Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Barn på brädan

Taggad: 

• Barn på brädan

Publicerad av mfagerlund på 19 maj, 2009 vid 10:27

Hej

Ny på forumet, men bland alla loooopa(n)de proffseglare så finns det kanske en och annan återfallssurfare med barn. Så här är min fråga, 5 åringen vill jättegärna göra som pappa och leka tepåse med lakan… Finns det tillräkligt små riggar för en femåring, och hur liten skall den i så fall vara?

Hej hopp

rasmus_w svarade 15 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • g_l

Medlem
    19 maj, 2009 vid 10:38

Det finns barnprylar för alla åldrar. Små segel från ca 1,7 m2 och uppåt, med smala bommar som passar barnhänder. Lyssna med surfbutikerna eller lägg in en köpesannons här på Surfzone.
    Mina barn lärde sig de första grunderna på en “Mini-Bic”. En sådan går säkert att hitta begagnad, men nu finns även modernare prylar.

http://www.cvmulhouse.asso.fr/Pages_ecole/apprendre/apprendre_p31f11.htm

• glader

Medlem
    19 maj, 2009 vid 11:01

Mer info:
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=64786″]Köpa barnrigg mm – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

Testa också sökfunktionen (länk uppe till höger) så hittar du ännu mer.

• mfagerlund

Medlem
    19 maj, 2009 vid 11:11

Tack för hjälpen

• petter_f

Medlem
    19 maj, 2009 vid 11:30

One thing that I am sure would fun, but don’t know if I’ve seen it here, is to strap on a second boom under your own boom. I saw a photo of it somewhere, it could have been a Starboard promo pic. It means you have to cut away a bit of the luff pocket to attach the boom onto the mast, then it attaches at the same point as the clew end (back).

It’s one way to give him a good ride, and something for him to hold onto, and the feeling of actually surfing – just like dad.

I know my brother doubles his (now) 8 year old son. Sits on the front of the board, then when things are moving he moves back and stands on the inside of Dad holding onto the boom. Although, he does have a huge 150L board to do this on.

• rasmus_w

Medlem
    19 maj, 2009 vid 11:54

There was an article in surfsport about that second boom option, written by Natalie LeLièvre. She was demonstrating fully planing jibes with her kid on board. I guess it helps having won the world cup a bunch of times if you want to try that.

And of course: Bärm hjälm!

• jesper_b

Medlem
    19 maj, 2009 vid 12:25

Vet inte om de är dyrast på marknaden, men lite kul är att samtliga 4 stora surfskolor på Maui ändå väljer att ha dem, och enbart dem, i sin barnskolverksamhet (och ibland använder den även till vuxna)!
    /JB

• glader

Medlem
    19 maj, 2009 vid 12:32
    Petter_F;547583 wrote:
    One thing that I am sure would fun, but don’t know if I’ve seen it here, is to strap on a second boom under your own boom. I saw a photo of it somewhere, it could have been a Starboard promo pic.

Denna?

[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=40373″]Surfa med barn – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

• carl-r

Medlem
    19 maj, 2009 vid 21:49

Jag har alltid undrat om en passagerare på fördäcket funkar bra som stötdämpare om man tappar seglet under en gipp. Fick nyligen en spricka på långbrädan när jag skulle gippa. Kanske en hund skulle göra sig bra på fördäck?

• christian

Medlem
    19 maj, 2009 vid 22:57
    mfagerlund;547569 wrote:
    Hej

Ny på forumet, men bland alla loooopa(n)de proffseglare så finns det kanske en och annan återfallssurfare med barn. Så här är min fråga, 5 åringen vill jättegärna göra som pappa och leka tepåse med lakan… Finns det tillräkligt små riggar för en femåring, och hur liten skall den i så fall vara?

