Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Resmål & Spots › Australien Nov till jan
-
Australien Nov till jan
Publicerad av anonym-anvandare på 5 september, 2005 vid 19:00Nån som ska dit, och har lite tips?
anonym-anvandare svarade 19 år sedan 6 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Är du en inbiten kitesurfare så skippa Sidney och dra till Västra Australien istället, 10-12m/s (SV) 25dar i mänaden. Alltid solsken, 30grader i skuggan och 8 i ölen. -Time of my life-
-
Jag bodde där förra året.. så fråga på om det är nått du undrar över?
-
Jag vet att det är bättre kite i Perth, men frågan är om det inte blir lång tråkigt i 3 månader? Jag var i Brasilen i 6 veckor förra året och blåste 10 m/s varje dag, men det var inte så mycket mera än kiteboarding att göra i de delarna av brasilien. Sydney som jag har planerat att åka till har bil avstånd till många storstäder, och stor variation på kust sträckor. Hyrde du bil i Perth, vad ska man tänka på? Jag planerar att köpa en surfbuss och klämma in en madrass att sova på. Något man ska tänka på när man köper bil där?
-
Fuck sidney om du vill kitesurfa. Vill då vågsurfa åk dit men för kite suger det getpung. Om du envist nog måste vara på östkusten dra dig upp mot brisbane.
-
Tjena vi är två som dra ner till väst kusten runt dec, och stanna 2-3 mån. reser redan i nov, men ska mellanlanda i thailand ca 3v. Är det nån som vet hur det är med jobb och vad man tjäna på ett ungefär, och vad det kostar att bo? All info och tips är grymt uppskattat. Tack på för hand!!!
-
Om du ska kita på ostkusten kan jag tipsa om Jervis Bay 1.5 h söder om Sidney. Sjöbrisen är pålitlig men inte lika stark som på väst sidan, upp till ca. 10 m/s och den kommer från nordväst. Då och då kommer en sk. Southerly Change och då kan du räkna med kraftigare sydvindar runt 10-20 m/s.
Om du dessutom kan vågsurfa så har du ett par riktigt bra ställen i närheten. En kallas för OzzyPipeline (se upp för infödingarna) och ligger utanför Jervis Bay. Ett par andra är Green Island och Manyana ca. 2.5 h söder om Sidney. Narrawalli och Mollymook är fina surf stränder, men jag har aldrig sett ngn kita där. Vid Rennies Beach har du en bra surfstrand, där ligger oxså The Bommie, ett rev för stora svall. Längre söderut har du Taberi Island som har ett bra kiteställe precis söder om ön. Ett rev skyddar från vindvågor (nordväst vind), men sydligt svall kan komma in.Melbourne är kallare, men har mer vind. På ost sidan i bukten finns flera bra vindsurfing ställen så där går det säkert bra att kita.
Om du ska köpa bil så kolla hur länge WoF gäller. Waranty of Fitness = besiktningen. Detta gäller på ostkusten. På västkusten är det bara skatt som ska pröjsas.
Kolla att AC har bra blås. OBS det kan vara svårt att kränga bilen i en annan delstat, såvida du inte träffar nån som gladeligen ska köra tillbaka den till den stat du köpte den.Good luck & have fun
/Matsson
Var i Brasilien var du ?
Ska till Fortaleza om två veckor. -
Tack för ett riktigt bra svar, När du åker till Fortaleza, hyr då en liten bil, obs ingen beachbuggy även om det verkar vara en bra ide. Dom går sönder, och ser dom att du har kört i saltvatten, så betalar du skadorna. Åk norr om Fortaleza till Cumbuco, och sedan vidare till Perracurro, och ta en berra och ett billigt hus. I Cumbuco är det för trångt ibland töskar och inbrottstjuvar, Perracurro ligger perfekt när du vill åka till de bästa kitespotsen.
Enjoy -
Är det någon som har åkt med Thai air och vet hur gnälliga dom är mad måtten på bagaget eller hur man får med sig kiten billligast?
-
Ang. Fortaleza med omnejd.
Tack för svaret !
Hur får man tag i ett billigt hus ?
Ungefärligt pris ?
Det verkar som alla råkar ut för stöld som åker till Brasilien, hur illa är det egentligen ? Låter som det var värre än Sydafrika.Om du hamnar i Mollymook så finns ett par fräcka berg att klättra upp på (ta med dricka ). Den enkla heter Pigeonhouse och den mer krävande som tar hela dan fram och tillbaka och heter The Castle. Ett annat coolt ställe ca. 3-4 h söder om Sidney är Pebbley Beach där du kan klappa “vilda” kängurus.
Om du stannar i Sidney går det alldeles utmärkt att kita i bukten söder om flygplatsen (Botany Bay ?).
Matsson
-
Det är bara att fråga lokal befolkningen, de är villiga att hyra ut sina hus och själva tälta eller sova under en palm, för en halvårslön på 1000-2000kr. Själva hyrde vi ett riktigt nice hus av ett välbeställt par och betalade way to much, 2000 kr per person i 5 veckor. Hitta ett hus med murar runt det och se till att din försäkring är i tip top shape, så är det no problemas.
-
Tack för infon, får kolla upp försäkringen
Matsson
Logga in för att svara.