-
Badare bör ta sitt ansvar också
Jag har börjat lessna lite på den bild som verkar finnas hos många som inte inte själva ägnar sig åt sporten. Fler förbud uppkommer ständigt då kiteare i många sammanhang anses vara en stor risk för badare, även om det ofta handlar om enbart ett fåtal som antingen saknar kunskap eller vanligt bonnvett.
Häromdagen var vi nere i halmstad på en spot då det blåste ostligt. Det var en strand på ca 400m, där en del en folk slagit sig ned för att sola eller bada. Jag och ett par kompisar tog oss bort till kanten av stranden som var den sämre delen, där det var lite dyigt, stenar och betydligt sämre sand. Vår tanke var att hålla sig borta från badare då vi inte var helt bekanta med spoten.
Efter att ha riggat upp en 5 kites på vår lilla yta och gjort oss redo att dra ut, dyker det plötsligt upp ca 15 dagisbarn med 3-4 fröknar alldeles bakom oss. Vi väntade lite och egentligen bara stod och titta på dem, i hopp om att de skulle fatta vinken, men istället började de slå sig ned och ungarna bytte om och sprang ut i vattnet. Med linorna utvirade på stranden för att snabbt kunna starta lät fröknarna helt enkelt ungarna springa runt fritt bland vår utrustning (vilka närmade sig nyfiket). Det var inte så att den fina delen av stranedn var packad – tvärt om, det var fortfarande mycket glest bland folk.
Efter att snabbt pratat med dagisfröknarna tog de och flyttade på sig, inga problem så själva grejen var egentligen inget speciellt. Dock så stör det mig lite hur kitesurfare kan smutskastas, när det finns så många fler faktorer som orsakar problemen…
Som en polare i samband med händelsen sa: ”Fan, simmar de bakom motorbåtar också?”
Logga in för att svara.