Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › BAAH! hur kommer man vidare?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
BAAH! hur kommer man vidare?
Publicerad av per_i_malmo på 9 augusti, 2005 vid 21:14Hade idag en relativt schysst eftermiddag i Habo Ljung, trots att vinden aldrig blev riktigt stabil och stark.
MEN, nu börjar jag bli trött på min feghet/låga skills och samtidigt se resten av folket i vattnet snurra runt i diverse trendiga vulcanos och flakor och allt vad det nu heter (ta åt er äran ni som var där, ni gör mig inspirerande irriterad på att jag inte fixar det).Klarar själv komma upp, iväg, plana, haka på selen och få i fötterna i stropparna, så själva åkandet går fint (t o m fort ibland), men sen blir det stopp, bara taffliga försök till gippar och inte tillstymelse till freestyletrick.
Kan någon ge mig ett bra tips på nästa steg? Ska man nöta gipparna tills de sitter eller finns det något annat kul (och relativt enkelt) man kan göra för att liva upp fram-och-tillbaka-surfandet lite?
styret svarade 19 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Body drag är ett hyfsat lätt trick att lära sig. Det fungerar att träna även om man inte är så modig (gissa varför jag började tränar det…).
1) Plana upp brädan
2) Se till att fötterna är lätta att få ur stroparna.
3) Släpa först frambenet i vattnet (försök att bara ha nedre delen av benet i vattnet). För mig funkade att sträcka på vristen och försöka tänka på pressa vristen mot vattnet. Till att börja med kan man bara öva detta, sedan segla vidare.
4) Gå ut även med bakbenet. Det är viktigt att komma i vattnet på ett mjukt sätt och inte för långt bakom brädan. Se till att ha riggen upprät och häng i bommen, så att kraften hamnar i mastfoten.
5) Sätt först upp bakfoten på brädan igen. Sedan är det nästan som en vanlig beachstart. Det är mycket viktigt att man håller riggen upprät, för att vinden skall få kraft.Kolla även teknik tips på tex Guy Cribbs sida (http://www.guycribb.com/userfiles/documents/body%20drag.pdf).
-
Bit ihop och kom över fegheten!
Personligen tycker jag man bör kunna vända innan man börjar med tricken! Att gippa är inte svårt, det handlar bara om att hålla ett bestämt, jämt tryck på brädan hela vägen genom gippen! börjar du fundera och släpper trycket så kommer också strulet. Brädan börjar studsa och tappa fart!
När sedan gipparna sitter är det bara att ladda! Börja med raka hopp tx. i början blir det inte så högt så det är ingen större skaderisk! och när höjden kommer så har säkerheten också kommit!
Själv har jag inte riktigt lärt mig new scool tricken utan kör mest enhands/enfotshopp eller tabletops och loopar. Det är inte helt fel det heller. Har nu införskaffat en Freestyle bräda för att få fler timmar på vattnet och se om det går att lära en gammal hund att sitta!
PS. den som inte har kraschat har inte försökt! så ut och tokladda nu! DSAtt surfa är nödvändigt!
-
Tack för era svar!
Är just lite påhopp som “bit ihop och kom över fegheten” jag behöver tror jag . Vattnet är ju ganska mjukt trots allt, och hjälmen brukar rädda mig från elaka attackerande bommar och master.Håller med om att det är lite pinsamt att göra tricks på raksträckorna och sedan inte kunna vända, så det får nog bli lite intensiv gippträning i eftermiddag. Tycker det går bra ungefär halvvägs idag, kommer in med bra fart och får bra tryck genom första delen av svängen, men sen kommer resten av segelhanteringen och fotflyttandet in i bilden och då blir det kaos. Fattar inte riktigt när det är dags att släppa runt seglet tror jag.
Går det att hoppa någorlunda med en 105 liters freestylebräda?
…sen får det nog bli ett och annat bodydragförsök när jag börjar lipa för mycket över att gippen fortfarande inte sitter.
-
Blanda gippandet med försök till duckgippar. När du har försökt ducka dig igenom några gippar så är de vanliga mycket enklare!
-
Gippa, duckgippa, slag, 360, piruettgipp… finns massor att göra på vattnet.
-
Testa att inte släppa runt seglet, utan att komma ut clew-first, sen kommer du hajja var du ska släppa seglet…
-
hej
jag är i ungefär samma stadie som Per_i_Malmo, när jag har tråkigt tränar jag på att köra med den ena handen på bomen och den andra i vattnet. men det kanske du redan gjort:P
/love -
tackar igen!
duckgipp är alltså inte oändligt mycket svårare än vanlig gipp eller?Stinger, tvivlar inte på att det finns massor att göra, det har inte direkt undgått mitt öga när andra duktiga surfare leker i vattnet. Är ju bara det att det mesta ser så irriterande lätt ut när någon duktig surfare gör det, typ “vrid seglet lite, flippa runt brädan, gäspa, dra till i bommen, rätta till frisyren, och vips är han/hon på väg åt andra hållet”.
Clewfirst, dvs att skippa segelvändningen låter intressant. Alla tips tas emot med glädje, så fortsätt gärna, förhoppningsvis kommer något att resultera i lite framsteg på havet.
Blåser bra i flaggorna utanför jobbet, kanske blir till att plocka ut lite flextid i eftermiddag.
-
Vad gäller att släppa runt seglet så är det nog bara att prova! I stort finns det två varianter.
