Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Åttiotalsbräda….
-
Åttiotalsbräda….
Publicerad av osched på 20 augusti, 2006 vid 17:49Testade en kompis gamla bräda och blev biten…
Nu är det så att min farsa har en gammal bräda,
Wind Surfer Factory Second (Wind Surfing International Ten Gate Sports Almelo Holland), utan rigg och jag undrar om det överhuvudtaget är nån idé (möjligt?) att hitta ett segel+mast+mastfot till den, eller om jag ska slänga skiten rätt av..?argulander svarade 18 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Oregistrerad
Gäst20 augusti, 2006 vid 19:01Är nog läge att slänga den tror jag. Jämfört med alpint så är din pappas grejjer och dagens brädor ungefär som läderpjäxa och träskida jämfört med carvingskida och moderna pjäxor. Köp begagnat från detta sekel och lycka till!
/Per
-
osched wrote:Testade en kompis gamla bräda och blev biten…
Nu är det så att min farsa har en gammal bräda,
Wind Surfer Factory Second (Wind Surfing International Ten Gate Sports Almelo Holland), utan rigg och jag undrar om det överhuvudtaget är nån idé (möjligt?) att hitta ett segel+mast+mastfot till den, eller om jag ska slänga skiten rätt av..?
Släng skiten och skaffa fräschare grejor, väsentligt mycket roligare och lätttare att lära sig. Kolla konfen köp sälj, rätt som det är dyker det upp något vettigt. Kom ihåg att kroppsvikten är ytterst väsentlig vid valav bräda, väger Du tex 80 kg är 145-160 liters brädvolym lämplig om Du är relativ nybörjare. Mvh Klas -
Oregistrerad
Gäst21 augusti, 2006 vid 06:28släng den inte! jag tror att det att det går att hitta sådana prylar eller går det nog att segla den med mordenare riggar det är bara att ut och leta gammalt matrial leta vindar eller under sommarstuger,jag har själv några gammla en vinta och en av annan sort!lycka till med letandet.
-
Oregistrerad wrote:släng den inte! jag tror att det att det går att hitta sådana prylar eller går det nog att segla den med mordenare riggar det är bara att ut och leta gammalt matrial leta vindar eller under sommarstuger,jag har själv några gammla en vinta och en av annan sort!lycka till med letandet.
Problemet med 80-talsbrädorna är ju att de inte planar på samma sätt som en modern bräda, den stora kicken med vindsurfing som gör att man fastnar för gott är ju planing i 15-20 knop eller mer, ikrokad i hängsele och med bägge fötterna i fotstropparna, brädan svänger lätt som en vattenskida, detta uppnås inte med dessa äldre brädor. Visst kan man glida runt i låg fart, det går ganska bra i lätt vind (även i dessa vindstyrkor fortare än med en modern bräda) men det blir tämligen fort tråkigt vilket nog är en stor del av förklaringen till att man numer ser mycket få 80-talsbrädor seglas. För mig och för de flesta andra som seglar moderna brädor är vindsurfing lika med planing enligt ovan, blåser det för lite för planing undviker man att segla. Dock kan det ju vara kul i början om man är ren nybörjare att lära sig det mest elementära på en äldre bräda. MVH Klas
Logga in för att svara.