Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bantat bygge
-
@Bjorn Daniels 731361 wrote:
Ola, en följdfråga, kör du nån Cant på thrusters?
Skulle det finnas någon anledning att lägga in det på en vindsurfingbräda?
Som jag förstått det ger det en livligare bräda på surfing medans ingen cant ger mer driv. Fast jag vill egentligen ha drivet så då blir det ju ingen cant. Men det skulle vara intresant att veta om det är lika som för surfbrädor, eller om det inte märks eller är helt förkastlig.Lite sent svar kanske men: Jag kör alla boxar “vertikalt”. Men på mina custom asymmetriska framfenor lägger jag in en del kant (sk splay) när jag gjuter in dem i fenbasen. Typ 2-3 grader om jag inte minns fel, men jag har inte mätt exakt, bara experimenterat mig fram empiriskt. På de asymmetriska lägger jag dessutom in extra toe in i fenbasen så jag totalt har närmare 4 graders toe in. Men jag har kommit till en punkt när jag nu (efter ca 3 års experimenterande) är SJUKT NÖJD med min fensetup med asym framfenor även för vågor av riktigt bra kvalitet (typ Maui).
-
@Ola H. 731705 wrote:
Lite sent svar kanske men: Jag kör alla boxar “vertikalt”. Men på mina custom asymmetriska framfenor lägger jag in en del kant (sk splay) när jag gjuter in dem i fenbasen. Typ 2-3 grader om jag inte minns fel, men jag har inte mätt exakt, bara experimenterat mig fram empiriskt. På de asymmetriska lägger jag dessutom in extra toe in i fenbasen så jag totalt har närmare 4 graders toe in. Men jag har kommit till en punkt när jag nu (efter ca 3 års experimenterande) är SJUKT NÖJD med min fensetup med asym framfenor även för vågor av riktigt bra kvalitet (typ Maui).
Men bättre sent än aldrig som man säger, Nu tror jag det blev bra ändå, jag satte boxarna vertikalt, 15mm framför främre skruv, 40mm in och 1,7graders toe, är ju små mått på toe och inte helt lätt att få det exakt på tiondelen. Som sagt safe val men hela shapen är ju som sagt ganska safe. Stort tack för input! Får se om jag mäktar med att experimentera mer med fensetup men tror jag har för lite tid på vatten för det (förutom att jag har förbättringspotential i vågridingen om man säger som så) klart kul att du får till det.
-
Noe som slår meg er at trusters (sidefinner) ligger lenger ut på siden på trifins enn på quads. Jeg finner at brettet blir mer lekent. Hvis quads får sidefinnene helt ut på siden så blir det en forbedring for quads. Antal finner på midten blir bare en gradering av hvor mye grip man vil ha. To små i midten gir bedre grip en en lang (selvsagt) og man er ikke så utsatt for stener. Nå mister man jo ikke finner lenger (nesten) med quads.
-
Rent generellt så vet jag inte om thrusters sitter längre ut på kanten är framfenorna på quads. Det beror nog på den specifika designen. På mina designer har jag aldrig gjort olika, men så är ju nästan alla brädor jag gör gjorda för att både kunna köras som quad och thruster.
Dock har över de senaste åren mina framfenor glidit allt närmare railen. Mina senaste (rätt surfinspirerade) brädor har trailing edge på framfenorna 30mm från railen (och alltså ännu närmare tucked-under, linjen).
Bakfenorna i Quaduppsättning har också glidit närmare railen, men jag varierar den exakta placeringen lite beroende på “tycke och smak”.
-
De brädor jag mätt (inte jättemånga) har haft thrustersboxarna runt 40 (+/- några mm) från kant, har inte kunnat se någon direkt skillnad mellan quad och trifin. Men som sagt det är inte jättemånga så det säger egentligen inte så mycket.
Ola, vilken/vilka fördelar ser du med att lägga in cant (splay)?
30mm från kant, då börjar det bli ont om plats på höjden antar jag?
Specialdesign där fenboxen sticker ut på däcket?:wink: -
Sista stora lamineringen klar.En reflektion är att jag tycker det går enklare att amvända prepreg på hc än divinycell, ingen stor skillnad men lite iallafall.Tycker det är lättare att få väven att ligga bra och följa kanterna. Skulle tro att det beror på att hc är luftigare.
Har gjort några avsteg från ursprunglig layup på väven.
bytte 80g på kanterna mot 110 eftersom det blev en remsa sån över när jag klipte väven till botten. Åt fel håll om man tänker på vikten men men.Sen bytte jag kolen i nos och akter mot h-glas med tanke på energiabsorption.
