Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › bästa B&J brädan ?
-
bästa B&J brädan ?
Publicerad av anonym-anvandare på 28 september, 2002 vid 07:17let’s face it… jag är för gammal för att någonsin lära mig en 540 willy skipper, och jag har blivit spolad för många gånger på Hawaii för att längre mentalt tro att jag kan bli en bra vågseglare.
MEN jag älskar att studsa runt i 10-12 m/s, och flyga nån sekund med hjälp av en liten ramp på plattvatten. Och kanske, kanske vågar jag nån gång satsa på en forward. Men ingen av mina (allt för många….) brädor har den där riktiga ‘pop’-en som gör att även små vågor ger ett lyft i vardagstillvaron.
Så min enkla fråga till alla er därute är – vilken bräda skulle passa mig bäst ? Jag har läst om JP FWS, jag har hört Trance nämnas – men jag behöver er hjälp!
anonym-anvandare svarade 22 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Det låter som du är inne på rätt typ av bräda. Vilken som är bäst kan nog bara du själv avgöra. Det är ju din egen smak som avgör. Du kanske ska avvakta något tidningstest så du ser vilka egenskaper de olika märkena har. Ofta skiljer det en del i hur de designat brädan. En del svänger bra medan andra är snabbare rakt fram. Kvalitetsmäsigt är det nog ingen skillnad.
Många av de små freestylebrädorna har testats i bla boards kolla in http://www.boards.co.uk under windsurfing kit, board tests och 90-100l samt freestylebrädor.
Mitt stalltips för 10-12 m/s är dock Mistral Twister 102 som dessutom funkar grymt bra i små vågor. Den känns otroligt livlig på vattnet svänger grymt för att vara så bred och popet är helt otroligt, man måste nästan hålla igen för att inte överrotera vulcans. -
Du behöver en AB+ freeride altså, eller kanske en Airinside 99 typ /Benke
-
Såg förresten att Wallen har rea på AHD, Maxxride 60 för 8998:- lär ju passa dig som handen i handsken. Test finns på boards sida.
-
tack för tipsen! – hur är Score 98 gentemot Twistern ? (SP rear den idag…)
-
Hej.
Kan juh förstås inte hålla mej att komma med förslag.
Jag är nyligen förälskad i min nya, otroligt sköna, F2 Mystery. Den har allt du frågar om. Den modell jag har ligger på 75 liter och för att vara ärlig så är den lite liten. MEN SKÖN! De finns upp till 95 liter och det är den jag skulle rekommendera. Att studsa fram i 10-15 m/s, med betoning på studsa, är den seglings-stil jag kör oxå, med inslag av vågridning och ramp-hopp. Har för övrigt gett mej själva faan på att dra en forward innan vattnet blir hårt och frostigt….
kolla in http://www.f2-surf.com/ MYSTERY RULES!!!!
Ha d gott
-
Har bara seglat årsmodellen innan, dvs score v99. Den ligger mer som en freeride i vattnet. Lungt och stabilt och seglar ganska platt (jag tycker det känns som om den vill dyka i vågorna), lättseglad. Twistern är betydligt oroligare på vattnet, den vill verkligen hoppa och tricka. Så det är väldigt stor skillnad, scoren är förövrigt shapad av Naish, Iggy och Twistern av Nik Bakers shaper Mark Nelson.
-
Historiskt sett i vindar mer än 10 m/s så har vågbrädor vart de mest lättsvängda och manöverbara brädarna och därmed också de roligaste brädorna att segla. Idag har de brädor som kallas för freeride komit ikapp. Jag kör en Starboard Acid Wave 88 – allt för att kunna ta tillvara på vågsegling. Senaste halvåret har jag dock fått låna och testa på en mycket god väns Starboard Carve 90 och den har i 90 procent av fallen vart den roligaste och bästa brädan att segla i de förhållanden som rådit här på ostkusten. Carve 90 är snabbare. Den är också lättare att behålla planingen med genom gippen. (Den har en skönare slalomgipp, är lättare att sätta duck-gipp med när man är trött…) Historiskt sett har freeridebrädor jag testat (som Fanatic Gecko eller Mistral Screamer II) vart svårare att köra i choppigt vatten och haft en tendens att skära fast i gippen. Dagens freeridebrädor har kommit ifrån forna dagars kompromisser. Idag erbjuder olika brädor olika åkstilar och olika känsla.
På vågbrädor hamnar seglaren i en mer upprät position. På slalombrädor hamnar seglare i en mer utåtlutande och låst position för att åka snabbt frammåt. På freeridbrädor kan seglaren välja att antingen segla upprätt eller utåtlutad. Jag kan inte prsonligen säga om frestylebrädor men jag antar att de ger en mer upprät seglingstil.
