Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Auroville sydöstra Indien ?

• pjoter

Medlem
    20 juli, 2009 vid 07:34

Låter riktigt gott!
    Får man kolla upp helt klart.

i närheten iaf.
    http://www.kitebeaches.com/kitesurf/loc/Ideal_Beach.html

• jode

Medlem
    20 juli, 2009 vid 08:16

Låter jhu riktigt Skojj, dock tror jag att jag personligen skulle få spel på den där allt åt alla mentaliteten.
    Räcker att någon vid ett tillfälle tar sönder något, eller missbrukar någons grejer för att man skulle tröttna på att bo sådär.

Krävs nog en speciell sorts mentalitet för det! Men najs i teorin, lockar säkert en hel del unga gatustenskastare 🙂

• Kjello

Gäst
    20 juli, 2009 vid 09:22

Finns säkert något att skylla på, när det gäller, ej låna ut Kite.

Nu är Chennai Indien resan bokad och betald via Travellink
    pris med alla tillägg 6 194 SEK Billigt.
    Utresa onsdag 4 november 2009 två stopp, ett 6 tim i Bombay.
    Hemresa onsdag 28 april 2010 ett stopp i Frankfurt.

20kg OK står det på alla flygrutter (på Jet Airline 25kg),
    jag skrev KiteBag L,132, B,40, tjick-mjuk 25cm, under 20 kg.
    (som vanligt no problem, tyngre inge kul att släpa på)
    SPORTS EQUIPMENT FACILITY TTL 20KG KITEBAG 130X40X25CM CONFIRMED (ProLimit-bag 130)

Läst om att östra Indien kräver lite större kite, men det blåser mer på eftermiddagen, eller jag får magra lite, till under 60kg, för att min PIII 10 ska räknas som större.

Visum gäller max sex månader från den är instämplat i passet.
    Auroville är inte populärt bland indiska myndigheter, så jag online-bokar rum på Paradise Guest House i Chennai för 38kr/dygnet, går att pruta för 4 dygn, en plats inte för långt från Marina beach one of the biggest beach in Asia. sen letar jag därifrån.

för gäster är inget gratis i Auroville, billigt boende ser ut som c;a 30kr/dygn på stranden (för Aurovillemedlemmar drygt 300kr/mån, men då ingår det nödvändigaste), men kolla detta strandboende, helt perfekt.
    Aurovilles hemsida

jag bor nog i Puducherry 1 mil under Auroville verkar bra, nära till allt.

Där upp mot Auroville finns även Vågsurfspot
    Nära till Sri Lanka
    Inte för långt till Maldiverna heller.

• Kjello

Gäst
    14 oktober, 2009 vid 15:18

fick multientry-visa till 08 – 04 – 2010, flyg hem från Chennai 28 – 04 – 2010.

max 6 mån turistvisa till Indien, från dagen visat utfärdas,
    räknade med visa express-service, att få visa samma dag, men finns inte nu i högsesong.

risk att fastna i Mumbai, trubbel kan inte visa någon flygbiljett innan visa går ut.
    bokade ny eticket från Chennai 8 april-Arlanda, 3201 kr, tur att 8 april va 500 kr billigare.
    Om jag vill kan jag åka över till Sri Lanka för ett nytt visa sista tiden.
    kollar boende i Ideal Beach, men dyrt, så det blir något annat längre ner mot Auroville.

Bästa stranden.
    10243106.jpg

• Kjello

Gäst
    3 november, 2009 vid 19:02

I morgon bitti händer det, lättar från Arlanda kl 9.
    learning to fly.(Tom Petty)
    Ha det gott i snöyran.

• Kjello

Gäst
    11 november, 2009 vid 08:08

Bor i Mamallapuram pa stranden, med utsikt over den beachen pa bilden avan.
    stormbyar och regn har det varit i tre dagar, men idag lugnt (eftermiddagar eller kväll vindsäkrast ), hemma bland locals i baren 20m ifran min altan.
    coolt folk.

• pjoter

Medlem
    13 november, 2009 vid 09:54

låter gott!

fortsätt raportera! klart intresserad av ställen!

• Kjello

Gäst
    18 november, 2009 vid 08:52

1500kr/mån är dyrt, kan få ett hus för 1000kr.
    heta morgnar, soluppgång över havet, rätt in.

• Kjello

Gäst
    22 januari, 2010 vid 02:36

flyger, eller tar båten till paradisöar, Andamer om någon vecka, eller snart, får bara vara där 30 dagar, men möjligt att få 15 dagar extension till 45 dagar. Adventure ilands, mitt emellan här och Thailand.
    Där finns allt att hyra och göra , utom kitesurf, enligt hemsidan, men kanske finns det nu !.

kan hoppas hitta en kiteinstruktör eller kurs där.

jag försökte ensam’ men vågade inte sträcka linorna, tänkte’ kiten kanske loopar vid launch, om fel i härvan slaka bridles.

Det finns ett par vågsurfare locals som vill hjälpa till, men sällan mer än en ledig, och dom vet inget.

Va där igen med kiten (tänkte någon passerande som vill hänga burklast) , bra stark vind, ingen passerar, ääähh.

idag ska vissa vara där.

• Kjello

Gäst
    24 januari, 2010 vid 10:40

med hjälp av många.
    Ingen hänger i selen, svag vind,
    launchar fs p3 10 för första gången, ruggigt rakt upp genom powerzone, bara flugit Advance Cobra 9,4 år 2004 och bodydraggat, då va det lungt.
    flyger några meter och plöjer med hälarna 20m, innan stopp, missat dra åt depowern ordentligt.

