Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Att hitta raka vägen
-
Att hitta raka vägen
Publicerad av getwet på 2 mars, 2007 vid 14:21till surfet kan ibland vara svårt när man aldrig besökt spotet tidigare.
Därför står nu en GPS navigator med på inköpslistan, men va fan ska man ha.Vet i tusan vad man ska leta efter och vilka egenskaper man bör se till att det finns i manicken.
Kanske några av er sitter där med egna och kan tipsa lite, eller var jag hittar billiga apparater.nisseman svarade 18 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
jag har en garmin, mycket nöjd med den, kan lägga in favvospot som genvägar etc, lite trist att den inte uppdaterar sig mot sattelit, med tanke på vägarbeten och sånt, men funkar. kolla in pricerunner.se så får du en vettig översikt.
-
Eller kolla på prisjakten istället, tycker att den sidan ger mer information om produkten samt är den mer användarvänligt.
-
Om du tillhör skaran människor som har brottom till surfet och ofta kör lite för fort förbi fartkameror så ska du ju ha en som kan varna för fartkameror. På http://www.poidatabase.se/ finns alla sveriges fartkameror att ladda ner till gpsen. Vet att tomtoms senaste programvara till pda fungerar fint och varnar när du närmar dig en kamera.
Jag kör med laptop och autoroute 2007, funkar ok men lyckas inte att få varning när man närmar sig fartkamera.
Garmin questII är annars riktigt bra om den ska tåla lite hårdare tag. Klarar regn och stötar bra, mina föräldrar har den på mc:n(har inte testat fartkameravarnare på den).
Om du bara ska hitta rätt, köp vad som helst som du kan uppdatera kartorna på.
Kolla dock priserna på kartor och kompabiliteten. Garmins går t.ex. inte att kopiera hur som helst så räkna med en slant för dom om du ska ha detaljerade för hela europa eller så. -
mr_johan;367787 wrote:Om du tillhör skaran människor som har brottom till surfet och ofta kör lite för fort förbi fartkameror så ska du ju ha en som kan varna för fartkameror. På http://www.poidatabase.se/ finns alla sveriges fartkameror att ladda ner till gpsen. Vet att tomtoms senaste programvara till pda fungerar fint och varnar när du närmar dig en kamera.
Jag kör med laptop och autoroute 2007, funkar ok men lyckas inte att få varning när man närmar sig fartkamera.
Garmin questII är annars riktigt bra om den ska tåla lite hårdare tag. Klarar regn och stötar bra, mina föräldrar har den på mc:n(har inte testat fartkameravarnare på den).
Om du bara ska hitta rätt, köp vad som helst som du kan uppdatera kartorna på.
Kolla dock priserna på kartor och kompabiliteten. Garmins går t.ex. inte att kopiera hur som helst så räkna med en slant för dom om du ska ha detaljerade för hela europa eller så.Jag kör också laptop med autoroute men jag har inte använt det så mycket än. Du som verkar ha hållit på lite, har du gjort någon ställning för datorn eller har du den bara i passagerarsätet? Har du gjort nån keps för skärmen? Tycker man ser dåligt när det är soligt. Å andra sidan är det ju inget fel på skärmstorleken och totalt 600 spänn för en komplett navigator som är bättre än de flesta är ju inte heller fel. Schysst att passageraren kan kolla på film också om man ska åka långt.
-
ne brukar bara ha den i passagerarsätet men ska ev. försöka bygga nåt så fort jag bytat bil. ska koppla uttag till laddaren i handskfacket och dra in gps mottagaren lite finare någonstans så man slipper alla sladdar.
Keps för skärmen har jag aldrig behövt så det har jag inte fixat någon. den största fördelen med autoroute är nog att man lätt kan göra lite mer komplexa rutter, t.ex. om man vill köra via vissa städer/platser och om man vill undvika t.ex. motorvägar eller småvägar bara vissa sträckor. glömde tyvärr det idag och fick köra 5 km på en liten sönder-regnad grusväg i dom småländska skogarna, men men.
edit:
ska tillägga att just köra via vissa städer kan vara rikktigt komplicerat på vissa billigare gpser. hade nog sån när vi körde till sälen och vill köra via skövde för den vägen är bra men va skitsvårt, tror bara man kunde välja snabbaste och kortaste, d.v.s. e6 till göteborg och sen mot sälen eller småvägar. -
Det blev en Navman ICN530 med fjärrkontroll och hela bidevippen, så nu ska den bara programmeras in med alla spots under favoriter……
Kikade först på Tomtom 710 men när jag såg den IRL så backade jag, såg ut som en liten TV, ja ni vet en sån där tjockTV!
-
@getwet 368339 wrote:
Det blev en Navman ICN530 med fjärrkontroll och hela bidevippen, så nu ska den bara programmeras in med alla spots under favoriter……
Kikade först på Tomtom 710 men när jag såg den IRL så backade jag, såg ut som en liten TV, ja ni vet en sån där tjockTV!
Men kan den prata som eddie izzard?? https://www.eddieizzard.com/thingie_things/tomtom/
-
Jag har Telia gps i mobilen funkar kanon & i hop med min Nokia N93.
Går hur enkelt som helst att programera antingen i mobben eller på nätet..
Logga in för att svara.