• Axelstrul

Publicerad av animal på 10 juni, 2011 vid 18:49

Hola!

Har fått mystisk värk i vänstra axeln och misstänker att det kan vara kiterelaterat. Det är svårt att lokalisera eländet. Det gör liksom ont inne i axeln. Rotatorkuffen kanske det heter?

Eftersom jag småtränar lite allt möjligt så är det inte hundra att det beror på kitandet, men jag anar ett samband då det ibland känns värre dagen efter jag har varit ute. Jag kör inga fetetrix eller kör unhooked så påfrestningarna borde inte vara så extrema.

Googlade lite och hittade några sidor där man kan läsa att kite kan vara påfrestande på axlarna, men resonemangen känns luddiga.

Är det någon som har haft liknande problem och lyckats åtgärda dem?

//Dr Wimp

molle73 svarade 13 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • sourra

Medlem
    11 juni, 2011 vid 10:48

Gå till en sjukgymnast så kommer du få hjälp att träna bort eländet. Sjukt värt.

• nordqvist

Medlem
    12 juni, 2011 vid 12:50

Skulle mer tro att det beror på gymträning (om det var det du träna) än att det har kiteandet att göra. Svag rotatorcuffmuskelatur är rätt vanligt, vilket kan leda till axelbesvär.
    Men som ovan säger, gå till en sjukgymnast eller naprapat så kan de ställa en diagnos.

• t_h_s

Medlem
    12 juni, 2011 vid 13:30

Ja gymet är nog en vanlig källa till skador. Jag hade själv smärta i axlarna och blev ordinerad olika kuff-övningar. Nu är det bättre men först efter att helt lagt ner styrketräning några månader. Jag gissar att en orsak till skadan var tunga bänkpress med för dålig teknik (armarna för rakt ut från kroppen). Problemen kom i alla fall nästan säkert inte från kiting. Däremot fick jag skitont i axeln när jag skulle dra i depowern. Jag hade Naish med depower under bommen förra året och det blir en ansträngande vinkel för axeln. Nu har jag kites med depower över bommen och känner inget alls!

Axeln är en superrörlig men känslig led. Få lite sjukgymnasthjälp och se till att fixa axeln innan den hinner bli ännu sämre så kanske det bor bra fort.
    Om du har dålig hållning kan stretching av bröstmusklerna och träning av övre ryggen inkl deltoideus kanske hjälpa för att avlasta axeln men fråga en sjukgymnast för sånt här kan jag inget om!

/Thomas

• t_h_s

Medlem
    12 juni, 2011 vid 13:31

Ja gymet är nog en vanlig källa till skador. Jag hade själv smärta i axlarna och blev ordinerad olika kuff-övningar. Nu är det bättre men först efter att helt lagt ner styrketräning några månader. Jag gissar att en orsak till skadan var tunga bänkpress med för dålig teknik (armarna för rakt ut från kroppen). Problemen kom i alla fall nästan säkert inte från kiting. Däremot fick jag skitont i axeln när jag skulle dra i depowern. Jag hade Naish med depower under bommen förra året och det blir en ansträngande vinkel för axeln. Nu har jag kites med depower över bommen och känner inget alls!

Axeln är en superrörlig men känslig led. Få lite sjukgymnasthjälp och se till att fixa axeln innan den hinner bli ännu sämre så kanske det bor bra fort.
    Om du har dålig hållning kan stretching av bröstmusklerna och träning av övre ryggen inkl deltoideus kanske hjälpa för att avlasta axeln men fråga en sjukgymnast för sånt här kan jag inget om!

/Thomas

• molle73

Medlem
    12 juni, 2011 vid 16:24

La ett mail i din inbox!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.