På operationsbordet, skalpell syster. …. -
Cant och fenplacering.
Inom surfing är det rätt std var man sätter framfenorna, oavsett tre-fening eller fyr-fening. Trailing edge sätter man en inch från railen. Lite kul är dock att “railen” är lite olika vilken shaper man frågar – ibland ytterkant bräda, ibland tucked under edgen! Nu brukar det bara skilja någon eller några mm mellan dessa två kanter så långt bak, men ändå. Dessutom har man oftast assymetriska fenor med platt eller nästan platt insida, då blir trailing edge detsamma som innerkant hålet i fenplyggen/boxen (inte i mitten som om man har symetriska fenor).Tow-in brukar man ta en knapp eller dryg 1/8” in på främre fenpluggsmarkeringen (4 eller 4 1/2”) framför den bakre markeingen som är lika med trailing edge. Dvs när man märker ut var fenorna ska sitta börjar man med den bakre punkten/treiling edge, markerar den med en punkt, sedan går man fram 4-4,5” och in 1/8” och markerar den andra, vissa drar ett sträck mellan/över punkterna för att underlätta för hantverket att dra i pluggarna/boxen). Visst kan man hålla på och mäta grader och tiondels mm, men en annan metod som jag använder är att se till den övergripande shapen: Hur har jag skapat konkaviteter, V, rail och hur vill jag styra vattenflödet för att få release, speed, grepp, sväng, osv. Så listar man ut var man vill ha ena fenan, sen kopierar man till andra sidan. Då behöver man inte bry sig så mycket över matematiken. My take är att det är så otrolikt komplext att matematiken kan leda fel, men det är bara för mig. För andra kan det nog vara tvärt om. Bara man är övertygad om att man vet vad man gör, vilket i mitt fall kräver en hel del självbedrägelse.
Cant är också std på surfbrädor. Däremot varierar vinkeln en del, mellan 4 och 9 grader skulle jag säga, om det inte handlar om någon extremdesign typ bonzer. Mycket cant passar på breda långsamma brädor som ska svänga mycket och vara loosa snarare än snabba långa carvs. Detta har jag självklart läst mig till, har inte experimenterat eller så som typ Ola på vågseglingsbrädor. Även här tycker jag man kan använda ögonmått och se till hur hela brädan ser ut i sin helhet, i synnerhet den bakre halvan, des bottenshape och rails. Ser det bra ut är det nog bra, oavsett grader och mm. Man kan ju ändå mäta i efterhand för att hålla lite koll (inför nästa bräda).
Har några vindsurfingprojekt i skallen. Byggas som traditionella vågsurfingbrädor med fokus på shape och detaljer. Dvs verkligen få till fina rockerkurvor, sköna flowiga konkaviteter, railsen ska delas upp i sektioner och verkligen bli som jag vill, dvs tucked under, nedre radien, tjockleken och övergången till däck ska bli perfekt smekande kurvor och övergångar. Volymdistributionen ska bli så harmonisk att man får ståpäls bara att titta på den…. Sen ska allt byggas med riktigt bra EPS, habaschi-stringer, ingen sandwich och handlamineras med absolut bästa S-glas och finaste senaste, starkaste vitaste expoxyn. Självklart loggor, mm laminerat under det klara laminatet. Inget fulspackel! Dvs total oldschool men med det absolut senaste och bästa sättet att bygga old-school. Summa kardemumma, fokus på shape – tona ner fokus på konstruktion/bygge.
Skärper man sig tar det inte mer än ett dygn eller kanske två att bygga en sån bräda (fin lamineringsepoxy härdar på en dryg kvart!). Å andra sidan knäcker man den kanske i första lätt överroterade “Blombergare” (en skitdålig/old-school end-over-end framåt).
Ska bara bygga några surfbrädor först…
/JB
PS: Sorry för lite irrelevant dravel i denna för övrigt fina tråd!
-
@Bjorn Daniels 731760 wrote:
Ola, vilken/vilka fördelar ser du med att lägga in cant (splay)?
Nästan alla framfenstuning för min del handlar (något förenklat) om att fintrimma relationen mellan mängden grepp och när i svängen man har greppet. Detta är speciellt kritiskt om man har större eller mer kraftfulla framfenor. Asymmetriska (platt insida) är typiskt mer kraftfulla än motsvarande symmetriska. Mer toe in gör att framfenorna börjar greppa lite senare i svängen. Det märks mest i bottensvängen. Man hinner så att säga sätta svängen innan man får det där drivet från framfenan. (Det beror på att aoa till den inre framfenan genereras av tailens “slip” utåt som är noll när svängen inleds och sedan gradvis ökar. Med mer toe in behövs mer slip för att generera samma aoa för flödet till fenan).