1. När du faller av och trycket i seglet nästan är noll, släpp seglet med bakhanden, fortsätt med samma tryck på brädan och korsa armarna för att ta tag med den nya främre handen, släpp den tidigare främre och börja skota in på den nya bogen! Du bör i detta läget vara på slör på den nya bogen och du kan börja flytta fötterna. Har du bra tryck så går du direkt i stropparna har du sämre tryck får du kliva fram lite. Har nu allt flutit perfekt har du full planing och du kan börja ga upp mot vinden för att få lite höjd igen. (när denna gipp sitter bra kommer du kunna släppa båda händerna samtidigt ock låta seglet gå runt själv för att sedan åter greppa på nya bogen)
2. Styr som tidigare men flytta fötterna när du kommer till slör på den nya bogen utan att släppa runt seglet (Clew first) I denna gipp måste man i regel kliva fram på brädan. Här kan du endera stå kvar och segla Clew first ett tag för att få balans eller släppa runt seglet så fort fötterna är på plats för att pumpa igång ny planing. Denna variant är svårare att behålla planingen genom gippen men det är fullt möjligt.Klart det går att hoppa med en 105 l freestyle bräda det är ju bland annat det de är gjorda för! Det är snarare i snabba manövrar på vattnet som man känner att de är lite stora.
Ha en bra kväll på vattnet! Här blåser det 4 m/s.
Hälsningar gammelsmurfaren
-
Jag har slitit med gipparna hela sommaren och lyckades tillslut ta mig över tröskel under en veckas segling på Naxos. Det som tillslut löste upp eländet var att jag började prova andra varianter än den vanliga “step-jiben” (så heter den väl).
Börja träna lättvindsgippar, dvs gippar då du inte planar. Manövern initieras genom att du saxar benen. Pressa hårt med framfoten samtidigt som du drar bakfoten emot dig. Det hjälper också om du försöker få fram seglet. När du har fallit av helt till platt läns byter du plats på fötterna så att brädan går över på den nya bogen. Vänta med att flippa seglet eftersom de lätta vinden också innebär att du kan klura ut hur clewfirst seglingen funkar. Både fotarbetet och clewfirst-seglingen kan du sedan ta med dig till de planande gipparna.
Nästa steg tycker jag bör vara en “slamjibe”. Jag hade fått intrycket av att dessa var skitsvåra men satte den faktiskt på första försöket. Här behövs det mer vind, tillräckligt för att brädan ska plana. Segla alltså planande på halvvind. Initiera gippen genom att först gå upp i vind så att bräda förlorar den mesta farten. Precis innan brädan ramlar ned från planingen vinklar du brädan ned i vind och trycker till ordentligt med bakfoten. Rätt timad tvärnitar brädan samtidigt som den svänger runt 180 grader till den nya bogen.
När båda dessa manövrar sitter så kan du till att börja skryta med att du faktiskt kan gippa. Men dessutom har du bemästrat flera nyckelmoment för att ge dig på “step-jiben”. För min del var den clewfirst seglingen som var problemet. Innan du gippar — oavsett typ — måste du flytta ned bakhanden rejält på bommen, kanske 20-30 cm. Dessutom fattade jag tillslut att masten måste långt akterut för att man ska orka hålla seglet.
Slutligen rekomenderar jag dig också att skaffa Peter Harts utmärkta instruktionsvideo “Turn for the better, part 2”. Det centrala avsnitten fanns på ftp:n tidigar (vet inte om det är kvar) men om inte annat går den fortfarande att köpa.
Lycka till
/Johan
-
Kan bara tillägga att Peter Harts freestylefilmer som Showin´off 1 & 2 är jäkligt bra om man vill börja göra något mer än bara segla fram och tillbaka. Går igenom allt från duckgipp till spinloop och vulcan. Skillnaden mot andra instruktionsfilmer tycker jag är att han alltid går igenom förberedelserna inför ett trick bättre och tar upp de vanligaste felscenariorna och hur man åtgärdar dem.
-
´jag tycker och har märkt på dom jag ahr lärt komma igång med jippen att det mest kritiska komentet ofta är just kliva runt i gippen. seglet kommer ofta av sej själv eller kan fipplas med i efterhand. men steget runt måste vara bestämt och konsekvetn.
svårt att beskriva här.
antar att du inte sysslat ått vidare med ballet… för isåfall hade det enklaste vart att beskriva steget som att gå in i 3:e position…på ett mera grabbit sätt kan man nog beskriva steget (som iallafall hjälpte mej och ett gäng till att komma igång) som om du tänker dej hur fötterna står när man står i givakt men isatället för att ställa hällarna hot varandra så sätter du hälen på framfoten typ vid hålfoten på bakfoten. ställ dej upp och testa.
alltså:
-segla framåt,-fall av,
-hoppa (iallfall nu i början) ur stropparna.
-tryck ner tåkanten så brädan börjar svänga bort från vinden,
-Stå kvar till brädan bara är en liten bit från rak slör
-flytta framfoten in i bakfotens hålfot och sätt den gamla bakfoten framför den nya bogens framstropp.
-TADA du står på den nya seglingsbogen, bara att flippa seglet, ta ett par pumptag och slänga av en switch chacho!
alltså. ett snabbt och jämt steg på två enkla fotförflyttnignar och du är runt. windsurfing made simpel.
tänk på att fortsätta svänga även när du flyttar fötterna.
Logga in för att svara.