Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Bakåtflyttade stroppar – Sputnik 270
-
Bakåtflyttade stroppar – Sputnik 270
Publicerad av kinetic på 24 september, 2008 vid 19:12Så då var det klart…Stropparna bakåtflyttade (bakre 5cm, främre 7cm), stance 37cm om jag ej missminner mig…Skall bli intressant o se hur den uppför sig…Som synes så är stroppar ordentligt rail-orienterade nu, ska bli spännande o se hur lätt det blir att komma i de samt hur det känns…Brädan jag gjort detta på är en Sputnik 270 PTE anno -94….
kinetic svarade 16 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Är det för att kunna ha större fena eller varför gör du så? (Har sett liknande projekt på andra ställen.)
-
Carl R: Dels för att stropparna var alltför snällt placerade med dagen mått mätt (lite väl långt fram samt inte tillräckligt railade), men mest gjorde jag detta för att det kändes som om bakre foten ville vara där, utöver detta gillar jag en smalare stance än normalt vilket för min del brukar resultera i bättre kontroll (har gjort en liknande operation på en annan bräda med mycket gott resultat, hoppas detta “experiment” faller lika väl ut…)
-
Glader: Japp jag har gjort det själv…Har inte brytt mig om o “snygga” till där pluggarna sitter, istället täckte jag över med pads:grin:…Materialkostnaden landade på strax under 400kr (200kr för 8 pluggar, resten för epoxi, glasväv samt slipmaterial mm). Själva pluggarna är nedtryckta med 2 lager glasväv (ca 190 g/m2) och där efter har jag laminerat över hela pluggen med 2 lager väv (190 g/m2), så jag hoppas de sitter kvar vilket de borde göra för jag har slitit rätt bra i de redan o de sitter där de sitter…Det jobbigaste momentet i detta fall var att slipa bort det vita ABS-skalet så jag kunde laminera direkt mot kolfibret under…
-
kinetic;502338 wrote:Glader: Japp jag har gjort det själv…Har inte brytt mig om o “snygga” till där pluggarna sitter, istället täckte jag över med pads:grin:…Materialkostnaden landade på strax under 400kr (200kr för 8 pluggar, resten för epoxi, glasväv samt slipmaterial mm). Själva pluggarna är nedtryckta med 2 lager glasväv (ca 190 g/m2) och där efter har jag laminerat över hela pluggen med 2 lager väv (190 g/m2), så jag hoppas de sitter kvar vilket de borde göra för jag har slitit rätt bra i de redan o de sitter där de sitter…Det jobbigaste momentet i detta fall var att slipa bort det vita ABS-skalet så jag kunde laminera direkt mot kolfibret under…
Ok!
Funderar på att sätta i extra pluggar för framstropparna själv på en bräda. I de reportage jag läst, t.ex. http://www.boardlady.com/extrainserts1.htm, så har man använt divinycell runt pluggarna. Har inte hittat divinycell och kan man vara utan vore det enklare. Du tog bara väv och ingen divinycell?
-
Glader: Nej, jag tryckte ner pluggarna direkt med 2 lager väv i kring, varav ena vävlagret är uppvikt så det möter bräd-laminatet, sedan har jag lagt 2 lager glas ovanpå, dvs hela pluggen är inkappslad i glasfiber/epoxi…
-
@glader 502354 wrote:
Ok!
Funderar på att sätta i extra pluggar för framstropparna själv på en bräda. I de reportage jag läst, t.ex. http://www.boardlady.com/extrainserts1.htm, så har man använt divinycell runt pluggarna. Har inte hittat divinycell och kan man vara utan vore det enklare. Du tog bara väv och ingen divinycell?
Biltema har allt 😉 http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=236&iItemId=142463
-
@JPS 502376 wrote:
Biltema har allt 😉 http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=236&iItemId=142463
40 kg/m3 är rätt poröst! brukar ha 80-100 kg/m3 i brädor
-
Kapten K: Om jag minns rätt så brukar man som du skriver ha ca 80kg/m3, eller om det inte är divinycell tex Herex 75. I vart fall så har jag en hel del kontakt med en kille som lagar alla brädmärken, o han säger att på racebrädorna så verkar de använda sig av en tunn (3mm), lätt/porös sandwichplatta som högst sannolikt är under 80Kg/m3, förutom att man har ett ytterst tunt lager med kol, i bästa fall…
-
Vad är för/nackdelar med att använda divinycell jämfört med bara fiber och epoxi eller fiber, microballonger och epoxi som jag sett på annat ställe?
-
Glader: Jag skall kolla hur CLS-Ulf gjorde när han tryckte i nya pluggar (kostnad 1000kr) i min numera kasserade Copello…Vad jag kunnat bedöma av det lilla som syns är att han tryckt ner runda pluggar o sen plastat över, jag såg/ser ingen divinycell, men jag ska riva lite o kolla upp noga:grin:
-
har du en bräda som inte är värd nått i övrigt?
så gjorde jag en fuling en gång o struntade i plyggarna också
borrade bara ett stort hål ca 25*50mm o hällde i expoxi microballonger o lite fiberklipp i hållet sen borra ett litet hål i mitten o gänga i skruven -
Du behöver inte ha divinycell(pvc) för pluggar, det går bra med bara epoxi+väv. tror inte jag har haft pvc runt pluggarna i alla mina brädor, det håller ändå bara man har bra kontakt med laminatet.
Logga in för att svara.