Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bantat bygge
-
@Bjorn Daniels 730973 wrote:
Har tidigare satt centrum Thrustersboxar ca 1cm framför bakstroppens främre skruv, centrumlinje bakkant box ca 50mm från kanten. ungefär 350mm från aktern. Ingen Toe och ingen cant.
centrum mittboxen på 210 från aktern eller i princip rakt under bakrestroppens bakskruv (eller något bakom)
Finns stroppplaceringar både framför och bakom dessa punkterTänkte köra ungefär lika men funderar på om jag skulle lagt lite Toe in, kanske 1.5grad.
Det finns ju flera här som har en hel del erfarenhet om fenplaceringar och tar gärna emot lite synpunkter, finns ju mängder skrivit om surfbrädor och fenplaceringar men för vindsurf är det ganska klent
En standardmontering för thrusters för min del är mitten på frontboxarna ca 10-35mm framför bakstroppens framskruv (längre fram om man bara kommer att köra små framfenor). Trailing edge på framfenan ca 35-45mm från railen. 1.5-1.8 degree toe in för symmetriska fenor (kör 2.5-4 grader för asymmetriska framfenor).
Centerboxen brukar jag montera så att jag kan ha leadning edge en bit framför mitten på foten men sällan ända framme vid bakstroppens framskruv. Bakfenans position gör väldigt stor skillnad på känslan och tri fin är generellt rätt svårtrimmade. Man måste få speciellt bakfenan helt rätt för att få bra balans i brädan.
-
@J.F. 731095 wrote:
Vilket bygge Björn, riktig kul o följa! Boxarna ser verkligen fina ut!
Har du fräst ut pluggarna i Polyeten el liknande?Inte kommit så långt på mitt bygge. Mallar till rocker och outline utskrivna och glödskäraren ihop satt.
Precis, fräst dem i polyamid fast slotboxen är i PE.
Kommer mer bilder senare
Fast du är igång iallafall:grin:
Provat glödtråden än?@Ola H. 731099 wrote:
En standardmontering för thrusters för min del är mitten på frontboxarna ca 10-35mm framför bakstroppens framskruv (längre fram om man bara kommer att köra små framfenor). Trailing edge på framfenan ca 35-45mm från railen. 1.5-1.8 degree toe in för symmetriska fenor (kör 2.5-4 grader för asymmetriska framfenor).
Centerboxen brukar jag montera så att jag kan ha leadning edge en bit framför mitten på foten men sällan ända framme vid bakstroppens framskruv. Bakfenans position gör väldigt stor skillnad på känslan och tri fin är generellt rätt svårtrimmade. Man måste få speciellt bakfenan helt rätt för att få bra balans i brädan.
Tusen tack Ola, oerhört värdefull input när man bara slänger ihop en eller 2 brädor då och då. Har ju liksom inte tid att labba runt så mycket.
Då borde man isåfall flytta ut och ev fram frontboxarna något, räknar med att köra 12cm symetriska framfenor så kanske öka på toe in lite.
Min mittbox bör vara iprincip idenisk med din, ev något lägre bak. -
En elak influensa har hålt mig ifrån verkstaden i 2 veckor, men i helgen kom jag äntligen ut och fick gjort klart fenboxarna.
Färdiga boxar, Slotboxen slutade på 45gram, US-boxen gjorde jag 2 varianter av, en heavyduty på 92g och en lättvikts på 74g, tror jag kommer att använda HD varianten.
En köpt US-box ligger på ca 140g och när man satt den i ett skumblock som på bilden ligger den på ca 190. Jag får alltså in 2 slotbox och en USbox 10g lättare än bara USboxen innan.
På bilden finns också en fixtur för att gjuta in metalgängorna i slotboxarna. Nästa version kommer nog att ha gängan direkt när jag gör boxen.
Gjorde USboxen i 2 halvor som jag sedan laminerade ihop och limmade dit skum på. HD varianten har även kolfiberväv inlaminerat ca 30 grader mot boxen, från “fenpinnespåret” ner mot ytterkanten på “plattan” -
@Ola H. 731099 wrote:
En standardmontering för thrusters för min del är mitten på frontboxarna ca 10-35mm framför bakstroppens framskruv (längre fram om man bara kommer att köra små framfenor). Trailing edge på framfenan ca 35-45mm från railen. 1.5-1.8 degree toe in för symmetriska fenor (kör 2.5-4 grader för asymmetriska framfenor).
