Senaste nytt › Forums › Vågsurfing › Bali/Lombok
-
Bali/Lombok
Publicerad av chriis på 6 oktober, 2005 vid 11:00Hej! Jag har lite funderingar angående min bali/lombok resa nu den 21a oktober, har aldrig surfat förut men är väldigt hypad över att börja så jag har 2 månader på bali/lombok och undrar vikla ställen som är att föredra, lite om brädstorlek osv, är 19år och väger runt 80kg om det är till någon hjälp, har ju självklart läst att man ska ha en stor bräda, men vill gärna ha riktlinjer.
Tycker ni att jag ska ta hjälp av någon ”instruktör” eller är det bara onödigt och dyrt? Tycker inte att det ser så svårt ut att surfa, men självklart vet jag att det är hur svårt som helst, men jag förstår inte vad någon skulle kunna lära mig, de thandlar väll ändå mest om öva öva öva?
Vad kostar en ”nybörjarkurs” där nere, nån som har koll?Har tänkt lite på kuta och alla andra spots på bali, det måste vara hemskt mycket folk i vettnet där så jag tänkte jag skulle dra till lombok för att lära mig, har hört att vågorna ska vara snällare där också men det kanske bara är skitsnack? Tänkte även att man är färre personer på samma våg på lombok, dvs att man får fler vågor att öva på viklet gör att man får mer övning.. frågorna är många men jag hoppas att få dem besvarade här!
Tack på förhand
MVH Christopheranonym-anvandare svarade 19 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
kuta e ju bra att lara sig pa.. och den stranden e stor sa det finns plats..
sen kan du ju hyra brada att borja med och be uthyrarna om hjalp..
men du vet att dar e ganska bombat nu va.. sa stamningen lar inte vara pa topp! -
Svar till:
kuta e ju bra att lara sig pa.. och den stranden e stor sa det finns plats..
sen kan du ju hyra brada att borja med och be uthyrarna om hjalp..
men du vet att dar e ganska bombat nu va.. sa stamningen lar inte vara pa topp![/ QUOTE ]
Okej då kanske kuta är att föredra att lära sig på men eftersom bombdåden ägde rum kanske stämningen är bättre på lombok? Så jävla surt att dom ska bomba precis innan jag ska åka.. Men jag ska åka iallfall, ska dit för att lära mig surfa, sen är det ju ”bara” sverige och australiens utrikesdepartiment som avråder sina medborgare att åka dit. Jag är övertygad om att det inte kommer vara så illa hädan när man väl kommer dit, är ju dortfarande ett par veckor tills jag komme dit..
MVH
-
na det e ju sakert inte sa farligt nar du ska aka men.. anda inte sa kul ju!
stamningen e aldrig battre pa lombok.. jag tyckte att stamningen var ganska hotfull dar.. men jag var iofs aldrig pa kutalombok och dar e kanske battre!
prova dreamland, en underbar strand pa bali.. och riiiktigt feta vejvs nar jag var dar i april manad! aven om att det ine e ferta vejs nar du kommer sa e det klart vart ett besok!jag e ganska avis.. jo, och har du tid sa besok gili trewangan! javligt najs stalle utangor lombok
-
Jag tycker definitivt du ska ta en kortare kurs. Du får väldigt mycket bra tips och det gör att du får ut mycket mer av din resa. Du vill ju komma igång att surfa så fort som möjligt istället för att bränna tid på ”trial and error”.
Vill du testa någon av de lokala uthyrarna som även har kurser så kan jag rekomendera Arno och Aan som håller till vid Kuta McDonalds precis till vänster när du går ner på stranden. Hälsa från Magnus och se till att du får ett schysst pris, pruta är ett måste.
Det finns lite proffsigare skolor som Pro….någonting lite längre norrut vid Kuta Halfway. Vet inte om de är så mycket bättre, dyrare i varje fall. Tyvärr vet jag inte vad någon av kurserna kostar. Den lokala är rätt billig misstänker jag, beror lite på hur bra du är på att pruta.Kuta är rätt ställe att börja på. Kuta McDonalds är bäst för nybörjare, minst konflikter med locals, annars är det bäst surf på Kuta Halfway som ligger halvvägs längs Kuta stranden. Spotsen har rätt förklarande namn som du märker.
Nästa steg är Dreamland längre söderut eller Canggu en bit norrut. Bägge är revspots men ganska snälla rev och oftast ganska djupt även vid lågvatten.
