Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Bästa bommen
-
tobhed;551255 wrote:Hur är det med HPL förresten, har inte de slutat tillverka bommar?
Ne ne, har precis fått hem en riktig goding!
-
Hej,
Jag har själv flera North Silver Line i alu. Är mycket nöjd, de är så styva en alubom kan bli och har mycket tunt grepp, eftersom röret är 28 mm och också ovalt.
Tyska Surf skrev i sitt senaste nummer att enligt deras uppfattning funkar alubommar utmärkt upp till ca 220 cm. Just Silver line blev bäst i test i Boards.
Filip
-
Finns alltid risk att uppfattas som reklam men men..
Har seglat med NP x9 och det är en grym bom men nackdelen som jag ser det är stor diameter på rören vilket ger kramp om man inte har händer modell större..
Min unifiber 180-240 skulle jag vilja påstå är minst lika styv till 40 cm förlängning som x9:an, betydligt lättare, riktigt bra kol och inte en glasfiberblandning som i de tyngre sk kolbommarna, sedan verkar uthalsrullarna lovande då de är av metall och vinklade så det borde innebära lättare att ställa in uthalstrimmet, sedan är diametern på rören bra..
Jämförde min unifiber med localspirit procarbon, chinook carbon och skillnaden i styvhet är markant..Samtliga speedare som har känt på unifiberbommen har tyckt den känns kanon..
Får du möjlighet så kläm på bommen och se själv..
-
Petter: på bilderna ser unifiber identisk ut med tex LS Pro Carbon/Pro Limit/Vindsurfing.se mfl. Eller har jag missat något?
-
Jester;551314 wrote:Petter: på bilderna ser unifiber identisk ut med tex LS Pro Carbon/Pro Limit/Vindsurfing.se mfl. Eller har jag missat något?
Det som skiljer ls pro carbon/chinook och unifiber och som man direkt observerar är bakstycket som på unifiber är ett separat och tjockare samt utav riktigt kolfiber medans på de andra är ett stycke dvs hela förlängningsrören inkl bakdelen är ett rör och någon kol/glasfiber mix skulle jag gissa på, iaf på den procarbon jag klämde på.. Det tror jag gör mycket för styvheten sedan är fronten på unifiber full med kolfiberväv..
Windsurfing.se bommen 160-220 tycker jag är helt ok, aningen smal kanske och jag tror också att windsurfing.se 160-220 är samma bom som tekkno, men tekkno och unifiber är helt olika gällande vikt och styvhet..
-
Hur är bakstycket på tekkno TT carbon bom? Längd 180-240cm. Har det rullar så man kan sätta dit uthalstrim? Behöver typ samma rullsystem som på Chinooks långa bommar. Priset känns bra men är bommen det? Vill lägga max 3500:- på en bom som jag hellre lagt på en ny bräda 🙁
Lyckades laga min chinook alubom så den håller ett tag till men funderar så småningom på att gå över till carbon då jag har sabbat 4 alubommar på 2år och börjar bli trött på det. Verkar som att slalom och speed segling tär på bommarna rätt mycket.
-
Finns det falsk kolfiber petter? Chinooks bakstycke är ett helt stycke gjort i kolfiber vad jag vet iaf. Har 2 av deras bommar som jag är redigt nöjd med. Styva, lätta skönt grepp på.
-
joth;553522 wrote:Lyckades laga min chinook alubom så den håller ett tag till men funderar så småningom på att gå över till carbon då jag har sabbat 4 alubommar på 2år och börjar bli trött på det. Verkar som att slalom och speed segling tär på bommarna rätt mycket.
Tycker det är konstigt att många sabbar sina bommar, jag har alltid haft billiga alubommar och dessa har hållt, dock har det hänt att jag har böjt rören i kastfall.
Har inte seglat av en bom nånsin… Pumpa i sönder i lättvind är något annat, men då rycker man av den.
Kanske stora freeride segel belastar bommen mer då det inte finns cambers som hjälper till utan bommen får ta all kraften.
