Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att inte gå kurs.

• Att inte gå kurs.

Publicerad av roggan på 23 september, 2011 vid 20:15

När man läser här skriver “alla” att man ska gå kurs.

Varför kan man inte bara ha en polare som visar säkerhetsgrjerna, lär en styra draken lite och talar om att man inte ska börja i hård vind med stor drake eller när det är frånlandsvind. Visar hur man riggar mm.
    Så kan ju polaren säga att man ska kolla på lite kite filmer med självräddning mm.
    Jag tycker det borde räcka.

Skulle det gå åt helv… på en kurs kan inte handledaren göra nått i vilket fall så det är samma sak tycker jag.
    Går man ut i vind där draken flyger men inte mer första dagen med en polare som har lite koll borde det funka fint tycker jag.

Nu får ni skälla på mig om ni vill.

Men att gå ut helt själv med noll koll det behöver vi inte ens snacka om hur det kan gå..

olandstoken svarade 12 år, 10 månader sedan 42 Medlemmar · 86 Svar
  • 86 Svar
  • andersr

Medlem
    23 september, 2011 vid 20:27

Hej

Det är inte bara säkerhetssystemet och kitestyrning man går igenom på en kurs, utan det finns mycket annat som är viktigt att lära sig som en seriös kiteskola går igenom. Om du har en erfaren instruktör, kommer han/hon se till att du kommer igång mycket snabbare än om du ska lära dig själv. Dessutom finns det risk att du utsätter andra för fara om du försöker lära dig själv och det får absolut inte hända.

Ta en kurs du kommer ha stor nytta av det, och det är värt det.

/Anders

• roggan

Medlem
    23 september, 2011 vid 20:40
    AndersR;670901 wrote:
    Hej

Det är inte bara säkerhetssystemet och kitestyrning man går igenom på en kurs, utan det finns mycket annat som är viktigt att lära sig som en seriös kiteskola går igenom. Om du har en erfaren instruktör, kommer han/hon se till att du kommer igång mycket snabbare än om du ska lära dig själv. Dessutom finns det risk att du utsätter andra för fara om du försöker lära dig själv och det får absolut inte hända.

Ta en kurs du kommer ha stor nytta av det, och det är värt det.

/Anders

Jag har gått kurs och det är vad jag lärde mig i stort sett. Har gått två olika en för ca fem år sen och en i år för jag glömt allt då jag aldrig började med kite efter första kursen.
    Dom var ganska lika kurserna.
    Får man bara träna några gånger på att rycka så chicken släpper några gånger e det ju rätt lugnt. Inte hålla i linor mm. Tycker jag i alla fall. Sen är det ju såklart viktigt att den som har kiten är bra på att lära ut.

• acemattias

Medlem
    23 september, 2011 vid 23:37

Sa klart det funkar bra att lara sig av nagon bekant som har bra koll, men ifall nagot skulle ga galet kan vem som lar dig vara skillnaden pa liv och dod.
    Nyligen dog en elev i Frankrike, hanns instruktor hadde 14 ars efrarenhet! men han slarvade med sakerheten for att fa in mer $$.

• gadget

Medlem
    24 september, 2011 vid 16:33

Jag tycker det skulle vara samma med körkort.
    Vet man bara var gas och broms är så är det inga problem.
    Ja just det, det var ju en del regler också, men de kanske inte är så viktiga för
    det är ju sällan andra ute och kör bil samtidigt?

• jakobb

Medlem
    24 september, 2011 vid 16:57
    Gadget;670957 wrote:
    Ja just det, det var ju en del regler också, men de kanske inte är så viktiga för

dude’s got a point

• hanness

Medlem
    24 september, 2011 vid 17:14
    Gadget;670957 wrote:

Jag gick ingen kurs. Kan inte säga att jag kan åka särskilt bra än men har klarat att åka framåt och sedan tillbaka in till stranden några gånger. Fast så är det ju faktiskt så att där jag är har jag sett en annan kitare en gång och då några hundra meter ut från stranden så jag var/är ingen fara för andra åkare.

Har inte skadat mig men har varit ganska försiktig, t.ex. har jag alltid startat kiten i vattnet och har därför bara dragits runt i vattnet istället för på land 🙂

• gadget

Medlem
    24 september, 2011 vid 17:57

Det tråkiga med alla nybörjare är att de verkar inte fatta hur farligt det kan var både för en själv och de i ens omgivning!
    Dessutom ger det dålig publicitet för en sport som redan många tycker illa om!
    Jag anser inte att syftet med en kurs är att man ska lära sig komma upp på brädan osv utan att man ska lära sig säkerhet, regler och utrustning för att sedan på ett säkert sätt
    kunna lära sig själv.
    Min erfarenhet säger att det generellt blir seriösare om man lär av någon som man inte är polare med om nu inte den polaren ÄR kiteinstruktör!

