Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Att köra igenom Göteborg

• Att köra igenom Göteborg

Publicerad av gurra1978 på 6 mars, 2007 vid 14:37

Hej!

Jag har en liten snabb fråga. Hur är det trafikmässigt att köra igenom Göteborg från söder till norr. Antag att man åker från Varberg till Nol (3 mil norr om GBG) på morgon och hem på eftermiddagen. Enligt mitt reseprogram är körtiden 1 h men är det en massa köer eller flyter det bra?

hellgren svarade 17 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • lars_k

Medlem
    6 mars, 2007 vid 14:42

Tingstadstunneln korkar igen jämt. Älvsborgsbron-söderleden kan vara ett alternativ men är nästan lika illa…
    Du kan nog lätt lägga till en timme på dina restider i rusningstrafik, tyvärr…

• adde

Medlem
    6 mars, 2007 vid 14:46

Beror på exakt vilka tider du tänker köra. En halvtimma hit eller dit kan betyda en timme i kö eller inte

• gurra1978

Medlem
    6 mars, 2007 vid 15:45

OK, då vill jag inte jobba norr om Göteborg alltså.

• adde

Medlem
    6 mars, 2007 vid 15:53

beror på… vår/sommar är det oftare vind norr om götet än söder. perfekt för kvällssessioner i getskär eller björlanda

• Knatte

Gäst
    6 mars, 2007 vid 16:04

Svårt säga, men som alla säger ovan, så lär inte 1 timme /enkel väg räcka i rusningstrafiken.Men det beror på hur tidigt du kan komma igenom GBG.

Trafikproblemen börjar väl inte så jättetidigt ? Är du bara igeom GBG innan 07-07.30 är det väl skapligt smärtfritt:laugh: Likadant så börjar det väl jobbigt någon gång efter 16.00 på eftermiddagen..
    Men som Adde säger, så hägrar ju Björlanda med sin säkra vindstatik hela våren/sommaren :tongue: :laugh:

• dude

Medlem
    6 mars, 2007 vid 16:15

Och jag som trodde att trafikproblem fanns enbart i Stockholm… frågan är om man kan säga att vår regering vart “dålig” på att bygga nya vägar. …om man är bilåkare så stämmer det nog, men om man inte åker bil så är det ju ingen fara hehe. Nej, det är nog ett västerländskt problem det här generellt. Är det något land, eller till och med någon stad i Sverige som har mycket trafik men ändå lyckats klara sig undan köer vid rusningstrafik?

• danneman

Medlem
    6 mars, 2007 vid 16:33

Värst är det faktiskt på morgonen vid 8-9 tiden då man får lägga till minst en halvtimma! från Kallebäck till tingstadstunneln alltså då spelar det ingen roll vilken väg du kör!
    45:an på morgonen e mitt alternativ ingen kö! På hemvägen kommer du bli stående i kö när du ska på E6:an annars är det Fullgas!
    om du väljer Att köra över jordfallsbron i kungälv hammnar du i tingstads tunneln
    vilket jag tycker är ett snabbare alternativ på eftermidddagen visseligen lite kö men det flyter på rätt ok ändå kanske 5 minuter extra vid tunneln! sen är det köer från mölndal till kungsbacka som kan va värre tycker jag alting beror ju på vilken tid vi paratar det kan ju variera på vilken dag om det regnar eller vilken tid på året det är. men framför allt om du slutar vid 16tiden innan 16 är det inga köer att tala om! detta är min erfarenhet jag har kört mycke i tingstads tunneln! hörde att det paserar ca 300 tusen bilar i E6mölndal /Dygn

• tdk

Medlem
    7 mars, 2007 vid 05:43

@adde 368450 wrote:

Beror på exakt vilka tider du tänker köra. En halvtimma hit eller dit kan betyda en timme i kö eller inte

Precis. Jag har flera kolegor som bor i Möldal/lindome. Vi håller till i kärra. dvs. norr om gbg. vi slutar redan 15.30. Men då tar det 30 minuter ifrån kärra till Lindome. Det är köer, men det står inte still.

• tdk

Medlem
    7 mars, 2007 vid 05:46

@adde 368465 wrote:

beror på… vår/sommar är det oftare vind norr om götet än söder. perfekt för kvällssessioner i getskär eller björlanda

Och då är såååå gött att jobba på “rätt” sida av stan. Klart, det är lite surt när man ska till TT.. Tur att det ofta är sjögräs där. 🙂 Gah, va jag längtar till eftermiddags surf nu!!!

• ola_p

Medlem
    7 mars, 2007 vid 08:08

Har du kollat möjligheten att åka buss?
    Jag pendlar Ljungskile-Gbg varje dag… Det går snabbare att åka buss, man slipper mecka med parkering och man kan sova påvägen…

• mawione

Medlem
    7 mars, 2007 vid 08:19

Det är stor skillnad på i vilken riktning man åker i Tingstadstunneln. Det är mycket värre att bo söder om stan och jobba på Hisingen eller norrut än tvärtom. Köer från “fastlandet” till Hisingen på morgonen är mycket värre på morgonen än om du åker i motsatt riktning. Tvärtom på kvällen.

• the_novice

Medlem
    7 mars, 2007 vid 19:31

Ja riktningen har ju stor betydelse. Dom som bor i Nol med omnejd (har själv bott i Älvängen) jobbar oftast i Gbg så 45:an kan nog vara ok åt “ditt” håll. Men mellan Gbg och Kungsbacka så blir det ju samma håll som alla andra pendlare…

Tror att det skall gå pendeltåg från Gbg och upp till Älvängen snart (kommer inte ihåg datum), de borde stanna i Nol också. Att pendla i bil ger mycket bortkastad tid. Tror förresten inte att du fixar resan på en timme oavsett tid på dygnet vid laglig körning, 45:an är ju bara 90 med flera långa 70 sträckor… :tongue:

• gurra1978

Medlem
    7 mars, 2007 vid 22:35

Intressant att läsa. Tack för alla svar.

• basse

Medlem
    8 mars, 2007 vid 08:40

JAg vill inte ens pendla till andra sidan och då bor jag i Högsbo.
    Det är nog bättre att du kollar jobb i Halmstad och Falkenberg än i Götet.

• andersbq

Medlem
    8 mars, 2007 vid 13:14

Fina spekualtioner allihopa. Jag har bott i Onsala & jobbat i Angered (i höjd med Surte) i 7 år så jag vågar påsta att jag vet svaret. Och dessutom bor en av mina medarbetare i just Varberg…

“Normal Onsdag”
    Start Varberg 07.30 framme 08.40, totalt 8,9 mil.
    Lägg på 6 minuter för att komma till Nol/Älvängen.
    Retur start 17.00 tar ungefär lika lång tid pga någon idiot har satt upp rödljus vid 45:an/E6…

Måndagar kan du plussa på 10-15 minuter på väg upp.
    Fredagar kan du dra av 5-10 minuter.

PS dessa tider förutsätter att du följer trafikrytmen i vänsterfilen, dvs inte ligger och slökör på E6!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Att köra igenom Göteborg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.