-
Bärgning/räddning Fituna 6 juni
Stooort tack till Peter (?) och hans far som både plockade upp mig från Björkholmen och räddade min bräda och rigg. Sällan har man haft sånt flyt när saker skiter sig :-D.
(Hade kört nån halvtimme 7,7 – 112, när det plötsligt smäller till och jag ligger i vattnet med riggen och ser brädan driva iväg, mitt ute på fjärden. Bestämmer mig snabbt för att släppa riggen (sjunker väl ändå) och simmar efter brädan, men inser att jag inte kommer ikapp. Nåväl, tar det lugnt och simmar mot Björkholmen. Efter att ha stått där och vevat med armarna ett tag mot några passerande båtar ser jag riggen komma drivande ett par hundra meter längre ner. Den verkar kunna träffa holmen till skillnad från brädan som passerat norrut för länge sen. Bestämmer mig för att invänta riggen och ställa upp den synligt på land, för att sen simma till Granholmen och vidare tillbaks till Fituna…
Efter kanske en halvtimme ser jag plötsligt en båt komma mot ön… Först när jag hoppar ombord inser jag att i båten ligger min bräda 🙂 Vi hämtar riggen, som fortfarande flyter en bit längre ner och kör tillbaks allt till Fituna…. 🙂
Peters far hade sett brädan komma drivande från sommarhuset. Dom hade insett att det antagligen hör en gubbe till brädan, kört ut med båten och fått syn på mig på Granholmen. Som sagt, vilken tur 🙂
Logga in för att svara.