Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Barsebäck camping på SO 130909
-
I stort sett hela Lundåkrabukten, från Barsebäcks camping i söder till Landskrona i norr är Natura 2000. Vad det innebär får jag ingen klarhet i, men det låter inte bra.
-
Hittade detta utdrag i Natura 2000 dokument hos länsstyrelsen från 2005:
Risk för skada
De största riskerna för områdets
naturtyper och Natura 2000-arter är:•Friluftsliv – Badturism, ökad båttrafik, spor
tfiske och annat rörligt friluftsliv kan
störa häckande eller rastande få
glar. Utövande av sport- eller
rekreationsverksamheter såsom skytte, kitesegling, vattenskidåkning,
drakflygning, vindsurfing, jetski-åkning
eller flygning med modellflygplan kan
störa fågellivet både ljudligt och visuelltFörslag på bevarandeåtgärder
•Beträdandeförbud i delar av området, under häckningstid 15/3 – 31/7.
•Förbud mot användning av motorfor
don och ridning längs stranden.•Införande av förbud mot att utöva spor
t- eller rekreationsverksamheter som
ljudligt, visuellt eller på annat
sätt stör djurlivet (t.ex ridning).•Förbud mot jakt på fågel och däggdjur.Eventuell skyddsjakt kan tillåtas med
länsstyrelsens medgivande.
•Det rörliga friluftslivet kanalisera
s till vandringsleder och fågeltorn.
•Uppsättande av informationsskyltar och vädjandeskyltar. -
Jag tänkte ut i morgon vid fyratiden och på fredag vid tolvsnåret, om någon är intresserad/Timo
-
Nu kan jag konstatera att det fungerar utmärkt med rakfena här, körde på torsdag em/kväll med sol och lite tveksam vind i början som senare tog sig.
På fredag var jag ute vid 12-tiden fick en 2 timmar med lagom vind, sedan ökade syd-sydostvinden. Gav upp då jag saknar en mindre rakfena -
Bild på hur det såg ut under torsdag em/kväll och fredag, extremt lågt vatten
-
Hur var vinden? Jämn, byig. Platt vatten ser jag i alla fall på bilden. Jobbiga sandbankar etc etc …. Går det att dra järnet eller man är mest rädd om livet?
-
Vinden var jämnare än den erfarenheten jag har från Vikhög, och det går och dra järnet. Tog försiktig den första rundan på torsdagen upptäckte att det ett par sandbankar i höjd med vindmöllan, så de får man hålla sig utanför. Första gången över 30 🙂
-
Grattis! Go känsla.
Det känns lovande och att det går även på SO. Man lär ju sig vart man skall köra. Får testa vid tillfälle.
Logga in för att svara.