Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Barsebäck camping på SO 130909

• Barsebäck camping på SO 130909

Publicerad av timor på 11 september, 2013 vid 16:27

Efter att ha vindabstinens i en tid och med “fel” vindriktning SO så tog jag mig ner till platsen där beroendet en gång började, Barsebäck camping. Dock har jag aldrig kört där på SO.

Det är ett litet företag att ta sig ner till vattnet eftersom campingen ej släpper ner bilar till stranden, så det är 150-200 m släpande på prylarna i nerförsbacken från Stenbocksvallar. Väl nere vid stranden är det förvånansvärt rent från tång och sjögräs, skönt ombyte från Habo Ljungs midjehöga sörja.

Starten sker söder om den nyrenoverade badbryggan, vinden kan vara lite lurig här pga byggnader och träd på stranden. Strax efter badbryggan kommer vinden med råge så det gäller att vara beredd på accelerationen, nu har du uppskattningsvis 1-2 km lång slör som ger dig möjlighet till att nå nya topphastigheter. Varning för sandbankar( jag hittade en)

För att ta mig till utgångspunkten tog jag sikte på piren i Barsebäck hamn och gippar vid husklungan norr om Stenbocksvallar, här blåser det kraftigare då vinden droppar ner mot havsytan igen. Man kan använda kraften i den ökade vinden för en slingshot förbi en stenpir och badbryggan in i den långa slören igen.

Jag tror att det skulle vara möjligt att köra med rakfena eftersom jag inte såg tendens till sjögräs. Men det vet man inte förrän man provar

Vindstyrkan vid tillfället var enligt FCoo.dk mellan 8-14.

Att tänka på: Ta med mobil i vattentät påse, flythjälp och hjälm. Bra och ha vid ev. haverier då risken finns att driva ut i sundet.

Timo

kapten-k svarade 11 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • joth

Medlem
    11 september, 2013 vid 19:06

Juste spotguide. Kan vara väl värt ett besök. Kan ju reka de där sandbankarna innan man spränger ljudvallen. Vi seglade i Habo och SO är ok men extremt byigt.

Vikhög duger ju inte på SO så bra med nytt alternativ.

• kevlarsjal

Medlem
    11 september, 2013 vid 19:43

Bra jobbat Timo. Har själv funderat på Lundåkrabukten vid ostliga vindar. Som sagt är det lite lurigt med sandbankarna. Kan man bara hitta en “fri väg” så går det nog att åka riktigt fort där också. Värt att testa, om inte annat för att slippa sjögräs.

• tobhed

Medlem
    11 september, 2013 vid 20:39

Nästa vecka ser spännande ut prognosmässigt, ska vi köra speed tillsammans då Martin?

• kevlarsjal

Medlem
    11 september, 2013 vid 21:30

Absolut Tobias!
    Både måndag och tisdag ser intressanta ut enl. Windguru. Gäller bara att fixa med barnen:grin:. Ska nog också försöka ge mig på timmen igen om det blir SV, vilket det ser ut att kunna bli.

• joth

Medlem
    12 september, 2013 vid 07:15

Hemma själv med ungarna mån och tis. Typiskt.

Kanske onsdag kan bli bra med. Får hoppas.

• kevlarsjal

Medlem
    12 september, 2013 vid 09:48

Det får du fixa Jonas. Kommer endast blåsa mån-tis;-)
    Hoppades du skulle utmana på timmen ju.

• kevlarsjal

Medlem
    12 september, 2013 vid 12:27

Nu verkar det bli bra drag hela nästa vecka, från S, SV och V. Lär bli trångt i Habo. Nu får man se till att samla poäng där hemma 😉

• sunsailsweden

Medlem
    14 september, 2013 vid 18:52

Det ser ut att bli syd ost imorgon 7-9m/s vid middagstid. Om ni skall ut och det blir vid hänger jag gärna på…
    // Peter

• andersbq

Medlem
    28 september, 2013 vid 13:36

Hur ser det ut om vi kommer typ 15-18 man. Finns det plats att ställa bilarna någonstans?

• kevlarsjal

Medlem
    28 september, 2013 vid 14:02

Vid Barsebäcks camping kan ni komma 300 man med bil.

• andersbq

Medlem
    28 september, 2013 vid 14:13

Är det möjligt att köra ner på själva campingen?
    För på vägen ovanför är det väl lite trång på sidorna (vid norra delen och ko-hagen)?

• kevlarsjal

Medlem
    28 september, 2013 vid 14:22

Förr i tiden låg det faktiskt en surfklubb på norrsidan om campingen men den vägen ner till vattnet är numera avstängd. Jag hörde mig för hos kommunen förra året om man kunde få nyckel till den kedja som hindrar nerfart. Det ville de inte alls gå med på. Jag vet dock att en kille som bedriver kajakverksamhet lyckats bli beviljad nyckel och det var därför jag försökte. I övrigt finns nog ingen annan väg ner till vattnet än via campingen och den är bommad. Tror inte campingägaren är villig att släppa ner oss där, men frågan är ju fri. Annars får man parkera på den allmäna parkeringen uppe på “platån”, på sydsidan om campingen. Där är gott om plats men man får gå ca. 150-200m med prylarna.

• kevlarsjal

Medlem
    28 september, 2013 vid 14:24

Många bilar har fått böter för att ha parkerat längs vägen ovanför campingen.

• timor

Medlem
    28 september, 2013 vid 15:17

Gäller inte det där med böter sommartid med alla badande?

• timor

Medlem
    28 september, 2013 vid 15:26

Jag läste inom kommunens interna nätverk och hittade där information ang. ny kommunprofil med nya loggor, nya visitkort osv. Hittade där formulering om att kommunen stödjer havssport, kommer inte ihåg exakta formuleringen. Kan ha att göra med en viss guldmedaljör från Barsebäckshamn. Men i alla fall skulle man kunna använda denna formulering till att få till stånd att man skulle få köra ner till campingområdet./Timo

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Barsebäck camping på SO 130909

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.