Olika brädor har olika åk-känsla. Fanatic Cross 100 tycker jag känns helt annorlunda mot Starboard Carve 90 även fast dessa två brädor sägs ska vara bra på nästan exakt samma sak – att kunna använda till nästan allt. Generellt tycker jag det är en skillnad i känsla mellan Fanatics och Starboards brädor (lite som skillnaden i känsla mellan tennisrackert mellan Prince och Yonex). Vilken man gillar bästa är upp till var och en. Det kan bara testas fram.
Lycka till med ditt val,
Niklas
-
Bra tips Oscar: Ahd Maxxride, Den som var rätt så sölig och låg rätt så djupt i vattnet enligt test, skulle passa som handsken??. Nästan sämre än att rekomendera en F2 Mystery! Ska man ha någonting som man kan få bra hopphöjd och kunna segla upp i vinden med. så måste brädan vara lätt och ligga högt i vattnet. De bästa är nog Airinside freestyle 99 eller Starboard Space freestyle eller AB+ freeride
-
Tjena! Jag seglar en Starboard FreeSex 116 sen i somras, och är ruskigt nöjd, framför allt med skäret i gipparna och den snabba planingen, några pump så är man iväg. Baken har riktigt skarpa kanter trots volymen, den är kapad i aktern och i fören, 258 lång. Och hoppa vill den helt klart, ett jädra popp. Inte snabbaste brädan i viken och lite studsig när det går undan, men i 08-vindarna passar den perfekt, 116 liter som sagt. Kul som tusan!! /Daniel
-
Ja vad ska man svara på det?
Saxat från testet:
On the Water: The first thing you notice is the size; the Maxx Ride 60 is very small. It gave us a bit of a classification problem – we included it in this test on the basis of its 60cm quoted width, but it only has 92L of volume and the DRT makes it effectively smaller still as the release edge (effective planing width) is considerably inboard of the rail, making it actually much narrower than the other boards right through the tail half.This, plus the sucking effect of the DRT in non planing conditions, makes it a little slower to get going in marginal conditions; particularly in the hands of heavier, less experienced sailors.
However, for those who are comfortable with the required pump-and-bear-away technique it actually gets going very well for its size, and once ‘unstuck’ accelerates really very quickly indeed. It is by nature a fast board, and once planing in a reasonable blow it feels very nippy, light and extremely agile; tremendously exciting and rewarding to blast along, slightly on top of the water and ‘up for action’ with a smooth but throwabout feel.Jag förutsatt (kanske felaktigt) att han som frågade var en ganska kompetent seglare eftersom han seglat flera gånger på Maui och visste vad han ville göra. Är han inte heller för tung, över 80 kg, så tycker jag Maxxriden är perfekt för den vindstyrka han pratar om. Väger han över 80 kan han ju alltid välja 64.5 DRT som min polare är mkt nöjd med. Och F2 Mystery har fått utmärkt kritik för den som vill han en svängig rolig B&J.
Har du testat en AB+ freeride? En kompis till mig har tre st AB+ och var först i Sverige med dessa. Jag själv uttalar mig bara om brädor som jag vet något om. Starboard förresten, har inte de fått kritik i varenda test för sitt dåliga pop?
Du verkade fokusera på texten i testet där det står “less experienced sailor” så då kanske den inte passar dig som handen i handsken, vad vet jag? -
Kanske hade lite fel iaf,att den känns nippy å light är ju bra tillskillnad från sin föregångare som jag syftade på. men vikten 6.6 kg minst på 92 liter bäddar inte för några hopp med häng i
-
Kanonbra med alla åsikter jag har fått – även om några är rakt motsägande Jag gillar Starboard, men har aldrig hört talas om en Space ? Är jag glömsk eller tog du fel på namn ?
-
Freestylebrädan på 97 l finns i SPACE version dvs mycket lättare 5,3 kg
-
Till fraspojken Anonym ett par rader upp:
har man ekonomin som du verkar ha så….Svar till:
Ska man ha någonting som man kan få bra hopphöjd och kunna segla upp i vinden med. så måste brädan vara lätt och ligga högt i vattnet. De bästa är nog Airinside freestyle 99 eller Starboard Space freestyle eller AB+ freeride
[/ QUOTE ]
Att min F2:a är inte tar höjd, brevid en freeride, tycker jag det är värt. 7500:- för brädan(NY I KARTONG) och 800:- spänn för en lite större fena är juh ungefär 3000-5000 kr billigare än dina alternativ, plus att den är rolig även i 4dm vågor….Sug på den
-
Jag heter ju för f-n Benke. Du Calle den där Bic b-g Saxo`n
eller vad du kallade den för, har du knölat in den i en UFF box eller.
Logga in för att svara.