-
Bantat bygge
Det här inlägget borde kanske ligga i Gördetsjälv men det är ju helt dött där och här är det ju inte så mycket aktivitet heller. Flyttar det om det behövs.
Har kört igång med ett nytt bygge som kanske egentligen är onödigt, dyrt och kanske onödigt komplicerat men jag kunde inte låta bli.
Det började med att Svenne nämnde att det kommit en aramidhoneycomb(HC) som inte var snordyr. Jag har tidigare varit väldigt skeptisk mot hc pga dålig erfarenhet på 90-talet, men kunde inte riktigt släppa tanken på en riktigt lätt vågis. Så efter lite research så visade det sig att den hc jag hade erfarenhet av var pappershc, vilken har mycket sämre egenskaper än aramidhc. Ytterligare lite research på vad som byggts tidigare och kollande på datablad så bestämde jag mig för att prova.
Jag tycker det är grymt kul att bygga brädor och kompositer i stort, har byggt många brädor men det här blir något nytt.
Mina 80-85l vågbrädor brukar ligga på ca 6.2-6.3kg med pads, utan stroppar och fena. HC bör ge upp mot 4-500g besparing (teoretiskt) och det tillsammans med några andra ide’er har jag en målvikt på 5.5kg.Just nu har jag beställt material och funderar på shape och konstruktion. Har även trakasserat Svenne med frågor om hc.
Kan ju direkt säga att även om jag byggt många brädor så har jag inte shapat så många (det har andra gjort som varit bättre på det) utan det är mest de senaste byggena som jag gjort shape själv.Formen för den här brädan blir 4:e generationen för mig , har byggt 3 vågisar innan med liknande shape men som quad, single/thruster och Twin.
Har provat lite olika brädor när jag hyrt och jag gillat twin bäst så den här blir en sådan, ev lägger jag in extra boxar för att kunna köra den som quad men det rimmar ju lite dåligt med lättviktsmålet.Inget nytt koncept här inte, typ vanlig modern kort bräda ca 229×59
Det första jag gjorde var att fundera på var och i vilka förhållanden jag seglar, Rullsand,Varberg,Vilshärad,Dalen,samt diverse spots i Skåne, mest onshore eller lite vinkel därefter en del side-on och någon enstaka dag med vad man härhemma kan kalla sideshore.
Sen tycker jag det är kul att hoppa och är betydligt bättre på det än att rida vågor. Jag vill alltså ha en snabb bräda som funkar i mindre <2m ganska dåliga vågor med kass vinkel (varför bor man här egentligen?). De byggena jag gjort innan har varit mer anpassade för bra och större vågor med bra vinkel, alltså helt fel utifrån detta perspektiv.Så utifrån den senaste brädan har jag gjort rockern plattare från framstropparna till något framför mastfoten, och minskat tailkicken något, 2mm och även tagit ner nosen lite. Outlinen har jag iprincip behållt förutom att den är något bredare i aktern samt kortat av nosen lite. Jag har även lagt in swallowtail på den, inte för att jag tror den i sig gör så stor skillnad med jag tycker det är så snyggt. Tailen är även kortad 25mm dvs jag har bara kapat av pintailen för att få till Swallowtailen. Det gör kanske att brädan blir lite lättare att svänga runt då det blir lite mindre tail. Ett annat argument är att brädan blir lite kortare och då får jag enklare in den i husbilen
Tidigare har jag haft ganska tjocka kanter men på denna tänkte jag göra dem betydligt tunnare för att få brädan att svänga lite enklare (kompensera den rakare rockern lite).
Bottenformen har jag tänkt V med konkaviteter för att få lite lyft. Enbart V i aktern som sedan går över i V med dubbelkonkavitet, som tunnas ut längts fram i nosen
Främre stropparna har jag flytat fram och även lagt in extra pluggar för att kunna få fram dem extra långt, test för att se om det blir bättre för mina långa ben.
Mastkassetten ligger på cc1300Har även skissat upp hur jag tänkte lägga väven, inget nytt under solen här heller.
H-glas (ihålig glasfiber) över hela med ett vanligt glaslager över. H-glasen har lite bättre egenskaper än vanligt glas, speciellt i tryck.
Kolförstärkningar och Kol på däcket.
Det enda som inte är klart är om jag ska ha en extra kolförstärkning från aktern fram till mastfoten.
Komentera gärna, speciellt tankarna kring shape då jag är lite osäker där.Här var det tänkt att det skulle bli några bilder men av någon anledning kan jag inte ladda upp, händer inget, datorn bara står och tänker. Kan jag ha laddad upp för mycket?, blev ju en hel del på förra tråden i GDS.
Logga in för att svara.