Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › barbados
-
barbados
Publicerad av anonym-anvandare på 27 november, 2005 vid 12:06hur e surfet där i jan-feb? nån som vart där å kan berätta?
/Kallerasmus_w svarade 19 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Jag var där en vecka 1991 och älskade ön. Däremot var det ingen vidare vind. Efteråt har jag lärt mig att man inte ska åka en vecka dit, för vinden har en tendens att även mitt under högsäsong “stänga av” hela veckor i streck.
Åk dit två veckor eller mer så blir det nog en kanonresa.
Men bo på Silver Rock, inte Silver Sands.
-
va e de för skillnad silver rock å silver sands? å varför ska man bo silver rocks?
Jo de verkar jäkligt gött, även om det inte skulle va så mycke vind
/Kalle -
Jag tyckte Silver Rock verkade trevligare trots att det var halva priset, och det var svalare på rummen trots att där saknades (bullrig) luftkonditionering.
Allt det här kan givetvis ha hunnit ändra sig massor av gånger sen 1991.
-
Jag var där -98 och då var det fortfarande Rocks surfstället. Silver Sands är en jäkligt läcker strand, men det var inga surfare där, bara en massa barbadoser som ville sälja knarr.
“Ho’ ’bout some good smoke?”
“No thanks”
“Ah, yo like heavy stuff. Cocain?”
… -
Svar till:
hur e surfet där i jan-feb? nån som vart där å kan berätta?
/Kalle[/ QUOTE ]
Var där två veckor i månadsskiftet januari-februari 2001. Silver Rock tror jag, Silver Sand och Rock ligger bara några hundra meter från varandra och man seglar på samma rev. Hugget som stucket vad du väljer alltså. Det ena kändes tyskt välorganiserat (Silver Sand tror jag) medan det andra var mer ett hotell och en surfuthyrning med lite mer laid back stil – Brian Thalma hade uthyrningen på Silver Rock.
Det blåste varje dag jag var där men det var 6.4:a och 95 liters vågbräda! Två dagar med 5.4:a tror jag. Jag hade nog tur dock, för de jag hälsade på hade varit där i tre månader och inte fått så mycket segling.
Vågen var väldigt långsam även om den hade hyffsad storlek ibland. Uppåt tre meter någon dag, mest 1-2m. Och det var nästan sideshore. Vi skulle kallat det klockren side i Sverige, men det var det inte. Bäst våg längst upp på revet, vid Silver Rock.
Lite strömt ute på revet men inget som jag tyckte påverkade seglingen nämnvärt. Det kan vara betydligt värre i Danmark.
Varm och gott i vattnet! Ta med långärmad rashguard och massa solskyddsfaktor i knävecken då du har solen i ryggen och den reflekteras upp i knävecken… Aj!
Dyrt, ja! Men inte blodigt, inte som på Island. Som i Sverige ungefär.
/Staffan (som precis kommit hem fran Kapstaden – ÅK DIT ISTÄLLET! Mycket mer att uppleva och vindsurfingen är bättre. Från plattvatten till hyffsade vågor. Och billigt!)
-
Gött ställe med skön stämning!
Bra vågsurfing och bra för nästan nybörjare (i Oistins) och freestyl/vågsegling i Silver Sands. Vi hade vind nästan varje dag med 5,5-6,0kvm och vågor mellan 1 – 4+ meter.Nyår och nyårsdagen minns jag speciellt väl med masthöga rena vågor, lite crossoff vind och riktigt fina vågridningsförhållanden!!! Inte många slalomtyskar ute de dagarna, ha ha.
Det är lite dyrt men klimatet är ju för bövelen oslagbart, 25 grader i vattnet och några till i luften. Ett kanonställe om du vill ta med en icksseglande strandälskande flickvän/fru. Och vill du inte släpa dit prylar kan du enkelt hyra det senaste på något av surfcentrumen på ön.
Dec-feb är bäst vind och vågor.
/Magnus
-
Det där med stranden håller jag med om. Silver sands/silver Rock är verkligen kanonstränder. Eftersom Barbados är en ren korallö så består alla stränder på ön av finaste, vitaste korallsand. Det är bara där, på Fiji och på Fårö jag sett så vita stränder.
Logga in för att svara.