Skaffa en Tide-guide direkt, finns i de flesta surfshoppar. Kuta funkar klart bäst vid högvatten då vågorna rullar längre.Här är en superb länk med dagliga rapporter http://www.baliwaves.com och en spotguide http://www.baliwaves.com/location/map.htm
Passa på att åka ut till Nusa Lembongan också. En liten ö precis utanför Balis sydost kust. Det går lokala båtar dit ut från Sanur men du kan även köpa en paketresa med transport från Kuta.Vet tyvärr inte så mycket om surfet på Lombok. Har bara besökt Gili öarna och västkusten. Jag tror inte att vågorna är snällare där. Du kan maila Slim som skriver rapporterna på Baliwaves och fråga. Finns även guider att köpa i surfshopparna typ Surfing in Indonesia som är grymt bra.
Lycka till
MagnusPS Jag skulle heller inte tveka å dra till Bali även om stämningen kanske inte är på topp. Vågorna och vädret är fortfarande lika bra. Läste även att de flesta backpackers stannade kvar efter bombdådet.
-
Lombok levererar bra surf och fint väder. Åtminstone när vi var där för många år sen dock. Det går att hitta fina orörda rev om man har bil och orkar leta samt vandra lite.
Tänk dock på att det mesta bryter över korall. Kanske bästa att hitta en nice sandstrand när du lär dig. Finns ett bra sandstrandsspott ganska nära Kuta Lombok, kommer inte ihåg vad det heter dock. Finns fullt med folk att fråga när du väl är där. Kan ju även sticka ut till reven med båt.
Mitt tips är att skippa Noosa Lembongan tror jag ön heter. Grymma vågor men så crowded så är du inte champ blir det mest paddling och inte mycket thrill.
Lycka till
-
Tack för tipsen! Är lite sugen på lombok så det lär nog bli de ställena du rekommenderar! aldrig fel med lite mindre folk oså, bräda kan man hyra verkligen överallt eller ska jag hyra en på bali och ta medmig till lombok?
-
Hyr första veckan så du lärt dig grunderna. Sen köper du en bräda absolut enklast de. Vill du inte ha med den hem sen så är de ju bara att sälja när de är dags för hemresa.
-
Har varit pa kuta lombok och tyckte det var riktigt sjysst nyborjarsorf. bot fron en liten by som heter gerupuk som ligger 15 min med taxi/buss fron Kuta. Vagor som brot snallt over ett djupt rev och botarna om man blir utkord med lagger sig precis bredvid brytet!
-
Ta en kurs ock lär dig surfa lite vitvatten på Kuta. Åk efter ett par veckor till Södra Lombok som funkar i både Wet och Dry season. Som Anonym skrev är Kuta Lombok ett grymt ställe, därifrån kan man ta sig till spots som Air Guling, Mawun, Ekas och framför allt Grupuk. Inside Grupuk är ett snällt rev som även nybörjare kan paddla utan att riskera skinnet.
Längtar tillbaka… på väg ut till Outside Grupuk, 2001.
-
Svar till:
Tack för tipsen! Är lite sugen på lombok så det lär nog bli de ställena du rekommenderar! aldrig fel med lite mindre folk oså, bräda kan man hyra verkligen överallt eller ska jag hyra en på bali och ta medmig till lombok?
[/ QUOTE ]
lycka till med att hyra bil.. du måste ha ett speciellt kökort som e skitdyrt.. annars stoppar polisen dig.. och då måste du muta dom med lite pengar var gång.. och det e fan inte roligt att bli indragen helt ensam på en öde polisstation. och sen försöka pruta sig ur situationen..så.. hyra bil en nog inte att rekomendera om du inte fixar det där körkortet. gör som du vill!
-
Svar till:
😀 haha det står inte ens nått om någon bil i hans inlägg
[/ QUOTE ]
shit va jag yrar.. jaja.. lite extra info skadar väl aldrig.. så om du tänker hyra moppe så va berädd på att bli bonad av snuten! -
Du menar kuta på lombok då? Det finns lika mkt brädor osv att hyra där också? Vore tungt att komma dit och inte få tag i en bräda. Tack för alla svar, om nån har ngt mer så tveka inte att skriva! Jag som skrev de senaste inlägget också, glömde logga in 😛
-
Förresten, det är ingen som är på bali samtidigt som mig? Vore kul att dra en surftrip, jag är nämnligen där ”ensam” i 1 månad.
Mvh
Logga in för att svara.