Det är bara min åsikt och den baseras på en massa idiotgrejer man ser på stränderna, nybörjare som står och viftar med kiten klockan 12 mitt i smeten, går ut med en 12 för att det är “deras enda kite” trots att alla andra kör på 7or och 9or osv osv…

• hanness

Medlem
    24 september, 2011 vid 18:46
    Gadget;670970 wrote:
    Det tråkiga med alla nybörjare är att de verkar inte fatta hur farligt det kan var både för en själv och de i ens omgivning!
    Dessutom ger det dålig publicitet för en sport som redan många tycker illa om!
    Jag anser inte att syftet med en kurs är att man ska lära sig komma upp på brädan osv utan att man ska lära sig säkerhet, regler och utrustning för att sedan på ett säkert sätt
    kunna lära sig själv.
    Min erfarenhet säger att det generellt blir seriösare om man lär av någon som man inte är polare med om nu inte den polaren ÄR kiteinstruktör!

Det är bara min åsikt och den baseras på en massa idiotgrejer man ser på stränderna, nybörjare som står och viftar med kiten klockan 12 mitt i smeten, går ut med en 12 för att det är “deras enda kite” trots att alla andra kör på 7or och 9or osv osv…

Kan ju bara prata för mig själv, men ingen som har sätt mig kajta eller har pratat med mig om det har haft några negativa åsikter utan är nyfikna och positiva. Så det med negativ publicitet har jag aldrig märkt av. Utan det är mer att folk är nyfikna och stannar upp på sin promenad och kollar när jag flyger omkring med draken. Så för mig själv kan jag bara tycka det är positiv publicitet för en sport som de flesta aldrig har hört talas om.

• jakobb

Medlem
    24 september, 2011 vid 19:38

en session på näset är inte fullbordad om man inte haft en arg tant med invalida argument efter sig.

• solomin

Medlem
    24 september, 2011 vid 19:58

En anledningen till att man bör gå en kurs är att man som nybörjare omöjligt kan bedömma hur duktig ens polare är eller för den delen veta om han lär ut rätt saker.

• pripps

Medlem
    24 september, 2011 vid 20:00

Polarn lärde mig,har funkat hur bra som helst !

• larssa

Medlem
    24 september, 2011 vid 20:19

Jag håller med Gadget om “Jag anser inte att syftet med en kurs är att man ska lära sig komma upp på brädan osv utan att man ska lära sig säkerhet, regler och utrustning för att sedan på ett säkert sätt kunna lära sig själv.”

Tyvärr verkar det finnas många “kiteinstruktörer” som inte är så seriösa med den biten. Har hört många historier genom åren. Brukar tipsa dom som vill börja att leta upp en kiteinstruktör som är IKO certifierad.

• lance

Medlem
    24 september, 2011 vid 20:38

Slutför frasen: “Höger öra………………”
    Eller beskriv på annat sätt vilka väjningsregler som gäller på vattnet vid surfing på spottar med mkt folk?
    Enkla saker som skall sitta i ryggmärgen vilket kanske polarna ibland hoppar över. Allt är inte ens egna säkerhet utan kanske främst dom runtomkring. Men många har ju redan varit inne på det ämnet :/

• hanness

Medlem
    25 september, 2011 vid 07:43
    Lance;670989 wrote:
    Slutför frasen: “Höger öra………………”
    Eller beskriv på annat sätt vilka väjningsregler som gäller på vattnet vid surfing på spottar med mkt folk?
    Enkla saker som skall sitta i ryggmärgen vilket kanske polarna ibland hoppar över. Allt är inte ens egna säkerhet utan kanske främst dom runtomkring. Men många har ju redan varit inne på det ämnet :/

Antar att det är den här frasen…vinden i högra öra – bara tuta och köra. Är väjningsregler jag har använt i segling långt innan jag började kitsurfa och som vem som hälst är kapabel till att lära sig själv… T.ex. Tog den kitefilmen som jag kollade på innan jag gav mig ut upp alla väjningsregler.

Visst man kanske “borde” gå en kurs för att vara säker på att man lär sig alla grunder men regler och sånt kan man appsolut lära sig själv lika lätt.

• tobbelindholm

Medlem
    25 september, 2011 vid 08:53

varför starta en tråd där du uppmanar till att inte gå kurs för? finns ju grymt positiva saker med det! du får ju tex testa dom senaste prylarna och framförallt olika modeller. du får träffa massa andra som är på samma ruta som du själv som du sedan förmodligen kommer träffa och hänga med på stranden. du får lära dig av en instruktör som har fokus på att få upp dig på brädan och har som mål att du ska bli en säker och duktig kiteare. finns ju så många olika kurspaket så man kan välja att gå en kortare om man nu tycker att man är bättre an de andra nybörjarna är..

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att inte gå kurs.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.