Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bara åk i Örebro!
-
svennebanan;606826 wrote:Sätter du planande gippar i början av din andra säsong har du rejält med talang.
Var det byigt? I höstas gnällde Tadas på att det var för byigt på nordligt och gick upp fast det planade på bra enligt mitt mälarperspektiv.
De första vändorna bort och förbi lindholmen var väl 50/50 planing/icke planing. I “byarna” höll väl planingen i sig ca 20 sekunder drygt. Men sen ökade det och då gick det undan, rejält. Nästan så GObrädan med 80 cm bredd känns lite för bred för komfort.
Som mest blåste det när jag gick upp och tackade för mig, då hade 6.5 varit väl tillräckligt. Tur det då man var redigt trött i armarna (och att få strul och glida iväg är nått jag inte vill uppleva igen).
Att Tadas upplever det som byigt beror kanske på att han kör med slalom segel på 8.9 kvm? Eller har en större storlek motsatt effekt?
Ses imorn! =)
-
JohanOeberg;606869 wrote:Att Tadas upplever det som byigt beror kanske på att han kör med slalom segel på 8.9 kvm? Eller har en större storlek motsatt effekt?
Ses imorn! =)
Eller så är han bara för liten och för gnällig;-)
Jag försöker vara där från 10 tiden.
-
MacEdu;606867 wrote:Var är gippen??
Fan MacDaddy. Nu har du skrivit i varenda tråd hela vintern så jag hoppas du släpar dig de ynka milen från en annan del av Köping till Örebro när det möjligen kan bli lite vind på Hjälmaren;-)
-
svennebanan;606899 wrote:Fan MacDaddy. Nu har du skrivit i varenda tråd hela vintern så jag hoppas du släpar dig de ynka milen från en annan del av Köping till Örebro när det möjligen kan bli lite vind på Hjälmaren;-)
Jag har hört att det blåser nedanför Londonviadukten :confused2:
Jag har börjat hänga på Södermalm så sträckan från Köping till Örebro är inget jämfört med dagligt pendlande till El Stockholmo…..
man får be till vädergudarna att det blåser på helgerna…..Ja om nu hemadressen är Södermalm!?!?
Klart jag skall utöka lite i år nu när man acklimatiserat sig i ngnstans i Köping:grin:
/Macinator
-
svennebanan;606896 wrote:Eller så är han bara för liten och för gnällig;-)
Jag försöker vara där från 10 tiden.
Good, Good!
Jag gör nog entré mellan 10 och 11.
-
Business as usual på Hjälmaren. 5.9 (5.0 hade räckt en stor del av tiden) och full planing i princip hela tiden i 4 timmar från 12 tiden och sen var jag tvungen att gå upp. Vilken rallystart på säsongen.
-
Skojar du!
Vilken spot var det!
Hade ju premiären här i Köping men det är ju så byigt pga Ö som ligger ivägen för spoten, alldeles för nära mao…. vi ju trycka med 8,5:an
Fan vad drygt, det blir till att besöka Er framöver när det brallar på….
Tar med mig en Concept oxå 😉
Skönt att ha fått va i iallfall….
5,0 – 5,9 suck……
Tänk att fått använt Ezzyt eller All Terrainet…. men vad är en bal i Örebro…../macinator
-
MacEdu;607024 wrote:Skojar du!
Vilken spot var det!
Hade ju premiären här i Köping men det är ju så byigt pga Ö som ligger ivägen för spoten, alldeles för nära mao…. vi ju trycka med 8,5:an
Fan vad drygt, det blir till att besöka Er framöver när det brallar på….
Tar med mig en Concept oxå 😉
Skönt att ha fått va i iallfall….
5,0 – 5,9 suck……
Tänk att fått använt Ezzyt eller All Terrainet…. men vad är en bal i Örebro…../macinator
Haha, du kom ju aldrig hit!
Jag körde 4.5!
Det var rätt byigt hos oss också. Så på den fronten var det lika :tongue:
-
ah men fan var det då 9 i byarna så var det ju 1-2 när det dog ut emellanåt, men där jag var så är sv totalkässt!
Hade hellre haft mer vind och byigare.
Det verkar som om många fått trycka på idag….GÖTT!/mac:grin:
-
JohanOeberg;607035 wrote:Haha, du kom ju aldrig hit!
Jag körde 4.5!
Det var rätt byigt hos oss också. Så på den fronten var det lika :tongue:
Hjälmarbyigt och Mälarbyigt är två helt olika saker. På Mälaren kan det nästan dö ut helt mellan byarna medans det på Hjälmaren verkar finnas en mycket rejälare “grundvind”. Iaf på västligt och enligt mina helt ovetenskapliga vindteorier. Dessutom verkar Örebrosurfarna inte ens kliva ur sängen om de inte kan rigga på max 430 mast. N Ässundet är ett blåsigt jävla ställe med fik, surfklubb, bra parkering, bra riggytor, hyfsad launch och framförallt numera med en rejäl sjöutsikt från torrdasset. Att det gallrat rejält i skogen gör nog vinden vid launchen lite bättre dessutom.
-
Annars MacEdu kan du ta dig till västerås, vi körde 5.3 och på kvällen hade man kunnat kört 4.4 om man orkade rigga om.
-
Hepp!
Ja men det exakt så som jag kännt som jämförelse med andra platser…. det bara dör och finns ingen riktig grundvind. Det har varit sydlig vind en gång och då brallade det på….det var mkt bra förhållanden då och stenar existerar inte på denna spot.
Ässundet är det vid nedre delen vid Ässön….. Hittar ingen spotmarkering där.
Jaså de är vindkräsna…. för mig är surftidviktigt då pendligen till Stockholm kommer att ta tid.
Kul är att frugan fått smak på detta, stor bräda skall inhandlas. Har Ni några bra nybörjar platser med lite strand, långgrunt, ja så kan själv kan ha lite koll påna….
/mac
-
sebbe87;607170 wrote:Annars MacEdu kan du ta dig till västerås, vi körde 5.3 och på kvällen hade man kunnat kört 4.4 om man orkade rigga om.
Fan va trött man blir av att höra dessa småsegel när man fick ratta runt 8,5:an med cambers….
Det kommer definitivt att bli besök dit med. Det måste varit bra med gårdagens vindriktning./mac
-
Håller med Sebbe….
Trots att jag e Örebro-local och tycker att Sunket är grymt, så skulle jag välja Norra Björnön om jag bodde i Köping… 🙂 Grymt bra ställe på SV.
måste tillägga att jag hade full fräs med 4.7 i Ässundet Örebro i lördags!!! :cool2:
Logga in för att svara.