Vad tror du om det? -
Min personliga uppfattning är att oavsett vilken bom man köper så skall man använda längsta möjliga bom, dvs kortast möjliga förlängning…Visst får man köpa flera bommar men å andra sidan så får man bättre känsla o grejerna håller… Själv kör jag en 200-260cm Vindsurfing.se bom till mitt segel med 216cm i bom och är kanon nöjd, o jag är lika nöjd med mina övriga två (mindre) Vindsurfing.se bommar…Den som är på jakt efter en super-kort bom bör kolla här: http://www.surfshoponline.de/Boom-HPL-CARBON-Storm-130-175cm , de har ett fåtal HPL Storm Carbon bommar kvar, för 199 Euro, dessa brukar kosta ca 4000 i vanliga fall, läge för ett kap med andra ord…
-
Kapten K;553724 wrote:Tycker det är konstigt att många sabbar sina bommar, jag har alltid haft billiga alubommar och dessa har hållt, dock har det hänt att jag har böjt rören i kastfall.
Har inte seglat av en bom nånsin… Pumpa i sönder i lättvind är något annat, men då rycker man av den.
Kanske stora freeride segel belastar bommen mer då det inte finns cambers som hjälper till utan bommen får ta all kraften.
Vad tror du om det?Jadu, kapten krock 😉 Du kommer inte få mig att skaffa cambersegel hur mycket du än pikar. No-cam forever…
Vet inte varför dom går av. Oftast är det där framme i kanten på frontbeslaget som den pajjar. Kanske hänger neråt på bommen för mycket så att den försvagas och sedan går av. Har rätt korta linor och bommen mellanhögt och sittsele.
-
Kör man bommar som är skarvade vid frontbeslaget, så kan man nästan räkna med att dom går sönder där. Blir för stora krafter… Men nu finns det ju sk monocoque-konstruktioner i både alu och kol. Det är nog ett måste om man kör cambrat…
-
Hmm ni skulle se hur krokig min UP bom från -96 är, den körde jag med från 1996 till 2004
Håller gör den men den är så böjd att det knappt går att köra med. -
Frågan är om monocoque är bättre i mitt fall. Det är ju knappas där inne i beslaget som den går sönder utan där beslaget slutar. Så även ett mono rör skulle kunna gå av på samma ställe som mina. Pajjar dom precis i kanten på beslaget. Alltså aluminiumen går helt av där. Oftast har det varit nästan som om man sågat av den.
-
Min kolfiberbom gick sönder i övergång mellan två olika rör och detta verkar som Jester säger inte fungera för en kolbom. Verkar som om den sprack i skarven. Inte helt av och jag har gott hopp om att lyckas laga den.
Jag har aldrig kört sönder en alu-bom. Liksom Kapten K har jag kört vissa hårt i 10 år eller mer så att de mer ser ut som S än bommar, men hållt har de. Skruvade framstycken och allt. Min kolbom köpte jag förra året.
Undrar fortfarande om en kol verkligen är hållbarare än alu. Är det inte som att en Manta skulle vara hållbarare än en Tiga 260? Styvare och bättre, men skörare.
-
Tänkte jag skulle hjälpa till och spekulera lite nu så här efter nubben…
Det har ju diskuterats att en lättare seglare skall ha en mjukare mast. Om jag inte förstått det fel så handlar ju allt om att man skall kunna stå kvar i en stabil position även när det tutar i, en mjuk mast gör det lättare att stå kvar för oss lättviktare. Möjligt att en mjuk bom har samma effekt, d.v.s plockar lite av kraften i en vindby. Men om man har kraft att skjuta ner detta i brädan så är det väl bättre. Kan även tänka mig att seglets buk flyttar sig p.g.a. av att bommen flexar, och det är ju inte bra för stabiliteten.
Brukar du köra överiggad Fredrik? Skillnaden med en kolbom borde vara som störst då… och inte i lättare vindar…
Din kommentar om att byta din X9 490 mot en X6, rakt över, lät väldigt intressant förresten 😉
Logga in för att svara.