Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Barn+Vindsurfing=Husbil?
-
Barn+Vindsurfing=Husbil?
Publicerad av henrik_a på 16 november, 2007 vid 21:32Sitter och funderar på om inte husbil är den ultimata lösningen när man har barn och fru som surfar.
Är det någon som provat denna kombination och vill dela med sig av erfarenheterna? Tacksam för svar
Henrikzoffe svarade 17 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Det fungerar ypperligt 🙂
Växte upp i en husbil och tillbringade mina första veckor i världen i varberg i en surfbuss, som jag nu har ärvt.
Både min far och mor vindsurfade och varför inte göra det i kombination med barn? Roligt växa upp som barn på campingar i en husbil! Har jätte många bra minnen av min barndom på sommarloven. Övernatta på en sandstrand i danmark, campa i frankrike, hjälpa pappa bära tillbaka trasiga master… Många minnen!
Rekommenderar starkt att skaffa en husbil! kombinera familje camping med surf.
// Tim
Edit: Var nere på haga park i sommars för att lära mig vindsurfa, far och mor kom då ner och bodde med mig i 5 dagar. Riktigt skoj att se far surfa. Roligt att surfa tillsammans också!
Bild på bussen mina föräldrar köpte 87, då jag föddes. Bilden tagen innan min surf tripp i sommras.
-
Hej jag har en husvagn.Kannon vi var i Apelvikenscamping låg 20m från vattnet.Men husvang är lite tyngre att köra med,men biliare.
-
Absolut Henrik, husbil är nog ett av de bästa stätten att kombinera ihop familj, surf och ledighet.
Min egen familj har rest runt mycket i vår egen surfbuss under många år när grabbarna var mindre, ända upp till övre tonåren faktiskt. De sista åren byggde vi en “husvagn” av ett släp eftersom mamma och jag inte längre ville ha två finniga tonåringar bredvid oss på nätterna. Denna “husvagn” som fick rulla efter surfbussen uppskattades mega mycket av grabbarna samt deras kompisar och flickvänner som ofta följde med ut på surfsafaris såsom Gotland och Öland. Ibland bara för kortare turer runt om på spots i vår närhet.
Jag skulle vilja påstå att ett bättre sätt än detta för att få kontakt med sina egna barn/ungdomar samt även deras kompisar är nog svårt att slå. Att ha en gemensam grillkväll på stranden, eller en brasa utanför bussen slår det mesta och uppskattas av alla, när dom väl är där!
Sen att de flesta barn/ungdomar tycker det är coolt att wsurfa/kitea gör att det ofta blir mycket enkelt att få med dom på resan. Att man sedan träffar en massa goa och coola surfare överallt hjälper till oerhört mycket.
Nä…mer surfbussar borde rulla runt med familjer i! Ett ypperligt sätt att umgås på, i tider när man lätt glömmer bort samhörigheten och sätter inkomster och nya Martin Timell köket före sina barn och respektive! -
GW, måste man ha en sån där tyskt wohnmobil med hydralfötter och skylift för att få upp brädorna på taket, eller kan man ha en mindre buss?
Min fråga är typ, om man ändå skaffar en, vilken nivå ska man ha? -
Segelbåt+surfing=familj
Varför inte satsa hårt från början.
Skulle nog tycka segelbåt vore mer spännande. Man skulle få möjlighet att testa många nya spot. En liten kanotkärra i båten så kan man dra runt sina grejer lite oxå. -
Äh, segelbåt+surfing suger.
Jag har åkt runt i västindien och man hamnar bara på läsidan om alla öar, alltid utan vågor och ofta med sämre vind. Om ungarna ska lära sig surfa, eller vindsurfa för den delen, och pappa också ska få ha lite kul, så måste man få vågor! -
Joinar Anders där, efter åtta år som båtägare och i tron om att man skulle få segla mer så gav jag till slut upp. Helt värdelöst att kombinera surf och båt! Aldrig kunna lägga till på bra surfställen, blåser det så måste man lägga till i lä och gå tvärs över ön osv, nä….båt och surf går fetbort.
-
@andersbq 429138 wrote:
GW, måste man ha en sån där tyskt wohnmobil med hydralfötter och skylift för att få upp brädorna på taket, eller kan man ha en mindre buss?
Min fråga är typ, om man ändå skaffar en, vilken nivå ska man ha?Hur stor plånbok har du?
Vi åkte och åker fortfarande runt i en Cheva van (fullt utrustad inuti med kyl, rinnande vatten och värmare) med utrustning som behövs för längre surfresor. Räcker gott om man inte är så kräsen.
Det jag och min respektive lagt märke till är att desto trevligare inredningen är, desto roligare är det att vara på tour. Det blir även lättare att få med sig familjen på resor till blåsiga ställen……Vilken kvinna vill bo i ett tomt djävla skåp på en madrass i en månads tid?
Vi kikar just nu på en ny mobilehome, typ större skåp, modell Sprinter som är proffesionellt byggd. Det känns som en perfekt size, de flesta av dessa modeller tar upp till fyra pers och är lagom stora/små för att komma fram överallt. De däringa stora asen som man ofta ser är en överdrift utan dess like och det ligger ingen relevans i att skaffa en sådan.
-
Hej igen.
Nu har vi kollat igenom utbudet av husbilar och det verkar svårt att hitta en husbil som kan ersätta surfbussen.
Knaus YAMC är et tintressant alternativ. Tyvärr finns den bara med en passagerar plats. Andra husbilar har sov och boende komfort men att överhuvud taget få in brädorna verkar svårt om man inte vill ha dem på taket.
Husbilar är ju dessutom gigantiska över 3 m höga 6.5 m långa och 2.3 breda. Blir svårt att fickparkera på gatan utanför huset.
Är det någon som har ett het tips på den ultimata hus/surfbilen
henrik -
Den ultimata lösningen trodde jag det var, så för tre år sen hyrde vi en husbil en sommar, fru och barn 2, 4 och 6 år stuvades in. Vi åkte runt i Skåne/österlen och Hallad men slutade på parkeringen i Apelviken tillslut.
Facit
Ungarna bråkade och man gjorde inte annat än packa upp och ner saker.
För oss funkade inte med så små barn.
De var för små för att spänna fast sig själva och hålla rätt på sina grejor och åkte med sämre komfort/utsikt än i en vanlig bil.Husbilar gillas inte av locals ( f.f.a österlen – många ställen med p-förbud ).
Våra barn ville ha kontinuitet ( de blev lugnast då – vågade gå på egna promenader), inte flytta omkring till olika ställen/stränder.
Året efter hyrde vi stuga i Apel och förra sommaren med – det har funkat kanon. I somras hyrde vi dubbelt så stort hus med bastu och bubbelbad i Danmark(Klitmöller) för samma peng. Ännu bättre!
Kanske kan det bli aktuellt att prova husbil igen om några år igen när barnen blivit större.
Om DOM vill.
-
Jag förstår vad du menar.Jag köpte husvang.Perfekt många Campingar ligger vid stranden som den i Apelviken.Fungkar bra barnen leker frugan solar och jag surfar.
Logga in för att svara.