-
Avtrampad fena – motvillig motpart
Hej,
tänkte höra med er om ni har några tips att ge mig.Jag hade precis varit ute och paddlat på vågsurfbrädan nere i Apelviken. Medan jag bytte om lutade jag brädan liggandes mot det lilla räcket på parkeringen framför surfbussen. En kitare som skulle gena lite snubblade på vår bräda och trampade av den mittersta fenan på brädan. Han ber tusen ggr om ursäkt och går till sin bil och skrapar ihop 120:- som han tycker ska räcka till en ny fena. När Mogge vindsurfat klart och kommer upp återger jag händelsen. Han kollar in brädan och fenan och upptäcker att det bara är ena fenfästet som gått av. Det andra fästet är fortfarande helt och spräckte därför sönder fenpluggen samt kärnan och slet upp glasfiber ca 5 mm. Det är bara att konstatera att det inte bara är att sätta in en ny fena, mer omfattande lagning krävs. :frown:
Vi går och pratar med killen, som precis ska åka, och visar honom skadan. Han ifrågasätter om detta verkligen hänt då han trampade av fenan utan tycker lite tvekande att det säkert var så innan, men det var det ju självklart inte! Hans kompisar ansluter och rekomenderar oss att lämna in den till Ulf på CLS. Vi ber då om hans telefonnr så vi kan ringa och berätta vad det kostar samt ge honom kontonr m.m. för att ersätta kostnaderna.
Det kostar 1500:- att laga på CLS då det visar sig att fenpluggen har som förskjutits, spräck skummet samt skapat ett “veck” snett över tailen.
Där står vi i Varberg, andra dagen på semestern. Både vi och barnen är ju laddade för paddling. Vi ringer gärningsmannen oavbrutet i över en vecka från diverse nummer utan nåt svar. Vad hade ni gjort? Lagat brädan eller inte? Vi lagade brädan iaf……
När vi till slut får kontakt via SMS är killen givetvis högst ovillig att betala, på sin höjd 400kr utöver de 120kr vi fått på stranden – “på Costa Rica tog de 30 dollar för en helt utsliten fena”. Han anser att vi får en hel och bra begagnad bräda för 1500kr. De billigaste fenorna vi fick tag på när vi frågade på Surfers var ett beggat 3-pack för 299kr.
Vi var brädlösa i en vecka. Alternativet hade ju varit att hyra bräda i 7 dagar eller att köpa en ny beggad. Båda dessa alternativ landar ju på mer än 1500kr.
Hur agerar jag nu? Tacksam för tips.
Logga in för att svara.