Hej hopp

Hej
    Ett svar helt utan märkesvärdering
    Till en 5-åring ger vi alltid våra minsta segel i surfskolan vi driver => 0,8-1.4.
    Större segel blir för tungt att dra upp och dödar surfglädjen
    En så pass liten rigg gör att det blir väldigt svårt att ta höjd med en normal nybörjarbräda. Vi brukar istället lära dem att plattlänsa och gippa. Rätt kul att se en 5-åring som efter 45 min gör 5 felfria gippar i rad.
    Riggens luftmotstånd i plattläns gör att den relativa vinden blir mycket liten och det går därför att köra/hålla i ganska mycket vind (8-10 m/s om det är platt)

Blir man trött på att springa efter sin plattlänsande avkomma kan man sätta en tamp på 50 m i brädan så är det bara att be junior sätt sig ned medan han blir inhalad

Beträffande märkesval, hållbarhet och andrahandsvärde finns det annan tråd här på forumet
    Allt funkar om det är tillräckligt litet och lätt, men slitstyrka kostar. Prestandasnacket är mest marknadsföring riktad till surfande föräldrar.

Jag skulle nog våga rekommendera en surfskola som har små segel. Då vet du om han är intresserad utan att ta investeringen.

• styret

Medlem
    20 maj, 2009 vid 06:59

ÖWC har en stor samling barngrejer som medlemmar får låna. bli medlem i klubben, dra ner till haga en vecka och lär honom surfa.

• rasmus_w

Medlem
    20 maj, 2009 vid 07:43
    Christian;547708 wrote:
    Hej
    Ett svar helt utan märkesvärdering
    Till en 5-åring ger vi alltid våra minsta segel i surfskolan vi driver => 0,8-1.4.
    Större segel blir för tungt att dra upp och dödar surfglädjen
    En så pass liten rigg gör att det blir väldigt svårt att ta höjd med en normal nybörjarbräda. Vi brukar istället lära dem att plattlänsa och gippa. Rätt kul att se en 5-åring som efter 45 min gör 5 felfria gippar i rad.

Jag tycker det här låter som ett tecken på att barnen har fel sorts bräda.

• christian

Medlem
    20 maj, 2009 vid 18:30
    Rasmus_W;547741 wrote:
    Jag tycker det här låter som ett tecken på att barnen har fel sorts bräda.

Hej

Ja, det är nog så.
    Jag är absolut ingen fysiker men vad jag förstår så svänger en bräda runt ett svängingscentrum som oftast är detsamma som centerbordet/centerfenan. Genom att flytta tryckpunkten i seglet förom eller akterom svängningscentret får man brädan att falla eller lova.
    Min erfarenhet från 1,0-segel och nybörjabrädor på 140-230 liter är att det blir så himla lite tryck i seglet och att tryckcentrum går att flytta så kort bit från svängningscentrum att fenan orkar hålla emot => det händer inte ett sk…t!

För att få någon effekt behöver man en liten styrfena och en bräda med kort avstånd mellan fena och svängningscentrum => juniorbräda på max 120 liter (beställde faktiskt en sådan igår, Naish Kailuha JR120
    Finns för uthyrning hos Torhamns Surfklubb från mitten av Juli

Det man tappar med en sådan bräda är stabiliteten, det går betydligt enklare att lära sig få ordning på riggen och ståsäkerhet med en lite större bräda.

Ju mer man kokar det här, ju tydligare framstår alternativet att hyra från någon välsorterad skola. Då kan man snabbt och utan investering komma förbi balanseringsstadiet.

Hoppas det varit till någon vägledning

• rasmus_w

Medlem
    22 maj, 2009 vid 09:23

Helt korrekt. Tänk också på att när en 40 kilos unge lär sig på en 200 liters nybörjarbräda så är det någotsånär jämförbart med att som 80 kilos vuxen lära sig på en 400 liters bräda. Visst vore det lätt med balansen på en sån bräda, men när det är dags att styra så tror jag det skulle kännas som att försöka styra en finlandsfärja.

Sen kan man fråga sig varför så få verkar tycka att det är en bra idé att köpa en bräda som är anpassad för barn. De flesta verkar ju tycka att de själva behöver en bräda som matchar deras egen fysik och behov.

Hur många av föräldrarna här har köpt en barnbräda till sina barn? Hur många har “gått vidare” och skaffat dem en “prokids”-bräda när de blivit lite duktigare?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Barn på brädan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.