Splay har en likartad effekt men mer relaterad till mängden kastning av brädan. I princip har du (relativt sett) lite mer grepp vid mer kantning av brädan om du kör mer splay. Med splay kan man alltså få lite snabbare ingång i svängen (rail-to-rail) som om man hade mindre fenor utan att förlora greppet i själva svängen.
Jag har hållit på rätt mycket under de senaste 3-4 åren med att finlira med dessa mått just för asymmetriska fenor. Dvs de mått jag kör med har varken någon speciellt teoretisk grund eller som för Jesper någon grund i att jag känner till traditionerna inom surf. Jag har helt enkelt rätt och slätt sakta men säkert provat mig fram. Det tar lång tid för att det är så många olika vågtyper mm att ta hänsyn till. Och det svåra är att oftast så funkar ett brett spektrum av setups bra. Men det som händer är att en setup so inte är bra i vissa speciellt fall bjuder på ovälkomna överraskningar. Kanske en enda sväng per session. Därför tar det tid att komma fram till om en viss setup faktisk har något “fel” eller om man bara råkade ha otur att köra över något chop eller så som fick brädan att studsa till.
-
Ola, en idé: Varför inte laminera in sådana där fenblugga/boxar som går att tjustera både vad gäller toe in och cant? Tror de är australiensiska. Kanske lite svaga för vågsegling (gjorda för surf), men med lite förstärkning och inte för mycket hoppande får du ju rena testbänken för dina vinkelstudier!
/JB
-
Ja, splay=cant. Har funderat på 4wfs (eller vad de heter), men Det funkar rätt bra att bra slipa/gjuta om basen på fenorna för att ändra diverse vinklar.
-
Nu blev det mycket info på en gång, tar nog ett tag att tänka igenom det där.
Jespers mått på toe in stämmer ganska bra överens om man räknar om det till grader. Sen gjorde ju jag samma sak i praktiken. Stod inte med nån gradskiva utan räknade ut måtten på lite längre sträcka(för att få upp noggrannheten) och mätte in. Vad är det för epoxy som härdar på en kvart? Menar du inte polyester, men inte ens polyester har väll så kort härdtid? Men då går det ju inte så bra med EPS.Witchcraft har ju kört med de där boxarna när de utvecklat sina brädor. Men det borde inte vara omöjligt att göra en konstruktion som pallar för vindsurf.
Och Jesper inte alls oväsentligt dravel, snarare väsentligt.
Sen är end over end framåtar inte fel, själv gör jag lika, beror nog på (iallafall i mitt fall) att man är smidig som ett kassaskåp -
1/8″ på 4.5″ är väl rätt lite för surfbrädor, eller? Man ser ofta närmare det dubbla.
-
RR kwik-kick härdar grymt snabbt. Har man dessutom varmt, typ 25 grader har man max 15 minuter på sig och kan slipa efter halvtimme, kanske lite drygt, absolut efter en timme! Jag är ju bara en enkel amatör och kör alltid med under 20 grader för att hinna med. RR utvecklar snabbare och snabbare epoxys för att proffsen som är vana vid snabba polyesterar inte ska behöva vänta med att flippa brädan och göra andra sidan dagen efter. Kör de 6 brädor på en gång kan de flippa 1a brädan när de är klara med sista.
Ja på framfenorna är det nog lite snålt med 1/8, en kvarts tycker jag dock låter lite mycket, men som sakt, jag är inte den som mäter mest av alla.
/JB
-
Är den verkligen ordentligt uthärdad då?
Kollar man på Resin Researchs hemsida så är det ju 18 min potlife på Kwik Kick vid 21 grader, 1,5 timme tills tack free. Hittar inget om tid till fullt uthärdad. eller rekomendationer om när man kan slipa.(kanske finns där om man letar mer?)Epoxi har ju ofta 24h tills uthärdad i rumstemp och slipa i ej uthärdad epoxi är ju nåt alla avråder från.
Är ingen kemist och har dålig koll på surfbräd-byggning men tycker det låter lite skumt.Nu är ju så korta Pot life inte så lämpligt när man bygger med sandwich/vacuum för man hinner inte med, men för surfbrädor blir det ju nåt annat.
Det är ju en byggmetod som är ganska långt från vacuumprocessen, Fast custombyggen från 80-talet är ju grymt snygga
Logga in för att svara.