Mäktigt, loftad/släpad, i för lite vind. Hålla kiten lågt, för tungt omöjligt, den vill direkt ramla ner.

Nästa dag mer vind, lättare start med depower, det känns ändå livsfarligt, 5 min senare landar jag för landningshjälpen måste gå.
    Jag ligger med händerna rakt upp i handtagen när jag backat ner, och kiten studsar vilt rakt downwind i sanden, läskigt läge.
    hur klaras tillräcklig vind, när jag nu lättar vid minsta kiterörelse.
    Men om det går att hålla kiten lågt blir det mindre lyft förstås.
    Tycker vinden känns tillräcklig för 6,5-8 kvm vindsurf, ändå vill kiten falla när jag försöker hålla den lägre än zenit.

Inte lugn, den stora tröga saken ska dra i mej, varje blåsig eftermiddag nu, för att vänja mej.

snart demolerad, av alla som slänger sej på den för att hålla kvar den på sanden där jag lägger ner.

• pjoter

Medlem
    28 januari, 2010 vid 12:47

Låter som du är på ett grymt ställe iaf!

Dock låter deti nte som kiten beter sig rätt på något sätt. på vilket sätt vill den ramla ner? viker den in en kant eller backar den ner när du tar den från cenit?
    Har du möjlighet att sätta fast kiten i något på stranden? typ en palm eller bil eller något? I sådana fall skulle du kunna gå ut linorna och sätta fast chickenloopen i palmen med leashen och sedan gå ner å veckla ut kiten så den ligger med Leading edge neråt (mkt viktigt 🙂 ) då borde den fylla upp sig med luft rätt så vettigt och du kan få en bra bild över hur bridlarna hänger ihop och om något ser tokigt ut. Alla ska ju gå rent hela vägen från bommen till där de fäster i kiten utan att vara trasslade eller ligga över varandra. Låter som några linor är fel. Gör detta när det inte blåser så mkt för säkerhets skull och håll annat folk borta så ingen drar till i en lina å kiten vänder å startar.

För att göra livet lättare för dig föreslår jag att du försöker ta upp den från kanten av fönstret istället för rakt downwind sen när du fått ordning på den. Kolla på FS hemsidan på instruktionsvideos.

Hoppas du får ordning på kiten och ha det grymt där nere!

• Kjello

Gäst
    29 januari, 2010 vid 07:33

första gången va alla linor rätt,
    Kiten faller med tippen först, när jag försöker ner den lägre, panik, pumpar med baren och går baklänges.

Andra gången, då låg en styrlina ett varv runt samma sidas framlina, lite svårare att styra upp den, sned bom, rasade sidledes igen.

tack för tipset att vända leading edge neråt mm, har bara sett en startmetod rakt upp, tyska speedarna i Vietnams metod.

det ligger 3 tunga stockar på stranden, hittade en repögla och karbinhake,
    “tänkte” pröva koppla handtagen och leashen där efter landning,
    användbart.

prövade, cool att ensam lungt kolla allt, men det kom snart folk, jag fixade inte att vända den för start med baren, kokosnötter på sanden bråkade,
    (undrar hur det går, att jag håller i och vänder kiten/släpper iväg, ingen vid baren, som är kopplad i stockarna, ska man skippa depowra då ? kändes som den kan dyka framåt med full depower, bråttom med power up ),
    sandade tippen för kantstart, såg att det skulle funkat, men tvekade att rycka bort sanden, ville inte stå i folksamling, packade ihop.

nedre tippen börjar fladdra eller båda.
    Flyger stadigt i zenit och i närheten.
    lite långt fram. Rädd att falla in i powerzone.

Kanske svag vind på stranden, det går vita gäss på havet.,

• Kjello

Gäst
    31 januari, 2010 vid 04:35

letar inte mycket på nätet härifrån i Indien (hoppas komma ihåg vad jag sett hemifrån, när det gäller),
    Vodafone IN mobilsurf, och nokia e66 är mitt titthål.

För dagar sedan, svagare sjöbris ( inga vita gäss ),
    Äntligen, allt fungerade.
    Klarade allt själv, med hjälp av stockarna.
    Märkligt hur kunde det gå så fel tidigare.
    Jag hoppade, surfade på fötterna i sanden, och kunde hålla kiten stadigt lågt, långt ut i kanten, ( inga fall ).

Bör bearbeta nästa oro; kite vattenfylld, linor i vattnet.

Men känns galet fel att bli släpad i långa linor “fastkopplad” i en kite 30 m bort.

Nerlagt några dagar, vill inte, fortsätter en annan dag.

• Kjello

Gäst
    4 februari, 2010 vid 02:55

Prövar Opera mini 3 igen. Den är så väldigt mycket snabbare och har tydligare typsnitt.
    Prövar Svara, edit sist raderade allt skrivet.

Avslöjar en stor anledning att jag lade ner kite sist när allt gick så bra.
    Jag hade festat och freakdansat på stranden så väldigt hårt, så jag sabbade V. knä.
    Börjar kännas bra nu, bara lite känslig i knävecket ännu.

• Kjello

Gäst
    4 februari, 2010 vid 07:16

Gick ut till spoten (stockarna) med allt, tänkte'” premiär på vattnet,
    men försökte inget, fiskenät att fastna i med.

Nu alltid vind från syd, hittat perfekta spoten(kan slöra långt, till min förra spot), från nästa större strand upvind;
    http://kjellorix.vox.com/library/photo/6a0123dde68b63860b0123ddef251f860b.html

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Auroville sydöstra Indien ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.