Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att vara efterklok -surfare i sjönöd?

• Att vara efterklok -surfare i sjönöd?

Publicerad av markram på 23 september, 2002 vid 13:09

Åkte till Fiskebäck i söndags för att vara med i Gbg´s KM i slalom, men vinden dög inte enligt göteborgarna, så det blev en massa friåkning.
    Efter ett tag lade jag märke till ett orange-gult segel, det var en surfare som “badade” rejält mycket (hade problem).
    Jag åkte i låg fart nära killen som låg i vattnet för att kolla att allt var ok och gav tummen upp för att få reda på om allt var ok. Han visade inga tecken på att önska hjälp.

Jag frågade de andra på riggdäcket om de lagt märke till “badaren” och när jag åkte ut igen var surfaren fortfarande igång med badandet-surfandet(han hade heldräkt med huva ).
    Ett tag senare kom en motorbåt och plockade upp snubben -kanske hade hans anhöriga blivit oroliga?

Vad jag inte begriper, så här efteråt, är varför jag inte stannade och VERKLIGEN förvisssade mig om att allt var ok. En trött, stolt och kanske nedkyld person kan ha mycket svårt att inse och erkänna att han/hon behöver hjälp.
    Han kom ju upp ibland, men lycjades inte ta sig hem antar jag.

Jag skäms idag för att jag inte följde mitt samvete samt. för en idiot-gipp som jag gjorde i söndags efter fet felbedömning (framför en annan surfare), kunde gått illa.

Nästa gång skall jag förvissa mig om att allt är ok.

johan91 svarade 15 år, 2 månader sedan 17 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    23 september, 2002 vid 21:19

Ja, bra inlägg. Verkligen viktigt att ha koll på varandra, tänk det otänkbara, någon seglar bort sig och bara inte kommer hem. Har själv alltid nödraket. Kan utlösas enhändigt, kanotfirma sålde. Hoppas nån finns där.
    Värre om man slår sig, omtöcknad, vet inte vad man gör etc.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 september, 2002 vid 21:19

Ja, bra inlägg. Verkligen viktigt att ha koll på varandra, tänk det otänkbara, någon seglar bort sig och bara inte kommer hem. Har själv alltid nödraket. Kan utlösas enhändigt, kanotfirma sålde. Hoppas nån finns där.
    Värre om man slår sig, omtöcknad, vet inte vad man gör etc.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 september, 2002 vid 09:35

Fick bombrott en gang för länge sedan i Askimsviken. En annan surfare stannade intill mig och fragade om han skulle tillkalla hjälp men jag var ganska nära land sa det var inga problem att simma in. Men mycket bra att han stannade i alla fall, jag skulle ju kunna ha haft allvarliga problem. en annan sak jag har tänkt pa är hur jäkla svart det är att se en annan surfare sa fort denne ligger i vattnet. Är det bara lite vagor sa behöver avstandet inte vara speciellt langt innan man blir osynlig. Kan ju bli farligt om man av nagon anledning inte kommer upp.
    /take care out there…

• voodoo

Medlem
    24 september, 2002 vid 11:27

Bra att tänka på att ALDRIG lämna brädan!! I värsta fall koppla loss riggen och lämna den, paddla sedan mot land..(I sådant fall bet försäkringsbolaget riggen OM den inte hittas igen)!

• anonym-anvandare

Medlem
    24 september, 2002 vid 14:32

Intressant! Försäkringsbolaget betalar. Vet du det bestämt? Egna erfarenheter? Andras erfarenheter? Bra att veta när man ligger där och gör sina prioriteringar.

• voodoo

Medlem
    24 september, 2002 vid 14:50

Talar av egen erfarenhet!
    Surfade när det var svinkallt (slutet av nov) och det blåste plötsligt upp mkt mer än vad jag räknat med, ca 25-30 m/sek och jag hade alldeles för stort segel och jag kunde absolut inte vattenstarta och ta mig iland så va tusan..släpper hellre riggen än ligger där och fryser ihjäl(för vinden slet i seglet och fick utrustningen att rulla/flyga utmed vattenytan).
    Urtrött efter att fått simma efter grejerna flera ggr (hade ALDRIG klarat att simma iland utan brädan), och tänkte att jag kan ju alltid hämta riggen när den flyter iland, men hittade den aldrig!

• watertouch

Medlem
    24 september, 2002 vid 15:46

Om man skulle få för sej att dumpa riggen kan det nog även vara bra att ringa sjöräddningen och berätta det för dom så att dom inte drar igång en räddningsaktion när nån hittar den ilandspolade riggen.

• peter-andersson

Medlem
    24 september, 2002 vid 15:49

Ett tips om du råkar ut för bombrott igen är att fästa uthalstampen i uthalshålet(eller vafan det nu heter =) sedan hålla i masten och andra sidan av tampen, jag gjorde detta på en 9.8:a när jag råkade ut för ett bombrott på svenska cupen i Linköping 2001, det brukar funka.

