det, om det blir nåt. Skärmflygare har ju certkrav för att flyga, men det är ju för att de flyger, och luftrummet är reglerat.

Som kajtare är man ett fartyg, och fartyg kortare än 12m eller smalare än 4m kräver ingen formell behörighet. Däremot är man alltid skyldig att se till att fartyget är bemannat på ett betryggande sätt. Alltså kan man säga att det redan är olagligt att ge sig ut och kajta utan att veta vad man håller på med.

Angående dykningsjämförelsen, så är det väl inte olagligt att dyka utan ett PADI-cert? Det är väl bara det att ingen vill sälja utrustning eller fylla på tuberna åt dig om du inte har PADI-cert, eller? Jag tror snarare vi hamnar vid den modellen, och då finns ju redan IKO-cert.
    Om några år införs säkert krav på IKO-cert för att få kajta i Habo, och kitepower och andra butiker slutar sälja till folk som inte har IKO-cert. Det är ju så vitt jag förstått redan omöjligt att hyra utrustning utan nån form av cert…

• anonym-anvandare

Member
    18 december, 2002 at 23:20

Hej igen!
    Jag vill börja med att säga att jag är helt överens med dig, om att en dialog är bra! men däremot vet jag inte om ett komersiellt tänkande är bra eller dåligt,Jmfr. F1 och bilars utveckling, men jag är inte lika övertygad om att det bara är sunt, men givetvis driver det utvecklingen framåt och bredar intresset för sporten, men personligen tror jag nog att svaret i framtiden ligger i avlysta stränder för drak åkande, Jämförelsen bör väl inte ligga med bilar och körkort utan snarare på enduro och cross och de regler som finns där, jag vet vilka regler det är med licenser etc. men jag tror att alla som har insikt i de sporterna är överens om att det fortfarande är dels ett allmänt säkerhets medvetande och de avlysta banorna som dels innebär säkerhet dels för utövaren och dels, viktigast då de ej väljer själv, allmänheten sporten kan aldrig bli helt säker för utövaren vilket är en del av charmen, men detta känns som en akademisk fråga, grundfrågan är och kommer förbli vad som gör att en individ väljer att söka sig till en sport där en del sv konceptet faktiskt är frihet och en flykt undan ett mer och mer regelstyrt samhälle, så för mig hamnar detta på ett filosofiskt plan, och inre drivkrafter, så surf och andra liknade aktiviteter är inte sport för mig utan en total upplevlse, där det blir svårt att tänka sig ett regelverk och alltför elitistiskt tänkande, vilket jag tycker sporten är på väg mot, och dessa tendenser brukar döda skaparglädje och upptäckarglädje, egenskaper som gör att nya saker typ Kitesurfing kommer till stånd!/Soulsurfer

• malmsten

Member
    19 december, 2002 at 01:20

Håller med i mycket du säger och delar samma ideal så jag vill inte tjafsa med dig. Surfing är och ska vara skönt för kroppen och själen och det vore bra om vi kunde slippa en massa regler och alla få upptäcka och få kickarna själva utan krav på att stöpas genom tester och skolning. Jag slog själv upp både jeans och knän med ett leende när jag lärde mig kite surfa men har verkligen ansträngt mig för att inte sätta någon annan i fara.

Jag tänker inte argumentera för certifiering eller det kommersiella nu, men ser inget av det som något fult i sig utan tror båda är nödvändiga komponenter för att vi ska kunna utöva kitesurfing i stor skala i t.ex. stockholm framöver.

Så upp till bevis, jag hoppas vi klarar av 2003 utan allvarliga olyckor bara genom att hjälpas åt och att ha en hjälpsam, bra och öppen dialog. Går det inte så har vi nog en ilsken storebror över oss snabbare än blixten och då gäller det att ha en plan.

Salve och over and out! smile.gif
    /Jonas
    J%20complete%20fuckup.jpg J%20forward%20w%20grab%20seq%203o3.jpg

• anonym-anvandare

Member
    19 december, 2002 at 06:34

Håller helt med dig! roligt att debattera//Soulsurfer

• anonym-anvandare

Member
    19 december, 2002 at 10:52

bra tråd!!! får nog många att tänka efter! jag tycker att det borde sättas ihop ett dokument som tar upp hur man gör för att surfa säkert, som sedan får stor spridning genom att alla har med sig det på stranden och delar ut till så många man kan, ett slags informellt regelverk så folk vet hur man ska bete sig för att inte utsätta andra/sig själv för någon större fara.

//f

• anonym-anvandare

Member
    19 december, 2002 at 13:55

Tjenare Robban!
    Om du är sugen på att gå en kurs så finns det billigare alternativ på lungnare och trevligare ställen!

Välkommen till våren!

• richi

Member
    19 december, 2002 at 14:00

Page 2 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att börja m. kite?

You must be logged in to create new discussions.