Centerboxen brukar jag montera så att jag kan ha leadning edge en bit framför mitten på foten men sällan ända framme vid bakstroppens framskruv. Bakfenans position gör väldigt stor skillnad på känslan och tri fin är generellt rätt svårtrimmade. Man måste få speciellt bakfenan helt rätt för att få bra balans i brädan.
Ola, en följdfråga, kör du nån Cant på thrusters?
Skulle det finnas någon anledning att lägga in det på en vindsurfingbräda?
Som jag förstått det ger det en livligare bräda på surfing medans ingen cant ger mer driv. Fast jag vill egentligen ha drivet så då blir det ju ingen cant. Men det skulle vara intresant att veta om det är lika som för surfbrädor, eller om det inte märks eller är helt förkastlig. -
Grymt!
Har några små vindsurfingbrädprojekt i skallen, tänkte köpa boxar från Flikka, men… kanske ska köpa av dig? I vart fall några US-boxar, tror inte Flikka gör såna. Skulle du orka bygga några för försäljning?/JB
-
@Jesper B 731362 wrote:
Grymt!
Har några små vindsurfingbrädprojekt i skallen, tänkte köpa boxar från Flikka, men… kanske ska köpa av dig? I vart fall några US-boxar, tror inte Flikka gör såna. Skulle du orka bygga några för försäljning?/JB
Kul, vad är det för projekt, ombyggnad eller nytt?
jovisst skulle jag kunna smälla ihop några boxar bara jag får lite tid på mig. Skicka Pm så löser vi det.
-
Ellers er oppkuttet carbon fantastisk å laminere trusters rett ned i brettet. Suuperlett.
-
Nu är även mastkasseten klar. Det här är nog den del som jag är mest osäker på hållfasthetsmässigt. (Ja sen är det ju hela hc grejen förståss) fenboxar har jag gjort många (mest tuttle och powerbox) så där har jag bra koll men hur stora belastningar är det på en mastkasset? Hur som helst är den löjligt lätt 40gram. -
Kul att följa ett ambitiöst bygge, grymt jobb!
Är varken brädbyggare eller ingenjör men gissar att belastningen på mastkasetten kan vara rätt saftig.
Dels tryckbelastning nedåt vid hårda plattlandningar,
dels “drag/böj-belastning” då masten slår mot brädan vid exempelvis spolningar/vurpor.
Båda ställer väl iofs mer krav på tillräcklig förstärkning (väv) vid monteringen av kassetten, svårt att bedöma hur hållbar själva kassetten behöver vara.Keep it up och fortsätt bjuda på byggbilder och sköna filmer, det uppskattas!
-
Tack Poppo, tror jag vågar utlova en liten film om detta bygget också.
men inte direkt nån instruktionsfilm utan mer en vanlig edit.Tryckbelastningarna vid plattlandningar tas precis som du skriver mest upp av konstuktionen i brädan, boxen i sig belastas nog ganska marginellt så där känner jag mig väldigt säker. Däremot drag och vrid krafter har jag sämre koll på, men det är bara att prova, går det sönder så är det bara att byta. Har dock provat att sätta i en mastfot och spänna för kung och fosterland utan att nåt hände
-
Alltså, 40 gram för en mastkassett är ju sjukt lätt. Riktigt kul att följa ditt bygge, igen. Är imponerad, mina egna tafatta bygg- (20+ år sedan…) och reparationsförsök (mest hela tiden) hamnar liksom lite i skuggan här…
-
Masse, du skulle sett mitt första bygge (-91 eller 92) så hade du inte varit lika imponerad. Negativ tailkick, sned i botten och såg rent allmänt för j-lig ut. Sen dess har det blivit mååånga brädor och jag har lärt mig en del (som tur är) men det finns fortfarande mycket kvar att lära.
-
Själv byggde jag en vågbräda ur ett block som ‘råkade’ ha en slalomrocker typ -89. Snabb rakt fram – check. Svänga bra – nej.
-
Hiver meg på her. Bygde HT kopi (TW) i 84 efter bilder fra Maui. Står fortsatt i stua med HT-Maui assymetrisk fra 91. Bare modifisert og reparert brett etter det. :laugh: Begge skal på vannet i år med originale trusters.
Logga in för att svara.