• feg

Medlem
    24 september, 2002 vid 15:52

som van, förhoppningsvis, föredetta badare/loser kan jag intyga att det är sällsynt med folk som kollar varför man ligger där och simmar, drar rigg eller allmänt bara har problem. Typexemplet var när jag var på Rhodos i början av augusti. Jag knäckte masten direkt efter att jag vattenstartat och blev sedan sittande, vinkande/flaxande på brädan en kilometer ut från stranden. Det riktigt löjliga var att det säkert var 100 surfare på vattnet som swischade förbi mig, ibland så nära att jag fick vattenstänk på mig. Tro inte heller att jag inte försökte få kontakt, jag både ropade och visslade. Eftersom jag skriver detta så vet ni ju att jag överlevde… det beror endast på att centret där jag hyrde prylar upptäckte mig med kikare efter 15-20 minuter och hämtade mig.

Tur som är har jag alltid en polare med när jag seglar som kollar vad fan jag gör… och jag kollar honom.

Under året har jag fått sån koll att jag inte är en riktig badare längre, så med dessa minnen kollar jag alltid på de som tar onormalt lång tid på sig.

/en feg stackare

• anders_hoffman

Medlem
    24 september, 2002 vid 16:07

Skitbra inlägg!!! detta borde läggas in i favoriter och sparas. Jag tycker det känns tryckt när jag ser att folk skriver att dom håller lite koll osv. Är aldrig råkat ut för några mastbrott etc. men jag har som regel att aldrig surfa i frånlandsvind om jag är ensam. för om nånting går sönder så ligger man där och flyter längre och längre ut. Surfa på men ej i frånlandsvind!!

• anonym-anvandare

Medlem
    24 september, 2002 vid 16:28

Håller med Anders om att detta borde läggas in i favoriter. Efter ett mastbrott och ett smashat segel i år har jag helt klart blivet mycket skrajare…känns bra att veta att det finns folk som håller lite koll på en iallfall..

• anonym-anvandare

Medlem
    24 september, 2002 vid 16:48

Jo, det behöver heller inte dröja så länge innan man drabbas av panik. Efter några missade vattenstartförsök finns det risk för att man börjar stressa och bli tröttare o tröttare. Jag har hittils lyckats ta mig in, men har varit iaf lite skraj blush.gif . Rådet är: Se till att bara segla på ställen där du driver mot land (om inte in där du startade från så iaf mot land) Då behöver man inte få panik lika lätt!

• markram

Medlem
    24 september, 2002 vid 18:16

Det känns skönt att andra än jag funderat på det här med riskerna. Har själv vintersurfat en del och förfrusit händer och fötter i samband med att vinden dog.
    När jag väl kom iland hade jag sluddrande uttal och hade begränsad balans/omdöme. Att jag var korkad nog att gå ut själv gjorde det inte bättre..
    Det jag lärde mig var att man kan förefalla vara vid god vigör, men vara RIKTIGT illa ute.
    Hur man gör surfingen säkrare, utan att missa surfing, det är frågan.
    En idé kanske vore att man fäster en bricka på en speciell tavla när man ger sig ut, på denna kan segelnummer stå el. dyl. och på brickan kanske man har en “klocka” som på såna där p-brickor som folk har i vindrutan?
    Men viktigast är nog att vi börjar BRY OSS OM DEM VI INTE KÄNNER OCH FRÅGA OM DET ÄR OK.
    Till sjöss råder en dålig kultur idag.
    Vi är en del av den, det är det jag ville visa med mitt grundinlägg (även jag är kass, men kan och vill bättra mig).
    Har jobbat på fiskodling och en gång bogserat några som drivit från Hanö in mot nastensörarna i Karlshamns skärgård, detta var en midsommar och de hade drivit i fem timmar med båten och ALLA hade ignorerat att de viftade med en orange Helly Hansen (internationell nödsignal).
    De var glada att det inte blåste mot Polen (det var kommuniststat då) och att jag bogserade dem i hamn.
    Som tack fick jag två fulla jeepdunkar med bensin, bärs o snaps.
    Och en obehaglig känsla av att man är ensam på havet även mitt i midsommar-trängseln..

• anonym-anvandare

Medlem
    24 september, 2002 vid 18:32

Ta det bara lungt så skall ni se att det går bra och ge fan att jippa en meter ifrån någon.Och i nöd flaxa som en fågel med armarna sittande på brädan det funkar jag lovar.Att ha en så dålig våtdräkt att man fryser när man ligger i vattnet av stå i så fall. Flytväst är väldigt tufft att ha på sig, hjälm och benskydd kan vara bra också att surfa i 25meter är skit tycker jag. :

• getwet

Medlem
    24 september, 2002 vid 18:38

Där kom du med en tänkvärd mening, snälla ni som aldrig tittar innan ni gippar………gör det fortsättningsvis….en del av oss kommer som raketer!!!!!!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Att vara efterklok -surfare i sjönöd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.