-
Att starta ett formularejs
Jag har kört en säsong i kuppen nu. Det är 6 tävlingar. En blev inget (Långedrag) och en blev endast ett rejs (Varberg). På återstående 4 tävlingar har det varit 4 olika startförfaranden. Om jag mins rätt….
För en amatör som mig är det rätt förvirrat. Jag skulle vilja att SVF talar om hur det ska vara i en SVF-tävling. Om man använder länkarna på SVFs hemsida kan man, med lite trixande, hitta något som heter racing rules
http://ifca.internationalwindsurfing.com/page0056v01.htm
Där finns ett förslag som man skulle kunna använda. Om man lyckas tolka texten (inte klart och tydligt) kan man läsa ut
6min Röd upp
4min Röd ner
3min gul upp
1min gul ner
0min grön upp
Enkelt va!STOPP!
Jag skulle vilja passa på att såga mitt eget förslag direkt . Hur många använder flaggorna till annat än att ställa klockan. Startförfarandet verkar vara ett arv från guppande båtar (deplacements-) som ligger och knuffar varandra över linjen i flera minuter. Formularejs startas väl efter sekundpipen på den egna klockan. Vi seglar ju hela startlinjen på 10-20sekunder. Ett relevantare startförfarande vore5 min Röd flagg (så att alla vet att det är dags och kan ut och kolla om det är babords- eller stybordsstart)
1 min Röd ner
30sek gul upp (dags att gasa)
10 sek gul ner och tut (ingen kan väl kolla flaggor nu, då krockar man)
0sek grön upp Skott./Jan-Erik (Som inte har en Ronstan med pip och bara gör en lyckad start genom att välja ut en med(mot?)tävlande och hänga på)
Logga in för att svara.