Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

• bjorn-daniels

Medlem
    29 april, 2015 vid 18:49

@dr Masse 732409 wrote:

Fint – så många bra byggtips och trix i denna tråd!

Såg just att Flikka säljer pads, förresten…

http://www.flikkaboards.com/files/5214/2961/5361/parts-pricelist-2015-4.pdf

Tackar för tipset om pads!
    Det är sånt här som gjort att jag lagt ut alla dessa bilder, text, trix och beskrivningar.
    Har fått så mycket tips tillbaka, inte bara här utan även vid sidan av forumet.

• bjorn-daniels

Medlem
    30 april, 2015 vid 05:22

Ja då var brädan klar, måste säga att jag är riktigt nöjd. Slutvikten blev 5.3kg (ja nåt gram över om man ska vara petig) Har varit ett riktigt roligt bygge och nu är man rejält sugen på att testa den.
    Tack till alla som kommit med tips, input och uppmuntrande kommentarer. Jag lovar att komma med rapport när jag testat och förhoppningsvis även en liten film.

• sailortrash

Medlem
    30 april, 2015 vid 05:58

Fett snygg! Först tjing om den ska krängas ngn dag…

• j-f

Medlem
    30 april, 2015 vid 09:51

Grymt jobbat Björn! Har verkligen blivit en super inspirerande och informativ tråd!

• jesper-b

Medlem
    30 april, 2015 vid 11:55

Impad! Grattis!!!! /JB

• _frippe_

Medlem
    30 april, 2015 vid 14:45

Snyggt jobbat och tack för denna tråd. Mycket inspiration och tips som sagt. Hoppas du fick testa brädan idag.

• challgren

Medlem
    1 maj, 2015 vid 08:43

Snyggt jobbat och grym tråd!!

• spinl

Medlem
    1 maj, 2015 vid 08:53

Grymt kul att följa bygget i tråden! Blir inspirerad att försöka själv någon gång i framtiden…

• mag

Medlem
    1 maj, 2015 vid 22:16

Dubbeltummen upp!

• beetlezap

Medlem
    2 maj, 2015 vid 17:48

Fantastiskt rolig tråd och brädan är riktigt snygg !

• bjorn-daniels

Medlem
    3 maj, 2015 vid 10:42

Tack för alla positiva komentarer,

Igår blev i alla fall brädan testad i Rullsand.
    2h 5.1 onshore, första timmen med ovanligt jämn vind, brukar ju vara lite byigt där annars tycker jag.
    Körde iprincip själv (kom några kiteare efter ett tag som körde inne på det grunda)så jag fegade lite och höll mig oftast ganska nära land.

Brädan fungerade riktigt bra och jag är väldigt nöjd med shapen, behöver förstås prova den mer men höjdade bra och svängde bra. Flyttade ju fram främre stropparna och bak mastkassetten vilket jag tyckte gav en bättre stance. Lite kastfallsvarning men vande mig fort.Tyckte den höll planingen bra och bättre driv än förra bygget.

Mastkasetten som jag var orolig för höll, nu var det ju inte brutalhoppande men en del plattlandnignar och krascher blev det. Likaså verkar konstruktionen istort hålla.

Men tyvärr har laminatet ovanpå alla 3 fenboxarna delaminerat. tror det beror på dålig hållkraft i sidled, jag fyllde inte upp HCn så mycket runt fenboxarna så misstänker att det är det som är felet. Laminatet sitter ordentligt i HCn och dt syns att det bitit i boxarna så torrlaminering är det inte.

Brakade även in i en sten så alla 3 fenorna fick en rejäl omgång (för de som inte varit i Rullsand så finns det SJUKT mycket sten på vissa ställen) Det hjälpe ju säkert inte för delamineringen men jag tror inte den beror enbart på kraschen.

Det var tur att jag inte la en heltäckande lack för då hade jag antagligen inte sett delamineringen, nu syntes det tydligt att det läckt in vatten.
    Och ja, HC suger ganska rejält med vatten när det går hål. Det positiva är att det verkar rinna ut ganska enkelt också.

Så nu är brädan i verkstan för reparation, men tills helgen bör den vara klar igen.

• sailortrash

Medlem
    3 maj, 2015 vid 13:26

Här var det ord och inga visor…

• jlhp

Medlem
    3 maj, 2015 vid 14:27

Kan bara instämma med alla andras lovord 🙂

• eric-cs

Medlem
    6 maj, 2015 vid 17:35

Stort tacka till Björn för inspirationen! Skulle aldrig byggt en bräda annars.
    Det blev en kort Freestylebräda bara 200cm och 64 bred. Har bara hunnit testa den en gång i ca 7-8 m/s med dåligt tryck i 5,2:an i 20 minuter tills vinden dog. Det viktiga var att det gick att plana och duckjippa med den!:)

• erree

Medlem
    6 maj, 2015 vid 19:43

@Eric cs 732576 wrote:

Stort tacka till Björn för inspirationen! Skulle aldrig byggt en bräda annars.
    Det blev en kort Freestylebräda bara 200cm och 64 bred. Har bara hunnit testa den en gång i ca 7-8 m/s med dåligt tryck i 5,2:an i 20 minuter tills vinden dog. Det viktiga var att det gick att plana och duckjippa med den!:)

Vad var dina intryck då? Och vilken konstruktion? Sjukt grym bräda!

Sida 12 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.